Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I-Save kaller de spareprogrammet som angivelig skal senke drivstofforbruket med inntil syv prosent ved langtransport. Selve kjernen er den nye D13TC-motoren med patenterte stempler som er bølgeformede innvendig, noe som ifølge produsenten forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten ved at varme og energi ledes inn mot midten av sylinderne. Overflødig energi i eksosen blir brukt på nytt til å drive motoren ved hjelp av en ekstra turbin i eksosstrømmen kalt Turbo Compound-enheten. D13TC-motoren produserer opptil 300 Nm ekstra dreiemoment. Det betyr at du trenger mindre akselerasjon og drivstoff for å holde jevn fart på motorveien. Andre funksjoner i I-Save inkluderer nye bakaksler, et oppdatert kartbasert I-See-system som analyserer og tilpasser seg kommende stigninger og omfatter programvare for girskifte som er optimalisert for langtransport. Det er alltid grunn til å skjerpe de kritiske sansene når bilprodusentene opererer med prosentvise reduksjoner eller økninger, for det er ikke alltid åpenbart hva de måler i forhold til. Men Volvo forklarer denne gangen hva som er referansen, og hevder at alle de nevnte produktene og tjenestene i sum kan redusere drivstoffkostnadene med opptil syv prosent sammenlignet med en D13 Euro 6 trinn D-motor uten «spareprogrammet» I-Save. Som alltid er det imidlertid ingen garanti for at du klarer alle de syv prosentene, så Volvo tar rikelig med forbehold: «Den reelle drivstofføkonomien vil variere avhengig av mange faktorer, for eksempel bruk av konstantfartholder, faktisk topografi, sjåførens erfaring og værforhold», heter det i meldingen. – Vi har tilpasset alle sider ved I-Save til langtransportselskaper, særlig dem som vanligvis kjører mer enn 120 000 km i året. Jo lengre de kjører, dess mer kan de potensielt spare, sier Mats Franzén, strategidirektør for drivlinjer hos Volvo Trucks. ---------------------------------------------- Inkludert i Volvo FH med I-Save:
|