Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda møter EUs skjerpede avgasskrav med en helt ny bensinmotor som kombinerer bensinens renhet med dieselmotorens effektivitet. Dette skjer ved å øke kompresjonen så mye at luft/drivstoffblandingen selvantennes. Så langt har Mazda antydet 20 til 30 prosent forbruksreduksjon sammenliknet med bensinmotorteknologien Mazda nå bruker. Den nye sparemotoren tas først i bruk i kommende generasjon Mazda3, men ulempen er den ikke er klar før utpå høsten. Så lenge har ikke Mazda tenkt å vente med lanseringen av Mazda3 i Europa, så allerede i april slippes bilen, men kun som femdørs kombi, kun med forhjulsdrift og kun med ett motorvalg: Skyactiv-G 2,0 122 hk bensinmotor. Toppspekket Fortsatt gjelder kun to karosserivarianter for Mazda3, femdørs kombi og firedørs sedan, men sedan, som er svært viktig for Mazda i flere verdensmarkeder, kommer også først til høsten. Derimot blir det bare kombivarianten Mazda vil utstyre med drift på alle hjul, og kun i kombinasjon med Skyactiv-X motoren. Noen stasjonsvogn, slik Mazda bygde forgjengeren Mazda 323 som både i 1980- årene og som 2WD/4WD inn i 1990-årene, er ikke noen del av Mazdas plan. Tause om elbil Derfor er det fristende å mene at kommende genererasjon Mazda3 kan bli siste Mazda3. Mazda er tydelig bevisst på at kombier i kompaktklassen med forbrenningsmotor lever farlig i en verden som krever mer elektrifisering og hvor SUV-ene spiser dem til lunch. Derfor valgte Mazda ut fra sitt Hiroshima-forankrede designspråk å gi Mazda3 kombi en utseende som får bilen til å se ut som om den er i bevegelse selv når den står stille. Det umiddelbare, men sterkt begrensede kjøreinntrykket jeg sitter igjen med av Mazda3 under den første lanseringen i Lisboa-området, er en bil hvor det innvendige støynivået er tatt på høyeste alvor og begrenset til det nesten ikke-hørbare. Lukter premium Det betyr ikke at jeg nødvendigvis liker den massive C-stolpen på nye Mazda3 fordi den hindrer sikt på skrå bakover, men jeg liker det jeg møter inne i bilen. At bilen enn så lenge bare har 122 hk plaget meg ikke i det hele tatt, fordi motoren er så fleksibel at selv med manuell girkasse oppleves den som å være automatgiret. Mazda3 har naturligvis vokst i lengde og bredde, men ikke i høyden, så i baksetet er det ikke all verdens plass til hodet eller beina for de høyvokste: Bagasjerommet på 358 liter er ganske gjennomsnittlig i klassen. Jeg blir glad når jeg kjører Mazda fordi jeg vet at dette er en produsent som både er mishandlet av tidligere eiere og som etter å ha stått med halvannet bein i skifteretten, har reist seg og tatt fram geniale produkter. Må vente Neste Mazda3-slipp blir etter sommerferien. Så til noen av leserspørsmål. Leserne spør Noen priser foreligger ikke, men siden CO2-utslipp er et viktig element i engangsavgiften, vil en bil med så mye lavere utslipp få svært mye lavere avgift. Bent Sofus spør om hvor godt bilen er støydempet i forhold til de beste i klassen. Til det er å si at bilen oppleves svært godt dempet, men at jeg kun har kjørt bilen på god asfalt. Først når bilen er i Norge og vi får kjørt støymålinger på ulike underlag vil det være mulig å si noe bastant om innvendig støy. Øystein lurer på om bilen har varme i baksetet, og det har den ikke. Mange er opptatt av tilhengervekt, og ja, Mazda3 kan trekke 1300 kg om tilhengeren har bremser.
|