img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Utvider delelageret og utfordrer digitalt
LVD Lastvagnsdelar AS har flyttet inn i nytt bygg og nær tredoblet lagerkapasiteten. Samtidig vil eieren – Team Verksted – ta markedsandeler fra OE-leverandørene med en ny digital plattform.

Rett før jul flyttet LVD Lastvagnsdelar AS fra Skedsmokorset til sitt nye lager og kontorbygg på Fugleåsen ved Langhus, kun et steinkast fra hovedkontoret til eierselskapet, Team Verksted.

Nå er driften i full gang i de nye lokalene.

– Vi flyttet fra et relativt lite lager på 800 kvadratmeter. Nå disponerer vi 2.200 kvadratmeter, mye av det med en takhøyde på 12 meter. Den økte kapasiteten gir oss mange nye muligheter, sier Joakim Russell til YrkesBil.no.

Han er direktør for innkjøp og logistikk i Team Verksted, og tok fra 1. oktober i fjor i tillegg over som daglig leder for LVD i forbindelse med at tidligere leder, Dennis Sørensen, gikk av med pensjon.

Sammen med Håkon Foss, som 1. september startet i jobben som salgsleder etter å ha vært 15 år hos konkurrenten Truck & Trailer, varsler Russell nå en storsatsning fra LVD og Team Verksted når det gjelder reservedeler og digitale løsninger.

LES OGSÅ: Team Verksted kjøper Trailer & Maskinservice

Alle biler og tilhengere
Reservedelene står for cirka 55 prosent av omsetningen til et verksted i dag. Dette var bakgrunnen for at Team Verksted i januar 2017 kjøpte opp LVD og dermed sikret seg kontroll over det viktige leddet i næringskjeden.

– Vi er nå i en unik posisjon ved at vi har importleddet i eget hus. Det merket vi godt da vi besøkte Automechanika i høst, hvor mange leverandører viste stor interesse, forteller Russell.

I forbindelse med flyttingen valgte alle 10 ansatte i LVD å si opp, blant annet grunnet reiseveien. 10 erstattere var på plass da flyttelasset gikk til det nye lageret.

LVD har tradisjonelt vært rettet mye mot Scania og Volvo, men nå som de skal være hoffleverandør for Team Verksteds egne verksteder må de ha deler til alle merker på lager.

– Vi skal derfor begynne å importere og selge deler til alle lastebilmerker og tilhengere, noe som også er medvirkende til at vi trenger mer lagerplass. Nå har vi fått åpnet konto hos blant annet Bosch, Knorr-Bremse, Mann Hummel, Continental ContiTech og Schomäcker, forteller Russell.

– Med det vil LVD også bli en attraktiv handelspartner for en bredere ekstern kundemasse, i tillegg til at vi selvsagt vil ha med oss de kundene vi allerede har, legger han til.

I utgangspunktet fører LVD alternativer til originaldeler. Men hva som er «originalt» og ikke, er ikke alltid lett å bli klok på.

– Vi tilbyr for eksempel både originale SAF og BPW-skiver, og alternative merker. Mye av det samme gjelder Wabco og Knorr, det er jo originalt men det står ikke Scania eller Volvo på esken. I noen tilfeller må vi også tilby bilprodusentenes egne deler, hvis det ikke finnes alternativer, sier Håkon Foss.

Digitale delekataloger
Samtidig med utvidelsen av LVD, skal Team Verksted implementere en ny digital plattform. De har blant annet inngått avtale med selskapet Topmotive om å benytte deres digitale delekatalog, TecCat, for tungbiler.

– Her er delekataloger for alle de store lastebilmerkene samlet i en plattform, hvilket gjør at vi har et fantastisk verktøy for våre verksteder. De kan legge inn chassisnummeret på kjøretøyet de jobber med, og dermed få opp komplett katalog med alle deler, sier Russelll.

For ansatte i Team Verksted vil katalogen fremstå i verkstedkjedens visuelle profil, mens eksterne kunder som skal kjøpe deler gjennom LVDs nettportal vil møte LVDs visuelle profil.

– Vi har ingen planer om å endre navnet på LVD, men vi lager ny nettside og fresher opp den visuelle profilen. I fargebruk vil de nærme seg Team Verksteds profil, sier Russell.

Alt i ett system
Målet er å samle all teknisk informasjon en verkstedmedarbeider trenger i ett og samme system.

Alle delenumrene i katalogen skal for eksempel linkes direkte til reparasjonstider og manualer fra HaynesPro. Teknisk informasjon fra TecDoc, om deler og kjøretøy, samt sanntidsstatus for tilgjengelighet og priser på LVD-lageret, integreres også i portalen.   

– Det betyr, for eksempel, at når en verkstedansatt klikker seg inn på en bremsejobb, skal han få vite hvor lang tid det vil ta å bytte en bremsetrommel. Og han skal kunne finne og bestille de riktige delene, samt umiddelbart gi sluttkunden et komplett pristilbud på deler og arbeid, forklarer Russell.

Inntil nå har det vært vanlig at de verkstedansatte må ringe, for eksempel til LVD, og si at de for eksempel «trenger bremseklosser og skiver til den og den bilen».

– Med vår nye plattform kan de verkstedansatte selv finne delene i katalogen, legge det i «handlekurven», importere det til verkstedsystemet og sende en ordre rett inn i LVD-systemet. Så pakkes delene på lageret ferdig i én eske per bil, som kommer til verkstedet dagen etter, sier han.

Han mener det er potensial for å spare inn flere årsverk.

– Disse ressursene kan vi da heller bruke til andre oppgaver. Men det er ikke denne besparelsen i seg selv vi er mest opptatt av, det er viktigere at vi kan gi kundene våre raskere og bedre service, utdyper Russell.

Vil ta markedsandeler
Mens kjedens egne verksteder får full tilgang til delekatalogene, vil eksterne kunder kun få anledning til å søke på chassisnummer ved å få tildelt en lisens fra LVD per kjøretøy.

– Det vil være mulig også for eksterne kunder å søke i hele katalogen uten lisens, men da kan de ikke søke på chassisnummer. De kan søke på delenavn, men er avhengig av på forhånd å ha artikkelnummer på hver eneste del de skal bestille for å være sikker på at det blir riktig, sier Håkon Foss.

Joakim Russell legger ikke skjul på hva som er ambisjonen med LVD-utvidelsen og den digitale satsningen:

– Dette handler selvsagt om å ta markedsandeler fra OE-leverandørene, for det er jo de som «eier» markedet i dag. Og det handler om at kundene i dag ikke har spesielt gode verktøy for å finne alternativer til originalproduktene. Her mener vi det er store markedsandeler å ta av, sier han.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer