img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Honda på batteri
Hondas elektriske kompaktbil har alle ventet på siden konseptet ble klodens kjæledegge etter Frankfurt-utstillingen for nesten to år siden. Nå er den klar. Litt annerledes.

Litt annerledes er nok uttrykket ja.

Selvfølgelig var det ingen som hadde ventet noe som til de grader var et kosedyr, som den bilen som ble presentert for halvannet år siden. Og sports-coupéen som fulgte rett etterpå var, forsto de fleste av oss, enda lengre unna det som ville bli produksjonsbilen.

Det vi først og fremst har mistet er de store hjulene med de utrolige felgene, vi har mistet de to dørene som var hengslet i bakkant. Og vi har mistet et karosseri som var nesten helt sømløst. Det som så ut som det var formet fra et såpestykke.

Hjulene på produksjonsbilen er selvfølgelig på salgbare standard-mål nå. Hele bilen har fått en størrelse slik at den kan ønske fire personer med normale mål og fasonger velkommen inn. Det betyr blant annet fire dører – ingen hengslet i bakkant.

Og det betyr at den er høyere enn konseptet, derfor har de lakket taket i en farge slik at det nesten forsvinner i bakgrunnen, og gir hele profilen en følelse av at det ender i noe veldig luftig – over de store vinduene. 

De svarte A- og B-stolpene, med den fremover-lente, markerte C-stolpen der bak, er også en spennende optisk finte. Taket henger som en baldakin over hele bilen.

Og heldigvis har bilen beholdt de samme «søte» grafiske uttrykkene som vi så i Frankfurt, først og fremst hva angår lykter og lys. Der er den bedre enn det beste hos Smart – og da inkluderer jeg Smart-konseptene også.

Og her har jeg grunnlag for egne meninger. Jeg har nemlig vært i et superavsidesliggende studio i nærheten av Stuttgart og sett bilen, en uke før den skal presenteres for oss alle i Genève.

Jeg lover imidlertid ikke at dette blir produksjonsbilen, for fremdeles heter den prototype til fornavn. Men alle de jeg snakket med omtaler denne som markedsklar.

Det er riktignok noen detaljer «vi fremdeles jobber med» som han smilende sa det, prosjektsjefen selv, i hvert fall da vi spurte om autonomi. 

Kohei Hitomi heter han. Den forrige bilen han hadde ansvar for var Jazz, selv har han hatt to Beat, og han forsikret at han visste hva han snakket om da han lovpriste den nye bilens kjøreegenskaper.

Ken Sahara, eksteriørdesigneren, hadde ikke noe han ville rette på, sa han. Så han er i hvert fall helt klar på at denne kan gå rett i produksjon. Med sine pop-ut dørhåndtak og sidespeilfrie overflater.

Og interiør-ansvarlig, Akinori Myoui, kunne være veldig fornøyd. Han var vel den som lå tettest på konseptbilen, han har med et utvalg materialer og stoffer som virkelig burde appellere til Nytt Rom-fraksjonen.

Dessuten hadde han fått lov til å ta med seg vegg-til-vegg, eller A-stolpe til A-stolpe, skjermløsningen.

Riktignok ikke hel-skjerm løsningen til Tesla Type Tre. Her er den delt i fire, med de to ytterste som monitorer for sidespeilerstatningene. Men inne i denne bilen var vi ikke i tvil om at vi skrev 2020 – dessuten hadde vi god plass i alle setene.

Det som er litt underlig at verken ved denne spesielle presentasjonen eller i etterfølgende korrespondanse har vi fått informasjoner om noe som helst i retning av mål eller vekt eller prestasjoner.

Jeg forstår at pris ikke er bestemt ennå. Her må man se på posisjon og marked når den endelig er på plass. (Sent i år? Tidlig neste år?)

Men jeg går ut fra at akselavstand er bestemt. Den er lang og nesten ikke overheng i noen ende. Det er vel det eneste i designen vi kan kalle elbil-karakteristisk.

Jeg ville også tro at dødvekten var klar, men den fikk vi heller ikke vite. Det ble riktignok antydet en batteripakke på 200 kg, men hva det betyr i kapasitet er umulig å si, for det var snakk om en forholdsvis nyere batterikonstruksjon.

Hva det betyr i for totalvekten har jeg heller ikke peiling på.

Knærne og skuldrene mine oppfattet det som at denne er betydelig større enn en Up – jeg tror nok Polo er nærmere. Og den var såpass fleksibel i baksetet at det burde være plass til mer enn nok av det man kjøper når man er på byen.

For at dette er en bybil er det nemlig ingen som helst tvil om. 

«Ideal for everyday commuting» blir den presentert som – og der er selvfølgelig argumentet med 30 minutters lading til 80 % full, svært viktig.

Men så dukker også det opp som gjør at jeg virkelig begynner å lure.

I god tid før denne bilen var klar, den var bare kommet litt lengre enn til en glimrende idé, hadde Honda en tung, japansk delegasjon i Norge for å se på elbilmarkedet og snakke med forhandlere.

Budskapet de tok med seg hjem kan umulig ha vært tydelig nok, for det første vi fikk høre (og egentlig den eneste harde, tekniske informasjonen) da vi møtte den fremdeles hemmelige bilen nylig – og det var uten at vi hadde spurt ennå – var «rekkevidde 200 km».

Hitomi-san og jeg vet at det holder, folk kjører vanligvis ikke langt i byer. Men psykologien er veldig viktig. Og 200 km, det er up! for 100 år siden. Rekkeviddeangst og irrasjonal frykt.

Jeg håper virkelig det vil vise seg at denne bilen har så mange overbevisende kvaliteter at de vil overdøve en liten bagatell som denne. 





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer