Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Varebilsalget opp nesten fire prosent i 2018 37.204 grønne skilter i 2018 var mer enn de fleste importørene tippet for et år siden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fortsatt er ingen i nærheten av å true Volkswagen på topp, men Harald A. Møller AS må legge seg i selen om de skal holde unna for Bertel O. Steen i kampen om å være Norges største varebilimportør. Volkswagen registrerte 10.383 varebiler i fjor, mens Bertel O. Steen-merkene Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën og Opel til sammen fikk satt grønne skilter på 10.555 biler. Dermed ser det ut til at Bertel O. Steen ble størst, men det kommer nok an på hvem du spør og hvordan man skal regne på det. Konsernet tok nemlig ikke over Opel-importen før 1. desember, og i løpet av julemåneden ble det kun registrert 11 Opel varebiler. Men det vi kan slå fast, er at det vil bli en tøff kamp i 2019 om hvilket av de to importselskapene som blir størst på varebil. Totalt ble det registrert 37.204 varebiler i Norge i 2018, det er en økning på 3,8 prosent fra året før. Da YrkesBil spurte importørene for ett år siden hva totalmarkedet i 2018 ville bli, var snittet 35.500 biler (med et sprik fra 34.000 til 38.000). Nedover merkeoversikten er det ingen store overraskelser i at Ford fortsatt er på andreplass, Mercedes-Benz på tredje og Peugeot på fjerde. På syvende, åttende og niende plass er det heller ingen overraskelser, men her finner vi den største veksten. Renault hadde størst økning blant topp 10-merkene, med 67,4 prosent mens Nissan kan notere 25,5 prosent vekst. Økningene kan tilskrives de etterspurte elektriske modellene Kangoo Z.E. og e-NV200. At Isuzu på niendeplass klarer 21,4 prosent vekst, med en modell som har vært med i noen år, er nok mer oppsiktsvekkende. YrkesBil kommer tilbake med mer detaljerte oversikter over varebilsalget i 2018 – blant annet med fyldig dekning i YrkesBil nr. 1 2019. I bladet finner du også intervjuer med de største nyttekjøretøyimportørene i Norge, der de snakker om året som gikk og hva vi kan vente oss i tiden som kommer. Ikke abonnent? Bli det her.
|