img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Nå braker det løs med elektriske busser i Drammen
Ett år forsinket ble rute 51 mellom Mjøndalen og Drammen endelig elektrifisert. Mandag 11. februar satte kollektivselskapet Brakar seks batterielektriske busser i full drift – og snart kan det bli mange flere.

Det er Volvo Norge som leverer de seks første elbussene, mens Siemens står for ladeinfrastrukturen.

Som kjent hadde Buskerud fylkeskommunes kollektivselskap, Brakar, opprinnelig valgt en annen bussleverandør som etter planen skulle levert kjøretøyene for et år siden.

Men da nederlandske Ebusco ikke klarte å levere etter planen ble kontrakten terminert, og Volvo ble da valgt i stedet i mars 2018.

Volvo Norges bussjef, Svenn-Åge Løkken, la ikke skjul på at de har jobbet under sterkt tidspress for å klare den korte fristen de fikk.

– Det at vi kom inn i prosessen såpass seint gjorde det utfordrende for oss med tanke på produksjonen, men vi klarte det og leverte bussene 11. januar som planlagt. Klokka 11.13 i dag mandag 11. februar gikk den første av bussene ut i rutedrift i henhold til skjema. Det er vi fornøyd med, sa Løkken på «premierefesten» i Drammen.

Nøkkelferdig løsning
Drammensbussene, som skal kjøres av Nettbuss, er de første helelektriske bussene Volvo leverer i Norge. Senere i år skal de levere to elbusser til Lillehammer, 17 til Romerike og 25 til Trondheim.

– Dette blir spennende, for her er det ikke snakk om noe testprosjekt lenger. Disse bussene skal kjøres i ordinær rute, sier Løkken.

Elbussene selges som en komplett, nøkkelferdig løsning, hvor Volvo tar hånd om alt vedlikehold av både kjøretøy og batterier til en fast månedspris.

Bussene lades på endestasjonene, hvilket innebærer at de slipper å bli tatt ut av trafikk og kjøre innom bussdepot for lading. Dette skal bidra til både fleksibilitet og punktlighet.

Pantografen som lader bussen på dagtid har en effekt på 300 kilowatt. Om natten lades bussene i depot.

ABB har levert to HVC depotladere for fullading av batteriene. Hver lader er utstyrt med tre ladebokser. Det betyr at alle elbusser kan tilkobles samtidig mens ladingen styres og overvåkes av hovedsystemet. Depotladerne er på 150 kilowatt og inngår i ABB Ability-porteføljen av oppkoblede løsninger. ABBs leveranse til Volvo inkluderer opsjon på serviceavtale for drift av ladesystemet.

Ladestasjonene leveres av Siemens, og har allerede vært på plass i over ett år. Stasjonene er basert på det åpne grensesnittet «OppCharge», noe som innebærer at de også kan brukes av elektriske busser fra andre produsenter.

Reduserer støy og utslipp
Nestleder i Brakars styre, Gerd Barth Thorsby, poengterte at Buskerud fylkeskommune har en målsetning om null utslipp fra kollektivtransporten i byene og satsning på støydempende tiltak.

– I dette er elektriske busser et viktig virkemiddel. Selv om dette ser ut som et teknologiprosjekt, vil jeg heller si at det er starten på et byplanleggingsprosjekt hvor vi skal redusere både utslipp og støy, sa styrenestlederen.

Hun kunne samtidig ikke unngå å nevne forsinkelsen.

– Vi skulle hatt elektriske busser for ett år siden, men nå ønsker vi å bruke utfordringene som dukket opp som en viktig lærdom vi kan ta med oss inn i arbeidet med å elektrifisere resten av bytransporten, sa Barth Thorsby.

Kan bli mange flere
Brakar-direktør Terje Sundfjord opplyste at elbussene på rute 51 skal kjøres med 10 minutters frekvens i rushtidene fra 18. mars. Testing av busser og ladeinfrastruktur skal ha vist tilfredsstillende resultater.

– Her er det ingen grunn til rekkeviddeangst, sa Sundfjord.

Han fortalte at man nå er inne i fase to i elektrifiseringen av bytransporten i Buskerudbyen. Satsningen på kollektivtransport i byen, omtalt som Buskerudbypakke 2, krever inntil 50 nye busser, og Brakar mener 35-40 av disse er aktuelle for elektrisk fremdrift.

– Dersom bypakken vedtas skal det kjøres 1,8 millioner ekstra rutekilometer på syv av byens linjer. Våre estimater viser over 50 prosent reduksjon i driftskostnader med elbuss, opplyste Sundfjord.

– Da er ikke kostnader for vedlikehold tatt med, fordi det ikke er grunnlag for det ennå. Det er imidlertid en klar forventning om at vedlikeholdskostnadene for elbusser vil reduseres, sa Brakar-sjefen og la til at lønnsomheten for elbusser vil bli vesentlig bedre når infrastrukturen for lading er bygget opp.

– Men det blir ingen full elektrifisering av bussene i byen uten at Bypakken vedtas i 2020, understreket han.

Kollektivtoppen kom også med en liten «trussel» mot europeiske bussprodusenter:

– Prisene på elbusser vil garantert synke, om ikke på grunn av masseproduksjon i Europa, så på grunn av import fra Kina som i dag har passert 380.000 elbusser. Kinesiske produsenter vil kunne dominere markedet over hele verden om få år, dersom europeiske produsenter ikke får produksjonstallene opp og prisene ned, sa han.  

Etterlyser planlegging
Brakar planlegger nå 15 nye ladestasjoner til en investeringskostnad på 74 millioner kroner, og har allerede fått tilsagn på 29,6 millioner kroner i støtte fra Enova.

Christian Jahr, leder for forretningsutvikling i Siemens Mobility, påpekte på innvielsesfesten i Drammen at norske myndigheter har en vei å gå når det gjelder å planlegge infrastrukturen som kreves for å lade elbussene som skal innfases i Norge de kommende årene.

– Da jeg hørte hvor mange store anbud som skal ut i 2020, hvor det vil bli en betydelig andel elbusser – uten at det er tenkt nøye på hvordan ladeinfrastrukturen skal løses, gikk det kaldt nedover ryggen på meg, sa Jahr.

Han mener det må på plass nasjonale anbefalinger for hvordan lokale myndigheter og offentlige kollektivselskaper gjennomfører elbuss-anbud.

– For eksempel er levetiden på ladeinfrastrukturen vi setter opp minst 20 år. Da blir det uforholdsmessig dyrt når vi må avskrive det over syv-åtte år, som er en normal anbudsperiode, påpekte Jahr.

Siemens-toppen mener det også må avklares hvem som skal bygge og eie ladeinfrastrukturen.

– Myndighetene og kollektivselskapene må tilrettelegge for at nettselskaper eller infrastruktureiere kan bygge og eie ladeinfrastrukturen. For eksempel har vi en lademast som har ligget på et lager i Oslo i to år nå, fordi vi venter på en byggetillatelse. Sånn kan vi ikke ha det, sa Jahr.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer