Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet BIL nr. 11-2018 Planene står ved lag – Marcus utdanner seg til bilmekaniker, men han har valgt et annet løp enn opprinnelig planlagt. Det var nemlig ikke mulig å kombinere skolegang med racing på internasjonalt nivå – til det ville den mye omtalte fraværsprosenten overskredet maksgrensen. I stedet tar Marcus utdannelsen som lærling på familiens bilverksted i Lierskogen. – Det tar et år ekstra uten skole, men på denne måten tjener jeg penger under utdannelsen, og så får jeg fri når det trengs for å kjøre løp, sier 18-åringen fra Lier som i sommer endelig har fått lappen. Skjønt bil har han kjørt i mange år, raskt og på lukkede baner. Bilsport i genene – Jeg var seks år første gang jeg prøvde meg i gokart. Vi var på en bane, og pappa lurte på om jeg hadde lyst til å prøve å kjøre leiekart. Det var ikke nei i min munn, og siden har jeg aldri sluttet å kjøre, sier Marcus. På Varna ble de snart gode venner med familien Olsen som hadde en fire år eldre gutt enn Marcus ved navn Dennis. Han ble etter hvert et forbilde for Marcus, og de to er i dag gode kamerater og prater mye sammen. Marcus legger ikke skjul på at han lært mye av Norges første profesjonelle Porsche-fører. Klassereise Så ble det to sesonger med dansk og nordisk cup i DS3 der han endte som nummer fem i debutsesongen og klatret til andreplass da han hadde fått et år til på baken. Begge sesonger vant han den norske DS3 Cup. Nå som han nærmet seg 17 ønsket Marcus større utfordringer i en raskere bil. Valget falt på en 300-hesters Honda Civic TCR-bil driftet av det danske teamet Insight Racing. Planen var å kjøre et par 24-timersløp pluss noen utvalgte NM-runder i GT-klassen med den samme bilen. Marcus måtte ha dispensasjon til å kjøre siden han fortsatt bare var 16, og ifølge PR-mann og TV-kommentator, Henning Isdal, er Marcus den yngste som noensinne har startet et 24-timersløp. Under 24-timersløpet på Paul Ricard holdt bilen i åtte timer mens den i Barcelona var sluttkjørt etter bare en time. Ingen stor suksess i langdistanseracing med andre ord. Men i NM-rundene gikk det langt bedre. Der vant Marcus fire av de fem løpene han stilte til start i. GT-racing Så kom det inn et tilbud fra Leipert Motorsport om å kjøre en Mercedes-AMG GT i det europeiske GT4-mesterskapet. Seks løpshelger, hver med to timesløp fordelt på to sjåfører. Leipert tilbydde Marcus å dele bil med Ivan Pereras, en spanjol på samme alder. – Dette er en tøff serie med inntil 47 biler på banen samtidig – hver med to sjåfører som kjører en halv time hver. Jeg visste at 2018 kom til å bli et læreår og hadde ingen forventninger om noen topplasseringer. Men vi satte gode tider allerede på trening før sesongstart, og vi klarte en femteplass i første løp på Zolder, sier en stolt Marcus Påverud. På Brands Hatch greide Marcus og teamkollega Pareras det nærmest umulige – de kunne klatre opp på seierspallen og sprette champagne. Nye muligheter I ettertid kan vi konstatere at Marcus gjorde sine saker feilfritt, og dermed medvirket til at teamet vant klassen sin. Men det var en spent unggutt vi intervjuet et par uker før løpet: – Det blir knalltøft, for jeg får ikke testet på forhånd. Bilen, en Lamborghini Super Trofeo har høyere toppfart enn Mercedesen, men er noe langsommere i kurvene siden den er en del tyngre. Men dette løpet er strengt tatt vel så viktig som hele sesongen i GT4, for gjør jeg det bra i Barcelona, kan det åpne seg helt nye muligheter, sa han da. Marcus mener det var klokt at de valgte å satse på Leipert Motorsport, for teamet har gode relasjoner til både Mercedes og Lamborghini og har hjulpet mange førere til en profesjonell karriere. Millioninvestering – Sponsorene er med videre, så det blir garantert satsing neste år også. Men akkurat hva det blir er foreløpig usikkert – de beste alternativene ligger trolig hos Mercedes og Lamborghini som er to merker som satser på rekruttering av unge sjåfører, sier Marcus. Team Norway Han trener som regel i en eller annen form hver dag, løpeturer med storebror Phillip som er en god treningskamerat, skiturer, eller besøker helsestudio fem minutter hjemmefra, hvor han har gratis adgang. – Jeg trener fast hos Fredrik (Brenna-Lund) en gang i uka, og han setter mål og gir meg oppgaver som jeg følger strengt. I starten var det vanskelig å motivere seg til å trene når man kommer hjem sliten fra jobb, da er det mest fristende å slenge seg på sofaen. Men jeg vet at jeg må trene for å nå målene mine, så det går lettere nå. – Fredrik har vært med meg på noen løp, og han er veldig flink til å få meg ned på bakken om jeg blir stresset før løpsstart. I tillegg har jeg stor nytte av å utveksle erfaringer med andre medlemmer av Team Norway når vi møtes jevnlig til samlinger, sier Marcus som er svært glad for å være en del av elitesatsingen til Norges Bilsportforbund. Dedikert – Han har utviklet seg enormt på det mentale plan og er en dedikert ung mann som kan nå langt om han fortsetter å satse like seriøst som han gjør nå. Marcus har forstått at han selv er den viktigste «motoren» for at alt skal fungere optimalt hver gang han er i aksjon. Selve bilkjøringen er bare en liten del av det store puslespillet, konstaterer treneren for Norges raskeste landslag, Team Norway som nå har totalt 30 utøvere i stallen, hvorav 15 på elitenivå.
|