img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Droppet skolen for å bli racerfører
Man må være bestemt om man skal nå sine mål her i livet, så da Marcus Påverud som 16-åring måtte velge mellom skole og motorsport, var han aldri i tvil.

Først publisert i bladet BIL nr. 11-2018

Planene står ved lag – Marcus utdanner seg til bilmekaniker, men han har valgt et annet løp enn opprinnelig planlagt. Det var nemlig ikke mulig å kombinere skolegang med racing på internasjonalt nivå – til det ville den mye omtalte fraværsprosenten overskredet maksgrensen. I stedet tar Marcus utdannelsen som lærling på familiens bilverksted i Lierskogen.

– Det tar et år ekstra uten skole, men på denne måten tjener jeg penger under utdannelsen, og så får jeg fri når det trengs for å kjøre løp, sier 18-åringen fra Lier som i sommer endelig har fått lappen. Skjønt bil har han kjørt i mange år, raskt og på lukkede baner.

Bilsport i genene
Det startet som det så ofte gjør når man blir født inn i en bilsportsinteressert familie. Marcus ble tidlig dratt med til skogs for å følge med pappa Rune som kjørte rally. Han hadde i sin tur arvet interessen fra sin far Jan, så her er det mye bilsport i genene.

– Jeg var seks år første gang jeg prøvde meg i gokart. Vi var på en bane, og pappa lurte på om jeg hadde lyst til å prøve å kjøre leiekart. Det var ikke nei i min munn, og siden har jeg aldri sluttet å kjøre, sier Marcus.

De første årene dro familien oftest til gokartbanen på Eggemoen, men senere utvidet de reviret til også å omfatte Kongsvinger og Varna.

På Varna ble de snart gode venner med familien Olsen som hadde en fire år eldre gutt enn Marcus ved navn Dennis. Han ble etter hvert et forbilde for Marcus, og de to er i dag gode kamerater og prater mye sammen. Marcus legger ikke skjul på at han lært mye av Norges første profesjonelle Porsche-fører. 

Klassereise
Marcus kjørte gokart til han var 13 år og har mange gode resultater å se tilbake på, blant annet seier i norgescupen i Junior 60. Som 13-åring tok han steget opp i Formel Basic, og selv med mye trøbbel og tekniske problemer sikret han seg sølv i serien.

Så ble det to sesonger med dansk og nordisk cup i DS3 der han endte som nummer fem i debutsesongen og klatret til andreplass da han hadde fått et år til på baken. Begge sesonger vant han den norske DS3 Cup.

Nå som han nærmet seg 17 ønsket Marcus større utfordringer i en raskere bil. Valget falt på en 300-hesters Honda Civic TCR-bil driftet av det danske teamet Insight Racing. Planen var å kjøre et par 24-timersløp pluss noen utvalgte NM-runder i GT-klassen med den samme bilen.

Marcus måtte ha dispensasjon til å kjøre siden han fortsatt bare var 16, og ifølge PR-mann og TV-kommentator, Henning Isdal, er Marcus den yngste som noensinne har startet et 24-timersløp.

Under 24-timersløpet på Paul Ricard holdt bilen i åtte timer mens den i Barcelona var sluttkjørt etter bare en time. Ingen stor suksess i langdistanseracing med andre ord. Men i NM-rundene gikk det langt bedre. Der vant Marcus fire av de fem løpene han stilte til start i.

GT-racing
Vinteren ble brukt til å legge nye planer, og flere alternativ ble vurdert – blant annet å kjøre KTM X-Bow GT4 som Mads Siljehaug, en kollega i Team Norway gjorde stor suksess med i fjor.

Så kom det inn et tilbud fra Leipert Motorsport om å kjøre en Mercedes-AMG GT i det europeiske GT4-mesterskapet.

Prislappen var høyere enn opprinnelig budsjett, men så var det da også snakk om å kjøre en skikkelig rå bil og konkurrere på internasjonalt kjente baner som Zolder, Brands Hatch, Spa, Hungaroring og Nürburgring.

Seks løpshelger, hver med to timesløp fordelt på to sjåfører. Leipert tilbydde Marcus å dele bil med Ivan Pereras, en spanjol på samme alder.

– Dette er en tøff serie med inntil 47 biler på banen samtidig – hver med to sjåfører som kjører en halv time hver. Jeg visste at 2018 kom til å bli et læreår og hadde ingen forventninger om noen topplasseringer. Men vi satte gode tider allerede på trening før sesongstart, og vi klarte en femteplass i første løp på Zolder, sier en stolt Marcus Påverud.

På Brands Hatch greide Marcus og teamkollega Pareras det nærmest umulige – de kunne klatre opp på seierspallen og sprette champagne.

Nye muligheter
Innsatsen Marcus har gjort er lagt merke til av teamet, så etter løpet på Spa ble han invitert til å være en av fire sjåfører på Leiperts Lamborghini i 24-timersløpet i Barcelona medio september.

I ettertid kan vi konstatere at Marcus gjorde sine saker feilfritt, og dermed medvirket til at teamet vant klassen sin.

Men det var en spent unggutt vi intervjuet et par uker før løpet:

– Det blir knalltøft, for jeg får ikke testet på forhånd. Bilen, en Lamborghini Super Trofeo har høyere toppfart enn Mercedesen, men er noe langsommere i kurvene siden den er en del tyngre. Men dette løpet er strengt tatt vel så viktig som hele sesongen i GT4, for gjør jeg det bra i Barcelona, kan det åpne seg helt nye muligheter, sa han da.

Marcus mener det var klokt at de valgte å satse på Leipert Motorsport, for teamet har gode relasjoner til både Mercedes og Lamborghini og har hjulpet mange førere til en profesjonell karriere.

Millioninvestering
Som de fleste vet er det langt fra gratis å drive med bilsport. For 2018-sesongen hadde Marcus et budsjett på nesten to millioner kroner – penger han har greid å samle inn fra lokale sponsorer. I tillegg har han god hjelp fra familien. Han ser på dette året som en investering i fremtiden.

– Målet er å bli snappet opp av et team og få kjøre gratis så snart som mulig. På lengre sikt håper jeg å bli god nok til å bli profesjonell racerfører som får betalt for å kjøre. Drømmen min har alltid vært et sete i DTM eller Le Mans-serien, røper han.

– Sponsorene er med videre, så det blir garantert satsing neste år også. Men akkurat hva det blir er foreløpig usikkert – de beste alternativene ligger trolig hos Mercedes og Lamborghini som er to merker som satser på rekruttering av unge sjåfører, sier Marcus.

Team Norway
Marcus Påverud er en del av Team Norway hvor han får profesjonell oppfølging av blant annet motivator / fysisk trener Fredrik Brenna-Lund. 18-åringen vet hvor viktig det er å være i god fysisk form for å prestere maksimalt i stressede situasjoner i en varm bil.

Han trener som regel i en eller annen form hver dag, løpeturer med storebror Phillip som er en god treningskamerat, skiturer, eller besøker helsestudio fem minutter hjemmefra, hvor han har gratis adgang.

– Jeg trener fast hos Fredrik (Brenna-Lund) en gang i uka, og han setter mål og gir meg oppgaver som jeg følger strengt. I starten var det vanskelig å motivere seg til å trene når man kommer hjem sliten fra jobb, da er det mest fristende å slenge seg på sofaen. Men jeg vet at jeg må trene for å nå målene mine, så det går lettere nå.

– Fredrik har vært med meg på noen løp, og han er veldig flink til å få meg ned på bakken om jeg blir stresset før løpsstart. I tillegg har jeg stor nytte av å utveksle erfaringer med andre medlemmer av Team Norway når vi møtes jevnlig til samlinger, sier Marcus som er svært glad for å være en del av elitesatsingen til Norges Bilsportforbund.

Dedikert
– Marcus er antagelig den av utøverne i Team Norway som har tatt treningen mest seriøst og dermed har hatt størst progresjon siste året. Jeg har fulgt ham i drøyt fire år, den gang var han i ferd med å vokse ut av gokarten. I dag måler han 1,97 meter på strømpelesten, så det er godt han har satset på bil med tak og ikke formelbil, sier Fredrik Brenna-Lund.

– Han har utviklet seg enormt på det mentale plan og er en dedikert ung mann som kan nå langt om han fortsetter å satse like seriøst som han gjør nå. Marcus har forstått at han selv er den viktigste «motoren» for at alt skal fungere optimalt hver gang han er i aksjon. Selve bilkjøringen er bare en liten del av det store puslespillet, konstaterer treneren for Norges raskeste landslag, Team Norway som nå har totalt 30 utøvere i stallen, hvorav 15 på elitenivå.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer