Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan IMs EV Sports Sedan Concept er en bil med god innvendig plass og kreative løsninger. Selvsagt er den elektrisk drevet, og den byr på autonome egenskaper. Senior visepresident Denis Le Vot fortalte at forrige ukes lansering av Leaf e+ med stor batteripakke bare var en av åtte nye elbiler som skal vises innen 2022. Konseptbilen har firehjulsdrift ved å kombinere en elmotor på hver aksel, noe som skal gi en ideell vektbalanse og god traksjon på glatt underlag. Avansert luftfjæring skal sørge for maksimal komfort og gode svingegenskaper. De to motorene har en samlet effekt på 483 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 800 Newtonmeter. En 115 kWt batteripakke antyder en elektrisk rekkevidde per opplading på over 600 kilometer. B-stolpene er fraværende, og bakdørene er hengslet i bakkant for å gi maksimal adkomst til både for- og bakseter. Og for å gi et komfortabelt og romslig interiør er alle drivlinje-komponenter plassert under gulvet. (saken fortsetter) Når bilen kjøres manuelt har man en førerorientert cockpit med avanserte hjelpemidler. Velger man å kjøre autonomt forsvinner betjeningsorganene slik at føreren enkelt kan konversere med sine passasjerer, arbeide eller nyte et av de mange underholdningstilbudene. En spesiell detalj omtales av Nissan som «Premier Seat». Her kan en baksetepassasjer nyte maksimal komfort på et bredt sete, mens sidesetene felles ned. Konseptet måler 485 cm i lengderetningen, er 190 cm bredt og 150 cm høyt over en raus akselavstand på hele 290 cm.
|