img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
68 bilder i galleri
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.

Ginetta er en av disse urgamle, erkebritiske institusjonene som har levd på og av siden 1957.  Biler litt som TVR, men i mye større grad under radarene.

Tomlinson er derimot yngre, ikke like mye under radaren de siste årene. Han har for eksempel vunnet klasseseire på Le Mans, og for fjorten år siden forsøkte han å kjøpe opp et skrantende TVR.

Uten suksess, men siden han åpenbart ville ha en skakkjørt bilprodusent med lange tradisjoner, fant han Ginetta.

Hvorfor?

– Fordi jeg kunne, sier han og lister opp litt av det de har gjort siden: Bygget ny fabrikk med kapasitet på 500 biler i året (nå er de oppe i rundt 300), bygget opp en av Englands mest populære merke-cuper, deltatt på Le Mans med en skikkelig LMP1 bil som konkurrerte mot Toyota i fjor, og de har bygget en helt ny LMP3-bilen sammen med Le Mans organisasjonen og deres GT4 bil er en suksess kloden rundt.

Det hele forholdsvis lavmælt, selvfølgelig, men mer enn nok til at den litt sportsligere delen av bilverdenen har satt seg opp i stolen og oppdaget at Noe Skjer.

Nå burde flere få øynene opp for denne spennende Leeds-basert operasjonen. 

I Genève har de plassert sin nyeste kreasjon. Akula heter den – jeg trodde det var et av dyrene fra Jungelboka, men det viser seg at det er russisk for hai.

Den starter med en motor i hjørnet av standen. Allerede der bør man slå opp øynene. Helt egenbygget, ekstremt kompakt og lett tørrsump, 90-graders V8 på cirka 6 liter.

Hele blokka er maskinert ut av et stor aluminium-stykke, ikke antydning av turbo, vitsen er rask gasspedalreaksjon, og hele innsugningsavdelingen er også laget lokalt. Ser ut som en samling juveler oppå blokka.

Forholdsvis moderat trimmet, rundt 600 hk, men Tomlinson forteller at han allerede tenker på en BB10-versjon. Denne heter nemlig BB6, der 6 står for 600 hester!

Ekstrem sentralmotor-konstruksjon, men koblet med en solid cab backwards design sitter motoren foran.

Den gang han vant klassen i Le Mans var det med en Panoz, en bil han fremdeles eier. Den bruker akkurat samme oppskrift, men Tomlinson nekter for at det er derfor han gjør det sånn her også. – Det er fordi det er det logiske, sier han.

Han viser til en glimrende aero, et marktrykk på 376 kg ved 100 km/t – verdier som ligger i McLaren P1-området, sier han (det hele utviklet i Formel 1 vindtunnelen til F1Williams), samtidig som han har kunnet bygge denne som det han kaller en praktisk gatebil, med bagasjerom på 675 liter og en inn- og utstigning som er meget mindre akrobatisk enn på en rekke midtmotor-superbiler den kan sammenliknes med. 

En vekt fordeling på 49/51 lar seg også høre.

Men hans sterkeste kort er vekten. 1150 kg. Ingen andre biler i denne klassen er i nærheten – 150 til 350 kg over, de aller fleste. I tillegg til det som er nødvendig for en gateregistrert bil, møter denne også alle sikkerhetskravene til et FIA GT3-nivå.

Legg til at Ginetta har sin egen seks trinns klikk-klakk kasse og sin helt egne opphengning den coil-over enhetene er festet i midten og påvirkes av lange pushrods. Utrolig hva de har fått plass til.

Med sine 464 cm er den er litt lenger enn en Porsche GT3, 20 cm lengre akselavstand har den også, og er 10 cm bredere. Og siden utstillingsbilen er i skinnende svart er det umulig å avgjøre hvordan den egentlig tar seg ut. Spesielt fotovennlig er den heller ikke der den står.

Men kanskje Tomlinson fortsatt ønsker seg litt under radaren. For denne bilen har også klart 100 % hemmelighold.

Vanligvis, i forkant av et så stort prosjekt der så mange underleverandører har vært inne i bildet, pleier det å sige ut et rykte eller tre i forkant.

Denne gangen var det ingen på utsiden som ante noe. Ikke en gang de 14 kundene som allerede har kjøpt bilen har hvisket et ord om det. (Tomlinson hadde på forhånd kontaktet noen mulige kunder i Ferrari-McLaren-sjiktet, men kunder han visste også var ute etter kjøreegenskaper, ikke bare flash).

Det betyr at han allerede har solgt mer enn halvparten av neste års produksjon. Han skal holde dette forholdsvis eksklusivt, med 20 biler i året. 340.000 pund er i seg selv nok til å holde det eksklusivt.

Men han lover at det skal komme mer.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer