Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ifølge egne utsagn er 2019-utgavene av Ram Heavy Duty pickup-truckene de kraftigste og mest anvendelige på markedet. De kan trekke hengere på inntil 15,9 tonn og har lastekapasitet på opptil 3,5 tonn. Det skal krefter til å takle slike utfordringer. Under det gedigne panseret sitter en 6,7-liters Cummins diesel sekser med 400 hestekrefter. Maks dreiemoment er formidable 1355 Newtonmeter ved 1800 omdreininger. Girkassen er en 6-trinns Aisin automat som er skreddersydd for å takle det voldsomme momentet og den tunge bilen. Det fins også en mildere variant av dieselmotoren for de som nøyer seg med 370 hestekrefter og 1152 Newtonmeter. Alternativet for de som foretrekker bensinmotor er en 6,4-liters Hemi V8 med 410 hester og et dreiemoment på 580 Newtonmeter i kombinasjon med en 8-trinns automatkasse. Slagordet Ram bruker for å markedsføre sine nye modeller er «du merker ikke en gang at du har no baki der» når bilen er fullastet eller drar en tung henger. Les også: Satser stort på RAM For å tåle slike enorme påkjenninger, samtidig som bilens vekt holdes på et akseptabelt nivå, er 98,5 prosent av bilens ramme utført i høyfast stål. Det har medført en vektreduksjon på cirka 65 kg sammenlignet med forgjengeren, på tross av vesentlig tøffere egenskaper. (saken fortsetter) På sikkerhetsfronten er det meste som tilbys i personbilverdenen også tilgjengelig til pickupene. Her får du f.eks. AEB nødbrems, 360-graders kamera, dekktrykkmonitor som også kan overvåke dekkene på tilhengeren. Et aktivt støyreduksjonssystem og akustisk glass sørger ifølge Ram for at deres nye Heavy Duty trucker har redusert støynivået i kabinen med nesten ti desibel og er de stilleste noensinne. Ram ble et selvstendig merke i 2009 etter tidligere å ha båret Dodge-logoer. Pickupene bygges ved et eget anlegg – Saltillo Truck Assembly Plant i Coahuila, Mexico. «Lillebror» Ram 1500 ble kåret til Årets pickup truck i USA i Detroit.
|