Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mens verdens bilindustri er samlet i Detroit valgte nemlig BMW å legge presentasjonen av sin nye 7-serie til Shanghai. Det er langt fra noe tilfeldig valg, 44 prosent av alle nye 7-ere gikk til kinesiske kunder i 2018 – hele 24.500 biler, og en stor del av disse var nok den lange utgaven. Under et arrangement hvor i tillegg til en ansiktsløftet 7-serie ble presentert, benytte BMW også anledningen til å vise sine øvrige nyheter på luksusfronten, 7-seteren X7 (og en nye X5) samt den nye 8-serien som så langt er vist i to karosseriformer. Styreformann Harald Krüger understreket den viktige strategiske betydning Kina har for BMW. Verdens største bilmarked sto for en firedel av BMW og Minis globale salg i 2018 med totalt 639.953 biler, en økning på 7,7 % fra foregående år. På øverste hylle Tradisjonelt er det 7-serie og S-Klasse som slåss om hegemoniet i dette segmentet, andre aktører må normalt spille statistens rolle. Skjønt i 2018 fikk BMW tøff konkurranse fra Lexus som ifølge OFV registrerte 13 stk. LS 500h, bare én mindre enn BMW kunne telle opp av 7-eren. Begge ble imidlertid grundig slått av Mercedes som kunne innkassere 44 S-Klasse salg. Går vi til 2017 så bildet ganske annerledes ut. Riktig nok vant Mercedes kampen dette året også, med 58 biler, men BMW lå bare 7 bak, og Lexus står oppført med null, de hadde nemlig ikke fått sin avgifts-gunstige limo den gangen. Den oppgraderte 7-serien kommer som tidligere i to lengder, en standardutgave på 5,12 meter og en lang utgave, med L i betegnelsen, som strekker seg 5,26 meter. De ekstra 14 centimeterne kommer primært baksetepassasjerene til gode. Ny kosmetikk Den klassiske nyregrillen er blitt markant større, samtidig som frontlysene har blitt smalere. Dette er designtrekk som vi kjenner igjen fra nye BMW X7. Sett bakfra, kjennetegnes den oppgraderte BMW 7-serien av de smale tredimensjonale baklyktene. Under kromlisten på bagasjeromsluken, strekker deler av baklyset seg over hele bilens bredde. Oppgradert interiør Den mest synlige forskjellen er det oppgraderte instrumentpanelet med BMW Live Cockpit Professional med digital instrumentering og betjening. Med det, så oppgraderes også førerassistentsystemene til samme nivå som i nye BMW X5 og BMW X7. Oppgraderte motorer Herlig at BMW fortsatt tilfredsstiller nisjen som vil ha V12, det er det ikke mange andre produsenter som gjør. Mest interessant for Norge er utvilsomt de nye plug-in hybridene 745e iPerformance og 745Le xDrive iPerformance. Førstnevnte i standard lengde med bakhjulsdrift mens Le-utgaven er lang med firehjulsdrift. Disse modellene er utstyr med en rekkesekser som alene yter 286 hk. Koblet sammen med elmotoren som yter 83 kW/113 hk gir det en samlet effekt på 394 hk og et dreiemoment på 600 Nm. Det nye batteriet på 12 kWt er 30 prosent større enn det som satt i forgjengeren. Med det, så økes også den elektriske rekkevidden betraktelig. For BMW 745e iPerformance er den elektriske rekkevidden på opptil 58 km, målt etter den gjeldende NEDCcorr-metoden. Toppfart på ren elektrisk kraft er 140 km/t. De nye, oppgraderte BMW 7-serie-modellene lanseres i Norge i andre kvartal 2019. De norske prisene vil være klare om kort tid. Da vil også BMW-forhandlerne åpne for bestilling.
|