Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg er litt betenkt. Alfa kalte den store SUV-en for Stelvio. Oppkalt etter Stelvio-passet, selvfølgelig, for det er et slikt pass en Alfa Romeo-fører skal glede seg over å kjøre. Så viser de en ny SUV, riktignok i såkalt konseptformat – men her er det ikke tvil om at den skal bygges. Den skal bare få vindusspylere og fem, i stedet for fire seter, så er den klar. Men siden dette er en liten Stelvio har de døpt den Tonale. Som ikke har noe med musikk å gjøre – denne er oppkalt ette Tonale-passet. Som også er en krevende løype som fort avslører mangler i den dynamiske avdelingen. Men denne er altså nesten 1000 meter lavere enn Stelvio, med «bare» 1884 meter. Og så tenker jeg – hva i all verden skal de da finne på når det skal sette navn på den tredje, og virkelig kompakte, SUV-en som sikkert vil komme en gang. Det finnes noen fantastiske bakker rundt Torino som ikke går opp til mer enn 800-1000 meter, men ikke med så klingende navn som disse to. Jeg er sikker på de finner en løsning. Det har de i hvert fall med Tonale. Penere enn storesøster, med nydelige detaljer som 21-tommers telefonskive-felgene hentet fra 33 Stradale på 60-tallet, frontlys som Brera og et interiør som i første rekke er fører-orientert. Her har vi en utvikling av Giulia/Stelvio tankegangen, med mye mer infotainment-skjermer og hel-digital instrumentering. Og så avslører DNA-bryteren den nyheten som i hvert fall Norge er interessert i. For den eneste stillingen som beholdes fra gammelt er N, som står for Normal. D’en betyr ikke lenger Dynamisk, men Dual Power – her kan du kjøre på både forbrenning og strøm, og A står ikke lenger for all-vær, men Advance-E – med andre ord, bare strøm. Denne bilen skal nemlig få en av plugin-pakkene som i dag brukes hos Jeep. Kanskje den Renegade PHEV som også debuterte her? I så fall snakker vi 236 hk. Roberta Zerbi, Alfas Europasjef nektet å si noen om hva som skulle ligger under. «Vi ser på de plattformer som finnes i gruppen», sa hun. Men hun sa også at Tonale var starten på å bygge seg ut av 150.000 biler/år-sumpen og å nå Sergio Marchionnes mål om 400.000. Med blant annet enda en SUV, en ny GT4 og en ny 8 C har vi biler som møter 80 % av de europeiske kundene, sa hun og regnet med at de ville være der i 2024. Og når kan vi da vente den første, Tonalen? Ikke noe ble sagt, men jeg regner med slutten av neste år. Pris? Se på X1 og Q3, trekk av 10 prosent i kroner og legg til 20 prosent i moro. Dette var imidlertid bare litt av FCA-morgenen, for da ble alle på Alfa-standen dratt bortover mot de nydekorerte Quadrifoglio-modellene, en Giulia og en Stelvio som har fått samme grafikk som Formel 1-bilene. Nye Sparco-seter og den samme gode 2,9-literen og en del innvendige endringer så du skal føle at du sitter i «firmabilen» til Antonio Giovinazzi og Kimi Räikkönen – for det var selvfølgelig de som var ankommet og tok oppmerksomheten bort fra Tonalen. Og da var det bare å rusle over til Fiat.
|