img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Seat tenker mikro-mobilitet
Volkswagen har en serie IT-laboratorier rundt i verden. Vi har ikke møtte dem alle, men av dem vi har møtt virker det som om den som Seat driver i sentrum av Barcelona er den mest jordnære.

Metropolis Lab, eller MetLab, heter den litt utvidende tankesmien som Seat startet for litt over ett år siden.

Et av initiativets attraktive aspekter er at man må ned i tjukke sentrum av Barcelona for å treffe dem.

Pier 1 er adressen – nede ved havnen selvfølgelig, i et pulserende start-up senter, men bare noen skritt fra sydende La Rambla der de som jobber 50 år fremover kan gå rett ut og puste inn i dag.

Ganske fjernt fra de mange isolerte universitets-campuser jeg har besøkt hvor de som skal forske fremtid ikke en gang har snøring på i dag.

Det kan virke som om MetLab jobber med samme type fantasiløse vyer som gjør at de fleste av oss får en hinne over øynene og blir ganske fjerne når vi hører uttrykkene:

Mobil teknologi og bruk av Stordata for å optimalisere forholdene mellom brukerne, den smarte byen og alle mobilitetstjenestene – for eksempel.

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke blir like sliten av å høre utviklerne, et par etasjer under gatenivået i Pier 1, fortelle meg om det de holder på med. Kanskje det er fordi de bare har holdt på et års tid, og allerede har fått ting til å virke. Og det uten å bruke veldig vanskelige ord.

Her snakker de for eksempel heller om transportdeling enn om bildeling – en app hjelper deg å haike mest mulig effektivt til eller fra jobben.

Og så har de et prosjekt med buss-på-bestilling der man simpelthen bruker de kjøretøyene som allerede finnes i kollektivtrafikken – men gjør dem meget mer fleksible.

Dette opplegget har faktisk spanjolene klart å eksportere til Wolfsburg i forsøksfasen – der VWs egne IT-labber leker med autonome minibusser. Noe som sier meg at Barcelona er meget mer nedpå jorda.

De som jobber der har også et sett elektriske Up’er til disposisjon. Hvilket er en meget urettferdig beskrivelse.

Det dreier seg om Seat egen versjon Mii i el-versjon, som de påstår skal lanseres sent i år (også i Norge). Men greia er først og fremst at den foreløpig lille flåten (10 biler?) skal fungere som spydspissene for deres program for tilkoblede (connected) biler.

Her skal alle digitale muligheter være bygget inn i bilen, slik at det å kunne få beskjed på smarttelefonen om hvor det finnes ledige ladepunkter, hvor lang tid det vil ta deg å komme dit og hvor lang tid du vil trenge der hvis du bare skal besøke tante Olga etterpå, er sånne banale tjenester som bare blir møtt med et langt gjesp.

De er kommet litt lenger, for å si det sånn.

Det ble ikke akkurat et langt gjesp av å prøve en av dem i kveldstrafikken heller. Definitivt kjappere enn up, sa jeg jeg til meg selv. Da jeg leste spesifikasjonene etterpå var de identiske med Up sine.

Hvilket bare viser at når man befinner seg i midten av Barcelona-strømmen, virker alt kjappere enn på Lillehammer.

Seat påstår likevel at de er et sekund raskere til et eller annet enn Up’en! Som fremdeles – sju år etter debuten – er en veldig attraktiv bybil.

(saken fortsetter)

Men heldigvis tenker Seat lengre. De er helt klart tilhengere av mikromobilitet.

På ramme alvor kjøper de elektriske kickscootere fra Segway og utstyrer dem med Seat-spesifikke detaljer og – ikke minst – farger.

Seat er i ferd med å endre sin fargeprofil med hensyn til logo etc., og deres nye eXS er det første kjøretøyet derfra med Seats nye signal-rødfarge.

45 kilometer rekkevidde og 25 km/t er to vesentlige verdier – selv om det hadde vakt en viss oppsikt i den lokale pressen at to muntre herre, den ene på skuldrene til den andre, hadde gjort Barcelona på langs med en fart som ble målt til 85 km/t på en tilsvarende innretning.

Deilig: slike gir muligheter for ramp også.

De første er allerede kommet til Norge og er planlagt som en del av Seats tilbud til kundene.  Det eneste som er synd er at Seat glimrende designere ikke har designet en Seat-hjelm til scooteren. De overtar bare Segways som er grå og ser ut som den stammer fra andre verdenskrig. Den tyske siden.

Så alvorlig mener Seat denne satsingen at fra nå skal alle nye biler derfra (bortsett fra Mii som ikke har plass i bagasjerommet) få 240 Volts uttak bak, slik at man kan ha kicken liggende i bagasjerommet på lading - klar til å ta deg den siste kilometeren når du har parkert i utkanten.

Men jeg har en sterk fornemmelse av at de ikke stopper der. De har lovet meg oppsiktsvekkende presentasjoner på Mobile World Congress i Barcelona i slutten av februar. 

Alle som jobber med mikro-prosjekter hos Seat ble uvanlig ivrige da de skjønte de hadde med en Twizy-veteran å gjøre.

Se ikke bort fra at Renault endelig skal få en liten utfordring i avdelingen for gatesmart individuell bytransport.

Så stor beundring har jeg for folkene i Pier 1 at jeg er sikker på at de klarer å tenke smart i de baner også.

Tenk så gøy om noen kunne ta Twizy-tankegangen videre uten å føkke opp det fundamentale. Men uansett hva de kommer med: jeg gleder meg til presentasjonen.

PS!
I skrivende stund har Barcelona (og Madrid) sørget for sterke begrensninger av tjenester som Uber og den lokale spanske appen Cabify. Det kan virke som Seats MetLab, som jobber meget tett sammen med by-myndighetene, får god drahjelp for sine tjeneste på hjemmebane.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer