Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det som gjør denne auksjonen spesielt morsomt er at den ikke er fanget opp av alle de store jålehusene. De auksjonsselskapene som lager katalogtekster der du blir andpusten av bare av å lese om en Fiat 1100 TV de skal pushe, og hvor en BMW Isetta plutselig blir verdt 1,2 millioner bare fordi Elvis har sittet i den. Her dreier det seg om biler fra låver og fra jungelen på utsiden av gården, og det dreier seg om en «samling» som stammer fra en som het Henry Ruggieri – og det er åpenbart den samme gamle triste historien: Mannen som samlet og samlet og aldri fikk noe i gang. For hvordan kan man bare la en Miura stå og stå og stå seg helt i hjel til slutt? Nå er det langt mellom den type vrak som du behøver regne med å betale mange penger for – med mindre dette vil utvikle seg til en type auksjon der feberen brer om seg og folk blir smittet av en vanvittig bud-iver. Vi hadde en på ute på bygda i Danmark for noen år siden. Men det er klart, noen av de tidlige Citroënene, en Renault 4 CV, nok Panharder til å fylle en egen Panhard & Levassor-avdeling hos en bilhogger, nok Oldsmobile Toronadoer til å bygge en komplett bil (kanskje) og en rekke andre amerikanere – plutselig er det noen som får tenning og dermed oppnås «overraskende gode resultater». Med mer enn 80 biler tar det egentlig aldri slutt, men det ser ut som om forestillingen skal strekke seg over bare en ettermiddag. (saken fortsetter) Auksjonsselskapet, som heter noe så anonymt som Adam og som til nå stort sett har nøyd seg med å auksjonere brukt kontorutstyr fra selskaper som har gått konk, har listet fire katalognummer som de kaller «les plus gros lots» der de trenger litt ekstra sikkerhet fra kunder som akter å by. Det dreier seg om en Lamborghini Miura, en Porsche 956, en 1. Serie Jaguar E og en ganske fin (eller i hvert fall mulig) Rolland Pilain fra 1924. Og leser man beskrivelsen av disse er det ganske opplagt at auksjonsfirmaet ikke er noen tafatte bondeknøler som ikke har peiling. Hver bil er nøkternt, med nøye beskrevet, «Matching numbers» «ikke original motor» osv. tyder på at det er opplagt at her har fagfolk gått gjennom det hele. Men samtidig har man altså valgt å ikke ta med det hele til Paris for å lage en kjempemessig sang-og-dans forestilling på, for eksempel, Retromobile. Slik vi opplevde med Artcurial for fem år siden. I stedet skal det hele avholdes søndag 20. januar på et sted som holdes hemmelig til den 17. Men kartet indikerer at det er nede ved spanskegrensen mot Atlanterhavet, nær Tarbes. Noen av prisene indikerer at det bare er rene vrak det dreier seg om, men det er utrolig hvor stor interessen kan være for et «levende» chassisnummer med tilhørende papirer. Og det finner du hos de fleste av disse bilene. Hvis du vil ha en liste over hele showet kan du klikke her.
|