Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Disse elektriske lastebilene kommer til Norge i 2019 MAN bekrefter nå at fem batterielektriske e-TGM skal leveres til Norge i år. Volvo og Renault regner også med å få sine første el-lastebiler til landet i 2019, mens Mercedes-Benz-importøren håper å få teste eActros og Fuso eCanter på norske veier. |
||||||||||||||||
Alle de store lastebilprodusentene jobber med utvikling av elektriske lastebiler for tiden, men foreløpig har vi sett svært få av dem på veien. I alle fall om vi ser bort fra fabrikkenes testbiler, og i alle fall om vi snakker om norske veier. Jo, da, vi har sett en håndfull eksemplarer av elektriske tungbiler fra mindre ombyggingsfirmaer som nederlandske Emoss, hos blant annet Asko og Stena Recycling. Norsk Gjenvinning har også tatt i bruk to 26-tonns elektriske renovasjonsbiler, fra britiske Dennis Eagle, i Sarpsborg. For ikke å glemme de elektriske lastebilene som rullet rundt i Norge på 1920-tallet, blant annet fra amerikanske Walker. Det finnes sikkert flere eksempler også. Men altså ingen fra de store produsentene i nyere tid – før nå. Fem biler til kommersiell drift YrkesBil har snakket med de store lastebilimportørene i Norge, og får blant annet bekreftet at Norge blir det andre landet, etter Østerrike, som får levering av den helelektriske lastebilen MAN e-TGM. Og da er det ikke snakk om testbiler, men kjøretøy som er ment for ordinært salg til kommersiell drift. – Vi har fått tildelt fem biler som kommer til Norge i løpet av 2019, forteller administrerende direktør Niels-Jørgen Toft Jensen i MAN Truck & Bus Norge til YrkesBil. De fem lastebilene er foreløpig ikke solgt, men det skal ikke være mangel på aktører som ønsker å kjøpe. – Vi har kunder som er veldig interessert i elektriske lastebiler, sier produktsjef Arne Tvenge. – Så vi skal nok få solgt dem, fortsetter Toft Jensen. Bydistribusjon Det vil si 6x2 med totalvekt på 26 tonn, utstyrt med en elmotor på 264 kW og maksimalt dreiemoment på 3.100 Nm. Batteriene kan plasseres under førerhuset og langs siden av rammen, og skal gi en rekkevidde på inntil 180 km. – Vi leverer chassiset, og kunden velger selv påbygget. Mest sannsynlig blir det et «norsk» påbygg som passer norske distribusjonskunder, forteller Tvenge. Han poengterer at det først og fremst er bydistribusjon bilene er aktuelle for. – Det er også viktig at bilene skal gå i nærheten av de verkstedene våre som kan håndtere elektriske kjøretøy. Det er per i dag Oslo/Lørenskog og Trondheim, sier Toft Jensen. Bygger kompetanse – I tillegg til e-TGM får vi elvarebilen e-TGE i 2019, og i 2020 starter leveringene av den elektriske 15-tonns distribusjonsbilen CitE som ble vist på IAA sist høst. Vi begynner med å sende mekanikere på kurs, forklarer Toft-Jensen. – Er det MAN sentralt som ønsker at Norge skal være tidlig ute, eller er det dere som har vært den sterkeste pådriveren for å få tak i bilene tidlig? – Jeg tror det er en kombinasjon. Norge har et så sterkt elmarked, at det et visst krav og høye forventninger i markedet. Samtidig har vi et ønske om å være så tidlig ute som mulig, nettopp fordi vi har et marked, sier Toft Jensen. – Norge er vel det land i Europa som er mest parat til å håndtere drift av elektriske kjøretøy, nettopp fordi vi har så mange elektriske personbiler og etter hvert busser og ferger. Samtidig er det et poeng å få satt biler ut i drift i et såpass krevende marked som det norske, med det klimaet vi har her. – Du er trygg på at disse bilene vil fungere i kommersiell drift? – Ja, når fabrikken er klare for å sende bilene ut i markedet er jeg trygg på det. Norge er kanskje et av de mest krevende markedene i Europa når det gjelder klima og landskap. Her utsettes kvaliteten for virkelige prøvelser. Klarer vi å takle det og få kundenes tillit, så kan vi klare det over alt. Hva e-TGM skal koste vil ikke MAN ut med, men det blir nok et stykke nord for TGM med dieselmotor. To-tre fra Volvo Det skal ikke produseres mer enn rundt 50 biler for Europa i 2019, men den norske importøren håper å få noen av dem hit. – Vi får kanskje to-tre av dem til Norge. Det er mange interessenter, men vi har foreløpig ingen underskrevne kontrakter. Bilene blir relativt kostbare, og vi må se på hvilke finansieringsmodeller som skal velges, sier Waldemar André Christensen, administrerende direktør i Volvo Norge AS. FL Electric har en totalvekt på 16 tonn, elektrisk motor med 185 kW og 425 Nm. 2–6 litium ion-batterier med totalt 100–300 kWh gir en rekkevidde på opptil 300 km. FE Electric har en totalvekt på 27 tonn, to elektriske motorer med maks. effekt på 370 kW og 850 Nm. Litium ion-batterier på 200–300 kWh gir en rekkevidde på opptil 200 km. Renault i tredje kvartal – Vi skal lansere elektriske D-Range Z.E. i Oslo i løpet av tredje kvartal i år, sier Viggo Noreng, kommersiell direktør for Renault Trucks i Volvo Norge. D-Range Z.E. er en 16-tonner med elmotor på 185 kW og 425 Nm, altså det samme som Volvo FL Electric. Litium ion-batterier på 200–300 kWh gir en rekkevidde på opptil 200 km. D-Range Z.E. Wide er en 27-tonner med samme spesifikasjoner som Volvo FE Electric. Ønsker test i Norge – Sånn det ser ut nå kommer Fuso eCanter og Mercedes-Benz eActros på markedet i 2021. Selv om norske politikere gjerne vil ha nullutslippskjøretøy med en gang, er det viktig for oss i bransjen å få politikerne til å forstå at det fortsatt vil ta litt tid. Det handler ikke om at vi ikke vil, men teknologien er ikke der ennå, sier Per Ragnar Johansen, direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy i Bertel O. Steen. – Hva med testing i Norge? – Om det blir i 2019 vet vi ikke ennå, men vi jobber med å få begge bilene hit i etablerte testformer. Mange kunder er interessert i å prøve ut teknologien. Når Daimler skal ha biler i testdrift, så skal de ha et skikkelig apparat rundt det og hva bilen skal brukes til, så alt det må på plass først. Flere kommer Fra Södertälje leveres det nå også hybridelektriske lastebiler, og i nær fremtid skal Asko ta i bruk sine mye omtalte hydrogenlastebiler fra Scania. Men noen rent batterielektriske lastebiler fra Scania får vi nok neppe se i Norge i 2019. På IAA i fjor høst fikk vi også se flere elektriske konsepter fra DAF. En elektrisk trekkvogn av typen CF ble levert til den nederlandske supermarkedkjeden Jumbo før jul i fjor, men etter det YrkesBil erfarer er ingen av DAFs elbiler klare for norske veier i 2019. Heller ikke fra Iveco er det ventet noe elektrisk på lastebilfronten i inneværende år. Tesla har fått massiv medieomtale av sin trekkvogn, som flere norske bedrifter har lagt inn reservasjoner på, men det er fortsatt uvisst når vi eventuelt får se bilene på veien i Norge. Trolig får vi se flere av de nevnte elektriske lastebilene på Transport & Logistikk-messen i lillestrøm til høsten.
|