img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
71 bilder i galleri
Med vekt på vakker
Det virker som om den nye designhøvdingen for hele Hyundai-gruppen, Luc Donckerwolke, ikke brauter. Har lar i hvert fall fremdeles Europa-kontoret konsentrere seg om det de kan: vakkert.

Det er ganske vanlig for en ny designhøvding (en ny sjef i det hele tatt kanskje?) å markere at nå skal det bli andre boller – eller hva det heter på koreansk.

Og da Luc Donckerwolke ble hentet ut fra ganske begrensende Bentley-oppgaver og sendt til Korea for to år siden, hadde i hvert fall jeg ventet at det skulle slå litt gnister. 

Mannen som hentet ham, Peter Schreyer, hadde vært i Volkswagen-systemet i nesten 30 år da han ble hentet for å redde Kia, og deretter bli designtopp for hele konsernet.

Så de to kjente hverandre. Etter Peugeot kom nemlig Donckerwolke til Volkswagen-systemet i 1992 og gjorde seg bemerket med ganske kraftige linjer.

Hos Skoda klarte han å få folk til å få øynene opp for denne doldisen, hos Lamborghini greide han virkelig å sette skarpe vinkler og barberbladlinjer i system og hos Seat startet han det som er dagens Seat-signaturer.

Hos Bentley måtte han åpenbart være diskret og tilbakeholdende, derfor hadde jeg fryktet at han skulle komme tilbake til skikkelig press i buksene nå som han ble sin egen herre.

Så har han heller holdt seg diskret i bakgrunnen og latt folk holde på med det de kan best. Som vi får et bevis på i Genève nå med konseptbilen «Imagine».

Hva skal jeg si? Imagine at alt var like vakkert og tilbakeholdende som dette – og verden ville blitt et gørrkjedelig sted. Men imagine at verden er full av grimme og kjedelige og visuelt støyende innslag – da kan du imagine hvor fantastisk det hadde vært med edle produkter som dette.

Gregory Guillaume, sjef for Kia Design i Frankfurt, har vist det før. Vakkert og enkelt er et tema han behersker. Dessuten er han på mitt parti når det gjelder brytere kontra berøringsskjermer.

Han er en av de få jeg vet om som ikke bare prater, men også praktiserer, en av de viktigste læresetningene i god produktdesign: Når det ikke er mer igjen å fjerne er produktet ferdig.

Det er ikke mange som er på Guillaumes nivå når det gjelder å fjerne overflødig. Men ikke bare klarer han å signere ut de slankeste bilene du kan tenke deg, han klarer også å finne opp nye segmenter.

Han gjorde det i sin tid med Provo (også et godt navn) og nå er han inne på noe igjen.

Denne står høyere enn en vanlig bil, men ikke høyt nok til at du kan kalle den en crossover. Jeg kommer ikke nærmere enn til at den er en typisk sedan-coupé-crossover med et lite innslag av Subarus «ustoppelige».

Men så har den den veldig markerte skulderlinjen, en C-stolpe som mener alvor, og som ser ut som den holder taket oppe alene fordi den nydelige glass-avdelingen virker så lett og luftig. Og så er det måten fastbacken er kuttet på – hvorfor klarer aldri Audi slikt?

Det er noe med interiøret også – jeg kunne riktignok styre meg for fargene – med former og overflater som sklir sammen i en skarp, veldefinert helhet.

Designerne har til og med funnet en ny vri på de lite velkomne skjermene. Her har de så mange som 21 OLED-skjermer, ganske små, som ser ut som dominobrikker som har veltet så de ligger som i en bølge fra vertikalt til helt flatt på toppen. For en elegant løsning.

Og så er det den, stort sett, elegante bruken av lysstriper for å definere noen av linjene. Meget lekrere gjort enn mange av de vulgære LED-effektene vi ser i Genève i år.

Men akkurat stripene rundt tiger-snute grillen kunne jeg klart meg uten. Selv om selve fronten blir bedre og bedre i forhold til utgangspunktet, ser dette ut som en som har brukt for mye stripe rundt leppestiften. 

Oversminket.

Resten var førsteklasses og akkurat den effekten syns jo heldigvis bare i mørketiden.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer