Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toyota har ambisjoner med ny Corolla når den om få uker erstatter Auris i kompaktbilklassen. Ikke bare er bilen blitt større for å matche storselgeren Skoda Octavia og Fords nye Focus, men Toyota priser seg også aggressivt mot konkurrentene for å være i posisjon til å bikke 2000 i antall innen 2020 overtar for 2019. Selv om prisen for kombivarianten starter på 297.300 kroner, er produktsjef Allan Wågsæther ganske sikker på at variantene med utstyrsnivået Active Tech blir volumselgerne både som kombi og stasjonsvogn, og med stasjonsvogna som den forventede bestselgeren. Med 1,8 liter/122 hk bensin/elektrisk motorisering koblet til CVT trinnløs girløsning koster bilen 338.400 kroner som kombi og 353.100 kroner som stasjonsvogn. De samme modellene med 2,0 liter/180 hk prises til 373.300 kroner for femdørs kombi og 389.600 kroner som stasjonsvogn, eller Touring Sport som Toyota selv kaller bilen. Når Toyota nå henter fram igjen Corolla-navnet i Europa er det i erkjennelsen av at navneskiftet i 2006 fra Corolla til Auris ikke ble den suksessen Toyota hadde håpet på. I resten av verden har verdens mest kjøpte bilmodell helt siden 1966 båret navnet Corolla. Corolla, nå i 12. generasjon, representerer ikke bare en restyling og navnebytte, men er tvers gjennom ny ved at bilen bygges på Toyotas fleksible, nye globale arkitektur (TNGA-plattformen) som den deler med nye RAV4 som lanseres omtrent samtidig med Corolla. Bedre kjøreopplevelse, høyere komfort og mulighet for å bygge inn flere førerstøttesystemer er blant fordelene. Corolla kommer i tre karosserivarianten (sedan, kombi og stasjonsvogn), men sedan-modellen lanseres først senere i år og det er slett ikke sikkert at den blir tilgjengelig annet enn på bestilling i Norge. Toyotas innarbeidede profil som et hybridisert bilmerke gjør det neppe aktuelt å satse særlig med ressurser på å skyve fram Corolla med vanlig bensinmotor. Dieselmotor er ikke lenger aktuell politikk i Toyotas personbilprogram.
|