img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Alternativ leasing
Alternative drivstoff og drivlinjer inntar nyttekjøretøyene i stadig større grad. Hvordan påvirker dette leasingbetingelsene?

Batterielektrisk, hybrid, hydrogen, biogass, HVO, RED95 og biodiesel. Ny teknologi (og gammel, men som presenteres som ny) ruller inn i nyttekjøretøy-verdenen i stadig større omfang.

Noe er aktuelt, noe blir fort uaktuelt, og mye er usikkert. Det er vanskelig å vite hvilken teknologi som gjelder «i morgen».

Samtidig har vi usikkerhetsmomenter som forslag om kjøreforbud i byer for enkelte teknologier, miljødifferensierte bompengetakster og lavutslippssoner.

Alt dette har naturligvis innvirkning på kjøretøyenes annenhåndsverdi, og dermed fastsettelse av restverdi i forbindelse med leasingavtaler.

Kortere leasingperiode
Vi har tatt en runde med noen av leasing- og finansieringsaktørene som driver med varebiler og tungbiler for få deres tanker om det som skjer.

DNB-eide Autolease er en av de store aktørene innen varebilleasing.

– Vi råder kunder til å velge kortere leasingperiode med elektrisk varebil sammenlignet med fossilmotor. Grunnen er at det da vil være mer forutsigbart å sette rett annenhåndsverdi. På denne måten vil også kunden være bedre i takt med teknologiutviklingen ved å kunne bytte bil oftere, sier Autolease-leder Haakon J. Marthinsen til YrkesBil.

– Hvordan blir leasingprisene på el-varebiler kontra fossilmotor?

– Så lenge det er null mva. ved anskaffelse, er det heller ikke noen mva.-fradrag ved leasingfinansiering – således ingen fordel med tanke på investert beløp. Bedrifter får dessuten fradrag for mva. over leie av fossil-varebiler. Vi sitter da igjen med bruksfordelene med el-varebil, som lave ladekostnader og inntil videre fri bom og til dels fri parkering, forklarer Marthinsen, og fortsetter resonnementet:

– Hva gjelder annenhåndsverdi ligger varebilene fortsatt noe etter de mest attraktive fossil-varebilene. Rekkevidde er noe av bakgrunnen, men også begrenset nyttelast påvirker. Erfaringene våre med el-varebil er imidlertid begrenset til Nissan e-NV200 og Peugeot Partner Electric. Erfaringsmessig holder bilene seg prosentuelt omtrent som de fossile bilene i pris, og det er relativt greit å selge brukt, sier Marthinsen.

Han tror etterspørselen etter el-varebiler blir større når det kommer nye utgaver med lenger rekkevidde.

– For rekkeviddene er fortsatt for korte, også på de aller nyeste.

– Hvordan ser det ut på lengre sikt?

– Spennende – dette kommer, på tilsvarende vis som vi ser personbilmarkedet. Det blir spennende å se hvordan eksempelvis Mercedes eVito med leveranse i 2019 slår an, men jeg vil tro både begrenset rekkevidde på 150 kilometer og lastekapasitet på drøye 1.000 kilo fortsatt vil være begrensende for mange, sier Marthinsen.

Komplette pakker
Salgssjef hos Volvo Finans Norge AS, Kjetil Opsahl, erkjenner at de har mye upløyd mark foran seg i tiden som kommer. Gøteborg-produsenten skal om kort tid markedslansere to batterielektriske lastebilmodeller, samtidig som de satser stort på ulike gassvarianter – blant annet LNG innenfor tungtransport.

– Her er det mye vi ikke vet enda med priser og så videre, men vi holder for eksempel på med noen LNG-biler for tiden, hvor disse er dyrere i innkjøp enn bil med dieselmotor. Det jobbes med å få til en ordning for å kompensere noe av de økte prisene, men ikke noe er avklart ennå, sier Opsahl.

Han poengterer at dersom prisen blir høyere vil dette øke bileiers kapitalkostnader.

