Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Satser i ny nisje med «Jålebukken» – Denne bilen startet egentlig som en fleip for noen år siden. Nå er fleipen blitt realitet og har skaffet oss en ny nisje, sier Kjetil Tovsrud (t.v.) i selskapet B&T Logistikk AS. Her sammen med sjåfør Kristian Hetty som også kjører en MAN TGX 26.500. |
||||||||||||||||
Kjært barn har som kjent mange navn. På Biri, mellom Gjøvik og Lillehammer, finner du nå en lastebil med minst to navn. Det formelle fra moderlandet Tyskland lyder MAN TGX 26.500, mens det joviale klengenavnet fra Oppland lyder «Jålebukken». Manuell kasse Blant annet har lastebilen nemlig manuell girkasse. – Dette er så uvanlig i dag at selgeren, Bjørn Enger på Rudshøgda, fikk spørsmål fra fabrikken om bilen var spesifisert feil. Men det er rett og slett jeg som har villet ha det slik på den bilen jeg kjører selv, sier Kjetil Tovsrud. Han er en av to eiere i selskapet, bilansvarlig og i tillegg fast sjåfør på den nye bilen. Biri-karen synes løsningen med ComfortShift (clutchbetjening via bryter på girspaken) fungerer fint når man har fokus på riktig bruk. Samtidig er bilen mer nøktern på andre områder. Selv om MAN i dag kan levere motoreffekter helt opptil 640 hk, har de her nøyde seg med D26-motoren på 500 hk og det mellomhøye XLX-førerhuset. Videre har «Jålebukken» en 20-tonns Palfinger krokløft med knekk for å komme til containere som står vanskelig plassert, og den trekker på en ny Nor Slep krokhenger med tipp. Ny nisje – Denne bilen startet egentlig som en fleip for noen år siden, forteller Tovsrud. – Vi har sporadisk kjørt elektrisk og elektronisk avfall for Metallco EE på Gjøvik med skapbilene våre. Fleipen gikk ut på at vi burde anskaffe en krokløftbil for denne transporten. Nå er fleipen blitt realitet og har skaffet oss en ny nisje. Det nye krokløftsettet, som ble tatt i bruk i begynnelsen av desember, har inntransport av EE-avfall fra hele Hedmark og Oppland, og noe mer sporadisk fra Østfold og Vestfold. Behovet er absolutt til stede. Allerede er bil nummer to til denne transporten i bestilling. – Den er dønn maken, bortsett fra at den skal ha den automatiserte TipMatic-girkassa. Det er tross alt førstevalget til stort sett alle sjåfører i dag, sier Tovsrud. ------------------------- B&T Logistikk AS
|