Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Elektrisk tungtransport Ragn-Sells fortsetter sin satsning på elektriske kjøretøy - nå med en helelektrisk trekkvogn. |
||||||||||||||||
Renovasjonsselskapet har et mål om at alle renovasjons- og lastebiler skal kjøre fossilfritt i fremtiden, og gjennom konseptet med det artige navnet «Highway to EL» investerer de nå i flere elektriske kjøretøy. Den første elektriske renovasjonsbilen fikk mye oppmerksomhet da den ble satt i drift i Oslo sentrum i fjor sommer, og nå – under ett år senere – får den selskap av en 44-tonns trekkvogn, bygget av nederlandske Emoss basert på en MAN TGS 6x2. – I første omgang skal trekkvognen benyttes i skytteltrafikk mellom Romerike avfallsforedling (ROAF), og Fortum Oslo Varmes energigjenvinningsanlegg, men vi ønsker å se på andre strekninger etter hvert, sier Lars Gravdahl, logistikksjef i Ragn-Sells i en pressemelding. – Hva er rekkevidden? – Rekkevidden blir noe teoretisk å beregne, men batterikapasiteten er på 300 KWh og estimert forbruk i Norge er 2,5 kWh/km. Rekkevidden på strekningen den skal kjøre blir vanskelig å beregne, men vi skal klattlade ved hjelp av en superlader på 150kw hver gang den laster på ROAF, så tur/retur Klemetsrud er ingen problem, utdyper Gravdahl overfor YrkesBil.no. LES OGSÅ: Stena skal kjøre 50 tonn på strøm Ett tonn tyngre – Det er gøy å være tidlig ute og blant de første, men det viktigste for oss er selve konseptet «Highway to EL». Vi forsøker å spre denne teknologien til alle deler av virksomheten vår, og føler det er spesielt viktig fordi vi er i den bransjen vi er, sier logistikksjefen. Han påpeker at et av de viktigste målene med «Highway to EL» at den nye teknologien skal gjøre selskapet bedre, ikke bare mer miljøvennlige. – Renovasjonsbilen vår har fungert veldig bra, men det har vært noen utfordringer når det gjelder planlagt rekkevidde. Den nye trekkvognen er utstyrt med en superlader med 150 kW strømforsyning som gir en meget rask ladetid. I teorien snakker vi om to timer fra null til hundre prosent, sier Gravdahl. – Hva er maks nyttelast? – Bilen blir ikke særlig mye tyngre i egenvekt etter ombyggingen. Ettersom dieseltanker og motor er byttet ut med batterier og en mye lettere drivlinje, med ny girkasse. Vi tenker kanskje netto ett tonn tyngre. Den er spesifisert slik at total last vil være maksimalt på 50 tonn, forklarer logistikksjefen. LES OGSÅ: Disse elektriske lastebilene kommer til Norge i 2019 Mye ekstraarbeid – Med stasjonært utstyr kan du arbeide med strøm tilkoblet, eller med tilgang til ladestasjon rett i nærheten. Vi har flere elektriske gravemaskiner og trucker som har gjort underverker for arbeidsmiljøet, sier Lars Gravdahl. Implementeringen av elektriske kjøretøy og maskiner krever mye ekstraarbeid fordi teknologien fortsatt er ny. De framtidige miljøgevinstene gjør allikevel risikoen verdt det, mener Ragn-Sells administrerende direktør, Bjørn Hoel: – Noen må satse og gå foran, og det kan like gjerne være oss. Det er et viktig signal at vi som samfunnsaktør tar grep for å prøve ut dette. Samtidig må det selvsagt være økonomisk forsvarlig. En el-lastebil er mye dyrere enn en diesel-lastebil, sier Hoel. «Highway to EL»-prosjektet får økonomisk støtte fra Enova, og Ragn-Sells har signert på Oslos klimapakt og er en del av nettverket Næring for klima. – Det er bred politisk støtte for å gjennomføre dette prosjektet. Neste fase er at de store lastebilprodusentene kommer med elektriske biler, noe som gir oss et helt annet service- og støtteapparat enn vi har i dag. Elbiler sparer miljøet, går stillere, vibrerer mindre og krever mindre vedlikehold. Dette er bare starten, avslutter Bjørn Hoel. -------------------- Tekniske data Chassis: MAN TGS 6 x 2, ombygget av Emoss Batteripakke: 300 kWh Estimert forbruk i Norge er 2,5 kWh/km Gearbox: Allison automatic Lading Terra HP 150 Static DC Strømforsyning 150 kW CCS2-ladestolpe, støtter opp til 350 A Vannkjølt kabel
|