– Hvis da ikke restverdi øker tilsvarende, noe jeg kanskje tviler på. Samtidig er det ikke sikkert totalkostnadene for bilholdet øker, hvis driftskostnadene synker, påpeker salgssjefen.

Opsahl sier det i utgangspunktet er det samme om de finansierer en dieselbil, elbil eller gassbil.

– Det som er avgjørende for oss er annenhåndsverdi med tanke på objektsikkerhet. Hva leverandør kan sette som restverdi på en bil med alternativ drivlinje eller som kjører på alternativt drivstoff vil innvirke mye på månedsleien, sier han.

Når det gjelder selve leasingproduktet ser han ingen store endringer som følge av teknologiskifter.

– Men jeg vil tro Volvo heller på sikt vil levere komplette pakker og priser hvor leasing, forsikring og serviceavtale er en månedspris, sier Opsahl.

Lik pris på sikt
Andreas Holmberg, som jobber med salg- og forretningsutvikling innen fagfeltet industri og transport i SG Finans, sier det foreløpig er relativt liten utbredelse av alternative teknologier/drivlinjer på markedet for nyttekjøretøy til at han kan si hvordan dette vil påvirke leasingprisene.

– Vanligvis skal kunde- og objektsrisiko påvirke prisen på finansiering. Objektsrisikoen her er jo usikker annenhåndsverdi ved tilbakelevering etter endt leasingperiode, eller mislighold/konkurs hos kunden. Nå benyttes ikke restverdier i særlig grad for tyngre kjøretøy, men trekker man en parallell til personbilmarkedet, så ville det gjerne ha vært lave restverdier på grunn av usikkerhet om annenhåndsverdi som ville ha påvirket størrelsen på de månedlige leiene mer enn renten, sier Holmberg.

– Dersom finansieringsselskaper har muligheten til å tilby finansiering med funding som er øremerket miljøvennlige investeringer, for eksempel fra EIB (European Investment Bank), så kan dette gjøre tilgang på kapital til finansiering av klima- og miljøvennlige kjøretøyer enklere, legger han til.

Han tror at nyttekjøretøy med alternative drivlinjer på sikt vil bli priset på lik linje med dagens dieseldrevne kjøretøyer når det gjelder nivået på leasing-/leiekostnader (basert på rente og restverdi).

– Men det vil skje først når teknologien og infrastrukturen for alternative drivlinjer for tyngre kjøretøy er mer modent, og tilbudet av kjøretøy med drivlinjer som dekker transportnæringens behov er såpass godt at det har blitt akseptert av markedet som reelle alternativer, understreker Holmberg.

Samtidig utelukker han ikke at det kan skje endringer innen leasingperiodenes lengde.

– Leasingperioden/kjørelengden vil sannsynligvis avhenge av takten på teknologiutviklingen. For eksempel vil hyppige lanseringer av modeller med stadig lengre rekkevidde og økt batterikapasitet ha mye å si for hvor «oppdatert» og kurant kjøretøyet oppfattes av kunden og annenhåndsmarkedet. Dersom man forutsetter at elektriske kjøretøy har færre slitasjedeler, vil det kunne tale for lengre leasingperioder/kjørelengder, sier Holmberg.

**Denne artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 9 - 2018. Abonnenter får først tilgang til de viktigste bransjesakene og eksklusive reportasjer. Ikke abonnent? Tegn abonnement her!**

Autolease har gjort en beregning av de totale eierskapskostnadene for en elektrisk varebil kontra en varebil med fossilmotor. Eksempelet er regnet ut fra en Nissan e-NV200 Premium mot en Caddy Maxi DSG 150hk. Grunnlaget: Strømpris er satt lik 1,50 kr. pr. kWh, og dieselprisen er satt til 14 kr. pr. liter. Forsikringspremien er satt lik – den kan i mange tilfeller være noe lavere for elektriske biler, men det er usikkert hvordan det er for varebiler. Bom/ferge er satt til 1.500 kr. pr. måned for Caddy og null kroner for e-NV200. Parkering er satt til 1.000 kr. pr. måned for Caddy og null kroner for e-NV200. Dieselforbruket for Caddy er satt til 0,50 l/mil.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer