Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMWs nye M5 bruker hele 3,4 sekunder fra stillestående til 100 km/t. Det holder ikke i dag, så i Competition-utgaven har BMW lagt på 25 hk fra opprinnelige 600 hk for å ta den samme sprintøvelsen ned et helt tidels sekund – til 3,3 sekunder. At øvelsen drar opp prisen med temmelig nøyaktig 100.000 kroner er sannsynligvis helt uten betydning for dem der hundredelene teller. Naturligvis kan ikke Porsche være dårligere enn BMW når de lanserer ny 911. Så 3,4 sekunder her også – i standardutgaven. Men der BMW når 305 km/t når sperrene skrus av, tar Porsche deg til 306 km/t. Denne litt absurde kampen kan du lese utførlig om i den utgaven av bladet Bil som nå er på vei ut i bladhyllene. I samme nummer drar vi til fjells med to svært attraktive stasjonsvogner, Mercedes E400 All-Terrain og Volvo V90 Cross Country for nok en gang å slå fast at en hyttebil slett ikke behøver å være SUV. Store stasjonsvogner med firehjulsdrift gjør jobben minst like godt. Test nummer to i Bil handler om elbilers rekkevidde i kulde. Etter at både Hyundai og Kia har lansert kompaktbiler med drøyt 60 kWt batteripakker dro vi i bitende kulde til Lillehammer med de to. Med innpå 360 km oppnådd rekkevidde i minus ti grader er det bare å slå fast at rekkeviddeangst hører fortiden til, men at ladeangsten fortsatt er reell etter innpå en times ventetid ved en av landets største hurtigladestasjoner i bakkant av testen. Alt dette leser du utfyllende om i bladet som også, en måned før den første pressekjøringen, tar deg med på tur i Volvo V60 Cross Country, bilen som Volvo mener skal ta opp arven etter suksessfulle V70/V70 CC. 4x4 er tema i denne utgaven av Bil hvor Lidvar Berge i detalj forteller hvordan de ulike systemene fungerer. Karakteren i en moderne firehjulstrekker kan i prinsippet bestemmes fra et nettbrett når bilen utvikles – spesielt når begge akslene er elektrisk drevet. Derfor må saken om «hvordan virker firehjulsdrift» skrives på nytt, slår Berge fast. Jon Winding-Sørensen henter jevnlig biler direkte fra fabrikk og kjører dem til Norge. Denne gang har han hentet hjem Seat Tarraco, men Jon reiser aldri direkte, så du tas med innom museer og interessante stoppesteder du sannsynligvis aldri har hørt om. Skal det endelig lykkes å få fram en norsk Formel 1-fører? Selv om det er langt til målet, er Dennis Hauger fra Aurskog nærmere drømmen enn noen annen nordmann har vært tidligere. Vil du bli bedre kjent med Dennis Hauger er det bare å slå opp i Bil. Bladet Bil er kommer i disse dager i løssalg, men benytt deg gjerne av vårt abonnementstilbud om du vil være blant de første som får bladet hjem i posten.
|