Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå blir eldre biler avgiftsfrie En overraskende detalj til glede for bilentusiaster fremkommer om man studerer den nye Regjeringserklæringen i detalj. |
||||||||||||||||
Det er jubel i entusiastbil-miljøer. Den nye regjeringsplattformen legger nemlig opp til at biler som er eldre enn 20 år heretter skal kunne tas avgiftsfritt inn til landet. Dette er sikkert en seier for FrP, men samtidig merkelig at miljøpartiet Venstre har kunnet svelge. Dagens biler er jo vesentlige snillere mot miljøet enn de som ble solgt før årtusenskiftet. Også KNA er svært positive til innspillet fra den nye regjeringen. – Dette er gode nyheter for bilentusiaster og samlere, sier KNAs generalsekretær Børre Skiaker til BilNorge.no. – Nå kan bilentusiastene sikre seg drømmebilen før den blir veteran. Dette er en fordel fordi prisen blir lavere. KNA frykter ikke at dette vil påvirker nybilsalget fordi det er ulike målgrupper og ulikt bruksmønster for nye og gamle biler. KNA er heller ikke bekymret for sikkerheten og miljøet knyttet til de gamle entusiastbilene. – Disse blir godt ivaretatt og er ofte forsiktig brukt. Entusiastbilene blir dessuten kjørt lite. Det er viktig å være realistisk i forhold til dette sier Skiaker. Dagens norske personbilpark har ifølge OFV en snittalder på 10,5 år, som allerede er blant de høyeste i Europa. Men med en bestand på over 2,7 millioner blir denne neppe vesentlig påvirket i verken den ene eller andre retningen av dette utspillet. I dag må bilene være 30 år for å kunne importeres avgiftsfritt og behandles etter de spesielle veteranbilreglene, som også innebærer lavere årsavgift og billigere forsikring. I sommer ble jeg kontaktet av en venn som hadde fått tilbud om å kjøpe en lekker 2001-modell Mercedes SL600 med V12 motor i Sverige. Han kunne få drømmebilen som hadde gått under 200.000 kilometer for 100.000 svenske kroner og lurte på hvor mye det ville koste å få den fortollet. Da jeg kunne fortelle at engangsavgiften utgjorde vesentlig mer enn bilprisen, ble prosjektet skrinlagt. Med de nye reglene kunne han kjøpt gliset sitt, leid en garasje i Sverige et års tid, og så hentet bilen hjem til Norge – helt avgiftsfritt. Vi har sett på noen andre eksempler. Du kan dra til Tyskland og velge og vrake i luksusbiler fra sent nittitall for 4-5000 euro. I utvalget finner du for eksempel kraftig motorisert BMW 7-serie eller en 12-sylindret S-Klasse. Eller hva med en grom Porsche? I dag må du betale drøye 100.000 i avgifter for å hente en slik bil hjem til Norge. Med regjeringens nye utspill blir den din for tysk pris pluss moms og eventuelt frakt om du ikke drar og henter den hos forhandleren selv. En annen fraksjon som har grunn til å glede seg over bortfallet av engangsavgift på 20-30 år gamle biler er alle de frie verkstedene i Norge. De blir ikke akkurat rike av å skru på elbiler som trenger vesentlig mindre service og vedlikehold enn biler med forbrenningsmotor. PS!
|