img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Disse elektriske lastebilene kommer til Norge i 2019
MAN bekrefter nå at fem batterielektriske e-TGM skal leveres til Norge i år. Volvo og Renault regner også med å få sine første el-lastebiler til landet i 2019, mens Mercedes-Benz-importøren håper å få teste eActros og Fuso eCanter på norske veier.

Alle de store lastebilprodusentene jobber med utvikling av elektriske lastebiler for tiden, men foreløpig har vi sett svært få av dem på veien. I alle fall om vi ser bort fra fabrikkenes testbiler, og i alle fall om vi snakker om norske veier.

Jo, da, vi har sett en håndfull eksemplarer av elektriske tungbiler fra mindre ombyggingsfirmaer som nederlandske Emoss, hos blant annet Asko og Stena Recycling. Norsk Gjenvinning har også tatt i bruk to 26-tonns elektriske renovasjonsbiler, fra britiske Dennis Eagle, i Sarpsborg.

For ikke å glemme de elektriske lastebilene som rullet rundt i Norge på 1920-tallet, blant annet fra amerikanske Walker.

Det finnes sikkert flere eksempler også. Men altså ingen fra de store produsentene i nyere tid – før nå.

Fem biler til kommersiell drift
I år ser det nemlig ut til å løsne, i alle fall litt.

YrkesBil har snakket med de store lastebilimportørene i Norge, og får blant annet bekreftet at Norge blir det andre landet, etter Østerrike, som får levering av den helelektriske lastebilen MAN e-TGM.

Og da er det ikke snakk om testbiler, men kjøretøy som er ment for ordinært salg til kommersiell drift.

– Vi har fått tildelt fem biler som kommer til Norge i løpet av 2019, forteller administrerende direktør Niels-Jørgen Toft Jensen i MAN Truck & Bus Norge til YrkesBil.

De fem lastebilene er foreløpig ikke solgt, men det skal ikke være mangel på aktører som ønsker å kjøpe.

– Vi har kunder som er veldig interessert i elektriske lastebiler, sier produktsjef Arne Tvenge.

– Så vi skal nok få solgt dem, fortsetter Toft Jensen.

Bydistribusjon
Høsten 2018 ble de aller første ni MAN e-TGM levert til kunder i Østerrike, men da som et kundetest-prosjekt. De fem «norske» bilene vil få samme spesifikasjoner som de ni testbilene i Østerrike. 

Det vil si 6x2 med totalvekt på 26 tonn, utstyrt med en elmotor på 264 kW og maksimalt dreiemoment på 3.100 Nm. Batteriene kan plasseres under førerhuset og langs siden av rammen, og skal gi en rekkevidde på inntil 180 km.

– Vi leverer chassiset, og kunden velger selv påbygget. Mest sannsynlig blir det et «norsk» påbygg som passer norske distribusjonskunder, forteller Tvenge.

Han poengterer at det først og fremst er bydistribusjon bilene er aktuelle for.

– Det er også viktig at bilene skal gå i nærheten av de verkstedene våre som kan håndtere elektriske kjøretøy. Det er per i dag Oslo/Lørenskog og Trondheim, sier Toft Jensen. 

Bygger kompetanse
Samtidig understreker han at organisasjonen er i ferd med å bygge opp kompetansen rundt håndtering av elektriske kjøretøy.

– I tillegg til e-TGM får vi elvarebilen e-TGE i 2019, og i 2020 starter leveringene av den elektriske 15-tonns distribusjonsbilen CitE som ble vist på IAA sist høst. Vi begynner med å sende mekanikere på kurs, forklarer Toft-Jensen.

– Er det MAN sentralt som ønsker at Norge skal være tidlig ute, eller er det dere som har vært den sterkeste pådriveren for å få tak i bilene tidlig?

– Jeg tror det er en kombinasjon. Norge har et så sterkt elmarked, at det et visst krav og høye forventninger i markedet. Samtidig har vi et ønske om å være så tidlig ute som mulig, nettopp fordi vi har et marked, sier Toft Jensen.

– Norge er vel det land i Europa som er mest parat til å håndtere drift av elektriske kjøretøy, nettopp fordi vi har så mange elektriske personbiler og etter hvert busser og ferger. Samtidig er det et poeng å få satt biler ut i drift i et såpass krevende marked som det norske, med det klimaet vi har her.

– Du er trygg på at disse bilene vil fungere i kommersiell drift?

– Ja, når fabrikken er klare for å sende bilene ut i markedet er jeg trygg på det. Norge er kanskje et av de mest krevende markedene i Europa når det gjelder klima og landskap. Her utsettes kvaliteten for virkelige prøvelser. Klarer vi å takle det og få kundenes tillit, så kan vi klare det over alt.

Hva e-TGM skal koste vil ikke MAN ut med, men det blir nok et stykke nord for TGM med dieselmotor.

To-tre fra Volvo
I fjor viste Volvo sine første elektriske lastebiler for kommersiell bruk, med modellene FL Electric og FE Electric

Det skal ikke produseres mer enn rundt 50 biler for Europa i 2019, men den norske importøren håper å få noen av dem hit.

– Vi får kanskje to-tre av dem til Norge. Det er mange interessenter, men vi har foreløpig ingen underskrevne kontrakter. Bilene blir relativt kostbare, og vi må se på hvilke finansieringsmodeller som skal velges, sier Waldemar André Christensen, administrerende direktør i Volvo Norge AS.

FL Electric har en totalvekt på 16 tonn, elektrisk motor med 185 kW og 425 Nm. 2–6 litium ion-batterier med totalt 100–300 kWh gir en rekkevidde på opptil 300 km.

FE Electric har en totalvekt på 27 tonn, to elektriske motorer med maks. effekt på 370 kW og 850 Nm. Litium ion-batterier på 200–300 kWh gir en rekkevidde på opptil 200 km.

Renault i tredje kvartal
Volvos franske konsernsøster, Renault Trucks, har testet elektriske lastebiler lenge. Nå er også de klare for å entre markedet.

– Vi skal lansere elektriske D-Range Z.E. i Oslo i løpet av tredje kvartal i år, sier Viggo Noreng, kommersiell direktør for Renault Trucks i Volvo Norge.

D-Range Z.E. er en 16-tonner med elmotor på 185 kW og 425 Nm, altså det samme som Volvo FL Electric. Litium ion-batterier på 200–300 kWh gir en rekkevidde på opptil 200 km.

D-Range Z.E. Wide er en 27-tonner med samme spesifikasjoner som Volvo FE Electric.

Ønsker test i Norge
Hos tyske Daimler jobbes det også for fullt med elektrifisering av de tyngre nyttekjøretøyene, men det er et lite stykke igjen før de første produktene kommer ut i markedet.

– Sånn det ser ut nå kommer Fuso eCanter og Mercedes-Benz eActros på markedet i 2021. Selv om norske politikere gjerne vil ha nullutslippskjøretøy med en gang, er det viktig for oss i bransjen å få politikerne til å forstå at det fortsatt vil ta litt tid. Det handler ikke om at vi ikke vil, men teknologien er ikke der ennå, sier Per Ragnar Johansen, direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy i Bertel O. Steen.

– Hva med testing i Norge?

– Om det blir i 2019 vet vi ikke ennå, men vi jobber med å få begge bilene hit i etablerte testformer. Mange kunder er interessert i å prøve ut teknologien. Når Daimler skal ha biler i testdrift, så skal de ha et skikkelig apparat rundt det og hva bilen skal brukes til, så alt det må på plass først.

Flere kommer
Scania har også lenge utforsket elektriske lastebiler. Blant annet «trolley»-variantene i samarbeid med Siemens, med pantograf på taket og strømledninger som henger over veien. Svenskene leverer nå 15 slike trekkvogner til testing på Autobahn i Tyskland.  

Fra Södertälje leveres det nå også hybridelektriske lastebiler, og i nær fremtid skal Asko ta i bruk sine mye omtalte hydrogenlastebiler fra Scania. Men noen rent batterielektriske lastebiler fra Scania får vi nok neppe se i Norge i 2019.

På IAA i fjor høst fikk vi også se flere elektriske konsepter fra DAF. En elektrisk trekkvogn av typen CF ble levert til den nederlandske supermarkedkjeden Jumbo før jul i fjor, men etter det YrkesBil erfarer er ingen av DAFs elbiler klare for norske veier i 2019.

Heller ikke fra Iveco er det ventet noe elektrisk på lastebilfronten i inneværende år.

Tesla har fått massiv medieomtale av sin trekkvogn, som flere norske bedrifter har lagt inn reservasjoner på, men det er fortsatt uvisst når vi eventuelt får se bilene på veien i Norge.

Trolig får vi se flere av de nevnte elektriske lastebilene på Transport & Logistikk-messen i lillestrøm til høsten.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer