Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo Truck Center Gardermoen er det nye navnet på forhandleren som åpner mandag 11. februar. Nå ser daglig leder Ove Kjærstad (bildet) frem til å etablere et nytt servicepunkt for transportnæringen midt i et område med en rekke transportører og logistikksentere. – Dette har vi sett frem til lenge og det blir et løft for alle ansatte å få ta i bruk et topp moderne, lyst og trivelig anlegg strategisk plassert her i et viktig transport- og logistikkområde, sier Kjærstad i en pressemelding. Volvo Truck Center Gardermoen er et av syv anlegg eid av Volvo Norge AS. Utforming og innhold i det nye anlegget gjør at selskapet forventer en mer effektiv drift enn det som har vært mulig i det gamle anlegget. Tungbilsenteret er bygd av Fabritius Gruppen etter Volvos spesifikasjoner og leies på en langtidskontrakt. Tomten på 20 mål skal gi gode muligheter til parkering av kundebiler og bruktbiler. Det er også planer om å etablere et bruktsenter for busser på anlegget etter hvert. – Selve bygget har en flate på 3.800 m2 og har seks gjennomgående løp i hovedverkstedet, hver på 36 meter. I tillegg har vi to løp til, et for PKK som også er et ADR-løp så vi kan ta inn lastebiler med farlig gods, og ett kombinert løp for klargjøring- og vaskehall, opplyser Kjærstad. Fjernvarme I løpet med bremserulle er det for øvrig investert i utstyr med cross-sjekk og utstyr som automatisk måler dekkmønsterdybde på alle hjul idet kjøretøyet kjører inn i hallen. I den ADR-godkjente PKK-hallen er det også grav og bremsetester med cross-sjekk og automatisk sjekk av mønsterdybde ved innkjøring. I verksteddelen finnes også et komponentverksted, med vaskeplass, et eget rom for fartskrivere og et lite område med mulighet for bearbeiding av jern og stål. Alle væsker som er nødvendige i et tungbilverksted er lagt i rør i gulvet og fylles fra tårn som er tilgjengelige ved hver arbeidsplass. Her er både hydraulikkvæske, frostvæske i to kvaliteter og en rekke oljekvaliteter, fett og luft samt vann tilgjengelig. Portene blir fjernstyrt slik at mekanikerne kan styre porten fra kjøretøyet som skal inn i ett av verkstedløpene. De seks hovedløpene har tilgang til en stor traverskran for løft av tunge komponenter. Høyere effektivitet Delelageret får en lagerheis med plass til mange komponenter og en hems over lageret med ytterligere lagringsplass. Ove Kjærstad har med seg 19 mekanikere og fem lærlinger, fem på delelager, én lastebilselger og syv i administrasjonen. Antallet mekanikere øker med fem mann etter flyttingen – disse kommer fra bussverksteder på Maura og i Lillestrøm som avdelingen på Jessheim tidligere drev. – For de ansatte har vi fått bra garderobefasiliteter og en hyggelig kantine i annen etasje i administrasjonsdelen. Innenfor kundeinngangen er det et sjåførhjørne med sittegruppe og kaffemaskin. Kunder har eget toalett i tilknytning til dette området og til og med en dusj som sjåførene kan benytte, forteller Kjærstad. Anlegget skal drives på to skift. – Vi starter opp med full drift fra mandag 11. februar, men utsetter åpningsfesten til senere på våren. Vi gleder oss til dette, sier Ove Kjærstad.
Fakta: Volvo Truck Center Gardermoen
|