Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kulda kan gi elbilstopp De nærmeste dagene vil mange elbilførere gå på en rekkeviddesmell og få behov for veihjelp. |
||||||||||||||||
Når gradestokken viser mange minusgrader, går rekkevidden til elbiler kraftig ned fordi batteriene blir påvirket av de lave temperaturene. Meteorologene melder om 15-16 minusgrader fra helgen mange steder i landet, og kulda vil holde seg noen dager. – De siste årene har pågangen av telefoner økt på iskalde dager fra elbileiere som har kjørt tom for strøm på veien og trenger veihjelp, opplyser informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If. Det er særlig ferske elbilister som ringer forsikringsselskapet sitt for å be om bergingsbil når kulda virkelig setter inn. Man lærer som kjent av erfaring. – Norge er kanskje det landet i verden med de mest erfarne elbilkjørerne, og de har lært seg hvordan batterier og bil blir påvirket når det er vinter. Men er du ny i elbil, tar det litt tid å bli kjent med bilen. I første vintersesong kommer nedsatt rekkevidde når det er ekstra kaldt som en overraskelse på mange, sier Clementz. Mye snø i veibanen påvirker også rekkevidden, fordi rullemotstanden øker. Veihjelp er inkludert i kaskoforsikringen hos de fleste forsikringsselskaper. Egenandelen ved redning er som regel på rundt 500 kroner. – Tidligere var det bare bensin- og dieselbileiere som ringte oss og ba om assistanse på kalde dager. De trengte - og trenger - starthjelp for å få i gang bilen, gjerne hjemme i egen oppkjørsel. Det nye er at elbilene i større grad trenger hjelp ute i felten fordi elbileieren har gått på en rekkeviddesmell, sier informasjonssjefen i If.
|