Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da Audi lanserte andre generasjon Q5 for to år siden, toppet de serien med SQ5. Men i motsetning til ved første generasjon, som hadde dieselmotor, var nye SQ5 utstyrt med bensinmotor. Ikke noe å si på kreftene der i gården – V6-en med 354 hestekrefter leverte en akselerasjon fra null til hundre på 5,4 sekunder. Men nå følger endelig alternativet for dem som syns dieselmotorer egner seg best i store, tunge SUV-er – SQ5 TDI med en treliters V6 med kombinasjonen turbo og elektrisk kompressor. 48 volt mild hybrid teknologi skal sørge for å holde utslippene på et anstendig nivå. Bilen har en samlet effekt på 347 hestekrefter og maks dreiemoment på 700 Newtonmeter i området 2500-3100 omdreininger. Audi lover en sprint til hundre på 5,1 sekund og en toppfart som er elektronisk sperret ved 250 km/t. Med utgangspunkt i drivlinjen som benyttes i SQ7 TDI har Audi raffinert 48 V systemet og tilpasset det til nye SQ5 TDI. Systemet inkluderer en elektrisk kompressor og et mildt hybrid-system. Energi lagres i et kompakt Li-ion batteri med en kapasitet på 10 Ah som sitter under gulvet i bagasjerommet. En AC/DC konverter forbinder det konvensjonelle 12-volts elektriske anlegget. En elektrisk kompressor er en ideell assistent for motorens turbolader – den hjelper til i situasjoner der eksosgassen leverer for lite energi til å drive kompressoren, for eksempel ved lave turtall under 1650 omdreininger. Vi prøvde system i en Audi RS5 TDI testbil allerede i 2014. Den elektriske kompressoren trår til så snart gasspedalen ber om ekstra boost ved lave turtall. En kompakt elmotor med effekt på 7 kW spinner kompressorhjulet opp i 65.000 omdreininger i løpet av 300 millisekunder og leverer dermed et ladetrykk på 1,4 bar. Det milde hybridsystemet i Audi SQ5 TDI kan redusere dieselforbruket med inntil 7 desiliter på 100 kilometer, og det gjenvinner effektivt energien ved retardasjon og fører denne til litiumbatteriet. Dersom føreren løfter foten fra gasspedalen i hastigheter mellom 55 og 160 km/t, kan SQ5, avhengig av kjøremodus og situasjon, enten gjenvinne energi, eller «coaste» (rulle) uanstrengt uten at forbrenningsmotoren er i aksjon i inntil 40 sekunder. Så snart gasspedalen tråkkes ned startet motoren igjen, og systemet fungerer vesentlig raskere og mykere enn konvensjonelle stopp/start-systemer. Dersom bilens adaptive cruise-kontroll er aktivert starter motoren igjen så snart bilen foran settes i bevegelse etter en stopp for rødt lys. Audi SQ5 TDI kommer på markedet til sommeren, og har en basispris på 67.750 euro i Tyskland.
|