img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Arctic Trucks satser på elektrisk pickup
Under åpningen av sitt splitter nye anlegg utenfor Drammen slo Arctic Trucks til med «verdenspremiere» på en Hilux ombygd til elektrisk drift. Offroadspesialisten tror på et betydelig marked.

Arctic Trucks er for mange synonymt med noen av de råeste «firehjulstrekkerne» som finnes.

Digre hjul, breddet karosseri og ikke minst terrengegenskaper som gjør bilene spesielt egnet for isbre-ekspedisjoner og kjøring i arktiske strøk er blant spesialbedriftens varemerker.

I år feirer selskapet, som har sitt utspring på Island, 20 år i Norge. Og denne uken flyttet de inn i et splitter nytt 3.300 (snart 4.300) kvadratmeter stort anlegg på Solbergmoen utenfor Drammen.   

I den forbindelse slapp de også nyheten om at de blir partner med det nederlandske selskapet Tembo 4x4e-LV, og skal satse på ombygging av arbeidsjernet Toyota Hilux til elektrisk drift.

Fredag viste de den første bilen av sitt slag i Norge. Etter ombyggingen har ikke pickupen Hilux i navnet lenger, siden Toyota ikke er involvert i konverteringen, nå heter den Tembo 4x4e-LV.

Ikke for veien ennå
Elektriske pickuper har vi ikke sett mye til i det virkelige liv, foreløpig. Konsepter og planer finnes det derimot mange av.

Tesla-gründer Elon Musk har for eksempel lenge lovet en pickup – som fortsatt lar vente på seg, amerikanske Rivian hevder å ha R1T klar neste år og Ford sysler med ledninger på sin bestselger F-150. For ikke å glemme Bison, Bollinger og Workhorse

Du kommer ikke til å få se Tembo 4x4e-LV på veien med det første heller. Den kan nemlig ikke registreres for bruk på offentlig vei ennå, og skal i første omgang selges som batterielektrisk maskinredskap.

– Kundene vil i første rekke være gruveselskaper og anleggsentreprenører som vil kjøre utslippsfritt inne på lukkede områder. Og det er faktisk et ganske stort marked. Vi har vært i kontakt med flere av Norges største entreprenører, og de lurer bare på hvor fort vi kan levere bilen, sier daglig leder Ørn Thomsen i Arctic Trucks Norge AS.

Bakgrunnen er at gruveselskaper bruker store beløp på å få renset luften i gruvene, og ser betydelige besparelser dersom de kan bruke maskiner og kjøretøy uten lokale utslipp inne i gruvene.

Bilen som ble vist i Drammen er bestilt av det svenske gruvekonsernet Boliden AB.

– Selv om elektriske nyttekjøretøy fortsatt koster mer i innkjøp enn fossile, vil det for gruveselskaper likevel være lønnsomt fordi de slipper de kostbare renseanleggene. På anleggsområder blir det stadig strengere utslippskrav, noe som også åpner opp for mer elektriske maskiner og biler, sier Thomsen.

Bygges om i Drammen
Samtidig jobber Arctic Trucks opp mot norske myndigheter for å få bilen typegodkjent for bruk på vei med hvite eller grønne skilt.

– Hvor lang tid den prosessen vil ta er umulig å si noe om nå. Jeg tror nok uansett at markedet for denne pickupen vil være proffkunder innen bygg og anlegg eller offentlige etater, sier Thomsen.

Arctic Trucks setter av et eget løp i det nye anlegget på Solbergmoen for konvertering av biler til el-drift.

Selskapet blir forhandler av el-pickupen for hele Skandinavia. Tembo leverer elmotor, batteripakke og software i et «konverteringskit».

– Kundene kjøper Toyota Hilux hos forhandler på vanlig måte, så leverer de bilen hit til oss for ombygging. Da tar vi ut dieselmotoren og gjør andre tilpasninger, før vi monterer de elektriske komponentene, forklarer Thomsen.

Ser stort potensial
Eier og daglig leder i det nederlandske selskapet Tembo, Frank Daams, var selv tilstede hos Arctic Trucks for å vise frem pickupen. Selskapet ble startet av hans far i 1969, da med fokus på landbruksmaskiner, mens Frank overtok i 2014.

Selskapet har jobbet med utvikling av elbilen de seneste 3,5 årene. Foreløpig har de konvertert åtte Land Cruiser 70-serie og denne ene Hiluxen til eldrift. De åtte Land Cruiserne er levert til kunder i blant annet Irland, Canada, Australia og Tyskland.

– Vi ser et potensial for å selge minst 600 til 700 biler de neste tre årene globalt. Ved vårfabrikk i Nederland har vi kapasitet til å konvertere 100 biler i året, men vi satser på flere partnere som Artctic Trucks, som kan bygge bilene for sine markeder – blant annet i Canada og i Australia, forteller Frank Daams til YrkesBil.no.

Ifølge Daams er maks totalvekt på den elektriske pickupen 4.000 kilo, og han opplyser at den kan trekke tilhenger med samme vektbegrensninger som standard Toyota Hilux - men skynder seg å tilføye at det naturligvis påvirker rekkevidden dramatisk. 

Åpner for salg før årsskiftet
Daams opplyser også at Tembo er i dialog med Toyota, med tanke på et mulig samarbeid.

– Forrige uke hadde vi besøk av seks representanter fra Toyota i Japan, som viste stor interesse for prosjektet vårt. Håpet er at vi kan få med Toyota på laget i den videre utviklingen, sier han.

Ørn Thomsen forteller at de i Skandinavia vil starte i det små med noen utvalgte kunder, og at den første bilen skal leveres i august.

– Jeg håper vi er klare til å åpne for kommersielt salg før årsskiftet. Priser har vi ikke klare ennå, men de blir noe høyere enn en Hilux varebil – det blir nok mer i nærheten av personbilpris, sier han.

-----------------------

Tembo 4x4 e-LV

Motoreffekt (maks/kontinuerlig): 95/60 kW

Dreiemoment (maks/kontinuerlig): 250/165 Nm

Makshastighet på vei: 80 km/t

Maks kontinuerlig hastighet offroad ved 15 prosent stigning: 35 km/t  

Maks stigning: 45 prosent

Batteri: 28 / 56 kWh

Rekkevidde: 80 km (28 kWh) / 120 km (56 kWh)

Lader: 15 kW ombordlader, 2,5 timer fra 20 til 80 prosent (240V/32A). 25 kW ombordlader er snart tilgjengelig og skal lade fra 20 til 80 prosent på en time.

 

**Du kan snart lese mer om den elektriske pickupen og det nye anlegget til Arctic Trucks i YrkesBil nr. 3. Ikke abonnent? Bli det her!**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer