Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå ligger Bathurst ti timer foran oss, så det blir jo feil å snakke om nattens løp for de som er tilstede. Men for oss blir det det, løpet starter nemlig kl. 19.45 lørdag kveld norsk tid og streames live, så det er gode muligheter til å følge med fra sofakroken. Les også: Tre nordmenn i australsk klassiker Den norske deltageren som kom best ut av kvalifiseringen var Dennis Olsen, hans australske teamkollega, Matt Campbell kjørte nemlig inn til syvende beste tid. Ikke at kvalifiseringen har all verdens betydning i et 12-timersløp, men for førerne ligger det likevel mye prestisje i den. Bilen Christian Krognes deler med to av BMWs fabrikkførere, en M6 GT3 som kjører for Walkenhorst Motorsport, har startspor 14, selv om den bare var halvsekundet bak lederbilen på den drøyt seks kilometer lange banen, så her blir det spennende racing. Men over til underholdningen – den var det mangeårig Formel 1-fører og verdensmester i WEC for Porsche i 2015, Mark Webber som sto for. Han kjørte oppvisning med en Porsche 911 GT2 RS Clubsport. Det er første gang denne bilen vises i aksjon, etter at den debuterte på LA Auto Show sist høst. Og Webber imponerte sitt publikum på den legendariske Mount Panorama-banen. – Sist jeg kjørte på Bathurst var for 24 år siden i en Formel Ford. Å kjøre her nå med en 700-hesters sportsbil var en fantastisk opplevelse, sier Porsche-ambassadør Mark Webber som for halvannet år siden var på Norges-besøk under Rudskogen Motorfestival. – Det er utrolig hvor mye punch det er i denne motoren. Selv om jeg ikke kjørte maksimalt i racing-speed, så var jeg oppe i 296 km/t på enden av langsiden. Helt sykt! (saken fortsetter) Porsche 911 GT2 RS Clubsport skal kun bygges i 200 eksemplarer. Bilene er bygget for clubsport, track days og racing events. Teknologien er basert på gatebilen 911 GT2 RS, men den er enda råere på alle områder. Bli med rundt Nordsløyfa i Porsche 911 GT2 RS Motoren er en 3,8-liters boxer med twin-turbo som leverer 700 hester til bakhjulene via en 7-trinns dobbel clutch girkasse (PDK). Bilen har en prislapp på 405.000 euro pluss lokale avgifter. De heldige kundene som har fått lagt hendene på et eksemplar får den utlevert fra mai 2019, og ifølge Porsche vil det ikke foregå i stillhet.
|