img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.

Det hadde riktignok gått rykter om en ny Panda, men dette var så meget mer.

«En T-Ford i et iPhone-etui» beskrev Olivier Francois, Fiat-sjefen, den som. Med det mente han kanskje å antyde at den bare skal leveres i en farge – og den er i hvert fall ikke svart.

For å starte med det som ikke syns. Dette er en hel-elektrisk bil, men med et meget fleksibelt batterisystem, slik at du kan velge mellom 100 og 500 kilometer rekkevidde.

Det betyr selvfølgelig også at du kan velge mellom lett, og ikke fult så lett, bil. «Men chassiset er slik at kjøreegenskapene ikke påvirkes av vekten», lovte Francois.

Denne bilen startet som prosjekt CC4, med andre ord: bybil opus fire – etter tre Pandaer regner jeg med.

Det er fire år siden starten, men ifølge folk som vet, fordi de har vært med på å bygge konseptversjonen, ble beslutningen om å vise den tatt veldig sent. Det var bare så vidt bilen var på plass til åpningen.

Klaus Busse, designsjefen, sier ikke noe om det. Han er bare veldig glad for å få lov til å vise den. Blant annet fordi den er virkelig en sveitsisk foldekniv på innsiden.

Dashbordet er superminimalistisk plass til en telefon eller pad som instrument, og det er en rekke vertikale spor i overflaten der man kan henge opp forskjellige ting. Hyller eller kjøleskap eller foldesenger, det er bare fantasien og plassen som setter grenser.

Alle setene kan også tas ut og eventuelt erstattes med andre typer inventar.

Mopar – tilbehørsselskapet til FCA har allerede 114 tilbehør på plass – jeg synes ikke det finnes noen bedre bekreftelse på at dette er noe som kommer til å bli produsert.

Selve bilen, den heter forresten Centoventi, for å minne om at Fiat fyller hundreogtjue, er ekstremt funky og har en trygg Bauhaus-type form som vil kunne holde i mange år.

Dører festet i bakkant og ingen B-stolpe kan selvfølgelig fort fjernes på en produksjonsbil, men mesteparten fra konseptet burde kunne beholdes.

Denne bilen sitter på en helt ny plattform, og vi kan vel regne med at det er den som vil blir brukt når den helelektriske 500 skal lanseres neste år.

Den måler 368 x 185 x 153 cm og har en akselavstand på 243 cm.

Ladekabelen ligger på en snelle under dekslet, så nå blir det også slutt på å rote med en møkket kabel.

En annen smart detalj er at du kan starte med bare det ene batteriet og nøye deg med 100 km. Men hvis du plutselig må til mora di i Oslo en dag (og du bor i Trondheim) kan du kjøpe, eller leie, resten av batteriene. Et vanlig verksted får dem på plass på fem minutter.

Vil du ha flere variasjonsmuligheter?

Det kommer til å finnes (hvis den kommer i produksjon) fire fargefoil-muligheter for tak, støtfangere, hjuldeksler og elementer av karosseriet, så ensfarget må det ikke være.

Forskjellige tak også, forresten: Takluke, glasstak, kanvastak, tak med lasteboks, eller tak med solceller og 50 W kapasitet. 

Dessuten har den digital display både foran og bak, for meldinger eller smileys – eller eventuelt reklame. Men dette kan du bare benytte når bilen står parkert.

Ved presentasjonen sa Francois at denne bilen både var et ønske om å hente ut essensen av denne enden av Fiat-spektrumet og samtidig «bygge opp vår elektrifiserte portfolio for å unngå forurensingsbøter».

– Selv foretrekker jeg å fokusere på Fiat-vinklingen, men det er også viktig at jeg ser på disse andre elementene fordi de vil være fundamentale når beslutningen skal tas om vi skal investere i produksjon av denne.

Men det spennende er at sjefen hans sa noe helt motsatt. Tøffe Mike Manley, Jeep-sjefen som uventet ble valgt som Sergio Marchionnes etterfølger, sa i klartekst at «heller bot enn strøm».

Det det dreier seg om er bøter til de produsentene som ikke møter EUs flåte-utslippskrav på 95 g/km CO2 om noen år.

– Vi velger veien med lavest omkostninger, sa Manley. Og nevnte at foreløpig vil det være billigere å betale bøtene enn å investere i elbilutvikling.

– Det er selvfølgelig også et spørsmål om hva kundene vil ha, sa han og pekte på at er det noe de ikke vil ha, så er det elbiler.

– Men selvfølgelig, når markedet krever det skal FiatChrysler også bygge slike, sa han.

Underforstått, en liten kompakt elbil a la Fiat 500 skal han ikke stå i veien for, og hybrid-elektrifisering: gjerne.

Det er også verdt å merke seg at FCA regner svært nøye på hvert lands flåte-CO2.

Det er ikke lenge siden den norske importøren måtte skrote et program han hadde om å starte noen Abarth-forretninger. «Ikke gjør det. Ødelegger CO2-regnskapet» var beskjeden fra konsernet.

Derfor er også nisjebiler som 124 Spider fjernet fra noen markeder nå. Den ødelegger det lokale regnskapet.  Men der var Francois klar:

– Det er et spennende produkt, og vi gjør penger på det. Men skal det programmet fortsette må det være i samarbeide, som det vi har med Mazda nå. Der er jeg åpen for en fortsettelse.

Akkurat som Manley var:

– Vi har en stor fremtid som selvstendig, men åpner det seg muligheter for samarbeid, må vi jo se på om det kan gjøre oss sterkere, samlet. FCA snakker selvfølgelig med mange produsenter om mange temaer i dag også. 






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer