Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er i forbindelse med at Ford nå tester et skybasert transportsystem med varebiler, sykkelbud og bud til fots for å levere pakker, at disse beregningene trekkes frem. Bilprodusentene – som nå liker å kalle seg tilbydere av komplette transport- eller mobilitetsløsninger – kappes for tiden om å finne den smarteste, mest effektive måten å håndtere «last mile delivery» på. Da dukker det opp både mer og mindre realistiske idéer. Blant annet har vi Mercedes-Benz som snakker om varebiler utstyrt med droner og roboter for levering til sluttkunde. Renault har også tro på droner, og Ford har tidligere presentert sine visjoner om det samme. Den voldsomme veksten i netthandel vil ifølge en McKinsey-rapport doble antall pakker som skal leveres i løpet av de neste ti årene. Samtidig blir det stadig lengre køer i mange av Europas storbyer. Bare i løpet av de siste tre årene har den gjennomsnittlige reisetiden i sentrum av London angivelig økt med hele 40 prosent. Koordinerer transportmåtene De ønsker å bruke store varebiler i de mindre kø-utsatte områdene, hvor de mener man får best mulig effektivitet og fremkommelighet med disse. – For å få frem pakken de siste kilometerne fra varebilen til leveringsstedet, er det mer hensiktsmessig å bruke bud eller sykkelbud. Både rent kostnadsmessig, men også tidsmessig og i forhold til miljøet er dette en smartere løsning, sier prosjektlederen for det skybaserte logistikksystemet MoDe:Link i Ford Mobility, Tom Thompson, i en pressemelding. Systemet skal koordinere flere transportmåter for raskest mulig få pakken frem til mottakeren. I sanntid får sjåføren oversikt over bud som kan gjøre leveringen raskere, enten det skyldes kø eller andre trafikale utfordringer. Droner kan bli aktuelt Beregninger Ford har gjort hevder at en varebil og et team med fem bud til fots og på sykkel kan gjøre den samme jobben som fem varebiler i dag. Pilotforsøkene med den nye transportstyringsplattformen i London blir utført i samarbeid med Gnewt by Menzies. Gnewt har med sine 70 heleletriske varebiler den største helelektriske flåten i den engelske hovedstaden. De kjører blant annet Renault Kangoo Z.E. og Nissan e-NV200. Ford og Gnewt jobber sammen med transportmyndighetene i London for å løse utfordringene med pakkelevering, både når det gjelder fremkommeligheten og forurensningen det medfører. – Vi vil forstå hvordan bruken av ulike transportmidler kan være fordelaktig både for næringslivet og kundene våre, samtidig som vi reduserer forurensningen, sier grunnleggeren av Gnewt, Sam Clarke i meldingen. Flere prosjekter – Hvis den siste strekningen av leveringene kan løses oftere på denne måten, vil det være et avgjørende skritt for å redusere forurensningen og redusere køene, uttaler direktør for transportinovasjon i den offentlige etaten, Transport for London, Michael Hurwitz. Ford jobber også med Londons transportmyndigheter i et prosjekt hvor 20 nye ladbare Transit Custom varebiler kjøres på elektrisitet i bykjernen. LES OGSÅ: Vi har prøvekjørt plug in-hybridvarebilen Forsøkene med den ladbare varebilen er også blitt utvidet til Valencia i Spania og Køln i Tyskland. Bilprodusenten har også satt i gang forsøk med selvkjørende leveringer i samarbeid med Postmates i Miami og Miami Beach i USA.
|