img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img
2 bilder i galleri
Team Norway samler de beste
Andreas Mikkelsen er en av de nye utøverne på Norges raskeste landslag for 2019, som i år består av 14 førere fordelt på et elitelandslag og et satsingslandslag. I tillegg har 15 førere fått plass på juniorlandslaget som tidligere.

Team Norway er landslaget til Norges Bilsportforbund, og består av landets fremste bilsportutøvere og største talenter. Som tidligere er landslaget delt inn i Team Norway og et eget Junior Team for de yngste utøverne. I tillegg har man delt førerne i Team Norway inn i to grupper.

– I fjor gikk Team Norway fra å være et juniorlandslag til å bli et elitelandslag, og da ønsket vi å ha med de beste utøverne i landet. Derfor er vi veldig glade for at vi nå også har fått med vår fremste rallykjører, Andreas Mikkelsen, som er vår største internasjonale stjerne.

– Elitelandslaget skal primært bestå av profesjonelle utøvere som kjemper helt i toppen av sin gren internasjonalt, sier den nye sportssjefen i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen.

Andreas Mikkelsen (bildet) skal også i år kjøre Rally-VM for Hyundai, og han har ambisjoner om å kjempe om VM-gull.

I tillegg til Mikkelsen består elitelandslaget av Mads Østberg, som skal kjøre WRC2 for Citroën, Ole Christian Veiby, som også deltar i WRC2, Fredric Aasbø som skal kjøre Formula Drift for Toyota og rallycrossfører Andreas Bakkerud, som ennå ikke har offentliggjort sine planer for 2019.

På elitelandslaget har vi også racerførerne Dennis Olsen, som er fabrikkfører for Porsche og blant annet skal delta i 24-timersløpet på Le Mans, Christian Krognes som kjører for BMW og som skal konkurrere mot Olsen i Intercontinental GT Challenge og Mads Siljehaug som er fabrikkfører for Reiter Engineering i GT4.

Satsingslandslag
– De vi i NBF Talentutvikling skal jobbe mest med i år er utøverne på det såkalte satsingslandslaget, ettersom førerne på elitelandslaget allerede har profesjonelle apparat rundt seg, sier Gulbrandsen.

– Det er høye krav for å komme inn på satsingslandslaget. Her holder det ikke bare å være god, men helt spesiell. Satsingslandslaget er for de utøverne vi i styringsgruppen til NBF Talentutvikling mener har potensial til å bli profesjonelle bilsportutøvere og internasjonale mestere, forklarer Gulbrandsen som har med seg Thomas Schie, Holm Jacob Matheson, Roger Moen og Tommy Rustad i styringsgruppen.

Førerne på satsingslandslaget vil få tett oppfølging av NBF Talentutvikling i året som kommer, og vil også ha med landslagstrener Fredrik Brenna-Lund på utvalgte løp.

Taktskifte i norsk bilsport
– Vi har sett et taktskifte i norsk bilsport de siste årene, hvor vi i NBF Talentutvikling har hjulpet utøvere til å ha fokus på hvor det er mulig å kjøre internasjonalt uten å måtte betale for det, eller til og med få lønn, i stedet for kun å fokusere på å skaffe egne sponsormidler. Dette har gitt resultater, og er noe vi kommer til å ha fokus på også fremover.

På satsingslandslaget finner vi foreløpig seks utøvere. Det kan bli et par til, da ikke alle har sine program for 2019 fastsatt ennå. Denne gruppen vil uansett ikke bli for stor, ettersom NBF Talentutvikling må fordele sine ressurser på noen få førere.

Yngst på satsingslandslaget er 12 år gamle Martinius Stenshorne, som i fjor hadde en fantastisk sesong i italiensk gokart. Han blir omtalt som et av de mest spennende gokarttalentene i verden, og fortsetter med gokart også denne sesongen.

Et annet svært spennende talent er den 15 år gamle Formel 4-føreren Dennis Hauger, som allerede er på radaren til flere Formel 1-team.

Også fjorårets Bilsporttalent i Norge, Emil Heyerdahl, er med på satsingslandslaget. 16-åringen skal i år kjøre Porsche Carrera Cup Scandinavia.

En annen som satser på internasjonal racing er 18 år gamle Marcus Påverud, som skal kjøre Europamesterskapet i GT4.

Eldstemann på satsingslandslaget er den 25 år gamle Porsche-føreren Marius Nakken, mens rallyfører Jacob Lyseng har rykket opp fra juniorlandslaget til satsingslandslaget i Team Norway. 

– Jacob Lyseng har vist god innsats på vårt juniorlandslag i flere år, og han er en av flere unge rallyførere som vi satser på i år. De andre rallyførerne er på juniorlandslaget, som også i år består av 15 førere. Dette er unge førere som kan vise til gode resultater og ambisiøse fremtidsplaner. Vi har blant annet tre spennende gokartførere i denne gruppen, fortsetter Gulbrandsen.

– Styringsgruppen i NBF Talentutvikling har gjort en tidkrevende og grundig jobb med å plukke ut landslagsutøverne. Dessverre har vi ikke plass til alle vi ønsker å hjelpe, da vi må fordele våre ressurser på noen utvalgte, men slik er det på alle landslag, og de som nå står utenfor har alle muligheter til å komme inn igjen med gode resultater, avslutter Atle Gulbrandsen.

Team Norway 2019 – elitelandslag

  • Andreas Mikkelsen, rally
  • Mads Østberg, rally
  • Ole Christian Veiby, rally
  • Fredric Aasbø, drifting
  • Andreas Bakkerud, rallycross
  • Dennis Olsen, racing
  • Christian Krognes, racing
  • Mads Siljehaug, racing

Team Norway 2019 – satsingslandslag

  • Dennis Hauger, racing (15)
  • Martinius Stenshorne, gokart (12)
  • Emil Heyerdahl, racing (16)
  • Marcus Påverud, racing (18)
  • Marius Nakken, racing (25)
  • Jacob Lyseng, rally (17)

Team Norway Junior Team 2019

  • Edward Sander Woldseth, racing (18)
  • Thea Olsen, racing (18)
  • Jenny Jakobsen, gokart/racing (16)
  • Ole Henry Steinsholt, rallycross (17)
  • Sivert Svardal, rallycross (18)
  • Henrik Krogstad, rallycross (20)
  • Guro Majormoen, rallycross (18)
  • Sondre Evjen, rallycross (21)
  • Marius Bermingrud, rallycross (20)
  • Ola Nore, rally (18)
  • Håkon Sveen Frøslid, rally (21)
  • Lars Martin Stensbøl, rally (22)
  • Stian Lie, gokart (15)
  • Phillip Sebastian Ruud, gokart (12)
  • Mina Pedersen, gokart (15)

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer