img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
En overflod av Hispano Suiza
Den første Hispanoen jeg så i Genève var en H6B som tilhørte Monacos fyrstehus. Den andre var like gammel – 80 år – men spansk. Først da dukket den tredje opp. Selveste Carmen.

Hispano Suiza er et paradoksalt navn. Spania og Sveits betyr det, men i realitetene ble bilen utrolig fransk. Et av de ledende franske luksusmerkene i mellomkrigsårene.

Vi fikk to eksempler på det. En som TAG Heuer hadde hentet fra Monaco. Meget passende, de feiret 50-årsdagen for sitt Monaco armbåndsur.

Hvem som hadde bygget det karosseriet vet jeg ikke, men det som sto på den andre H6B-modellen på utstillingen som kom fra Vanvooren, også Paris.

Skulle tro vi var på en klassisk-bil-utstilling.

Men jeg kommer til poenget.

Denne siste bilen sto nemlig ikke hos noen urmaker nei, men hos Hispano Suiza.

I hvert fall påsto de at det var de som var Hispano Suiza, for det er nemlig to Hispano Suiza. 

Nå skal jeg ikke gå altfor tett inn på det her, men det er en som påstår han eier HS-navnet fordi han har kjøpt det. Den andre som påstår han eier det sier at det er fordi han er i slekt.

Det var den siste som var i Genève nå, han andre sier han kommer med sin bil, og et kobbel av advokater, om et par uker – da får vi heller komme tilbake til saken.

Så her sto jeg og spurte etter Miguel Suqué Mateu. Han er oldebarn av gamle Mateu som i 1904 satte penger i, og reddet, det som skulle bli Hispano Suiza. Men Mateu, mannen bak dagens Hispano Suiza, hadde måttet reise hjem til Spania. Han hadde fått noe trøbbel med armen.

Jeg torde ikke spørre om det var etter en duell

I stedet fikk jeg Lluc Marti og Francesc Arenas. Ikke noen dårlige erstatninger det, nei.

Lluc har jeg møtt hos Königsegg. Der var han i tre år, ansvarlig for alt som smakte av kompositt-komponenter til One:1, Agera RS og Regera

Nå var han hentet hjem til Barcelona som teknisk sjef for dette prosjektet. «En drøm» sa han.

Spesifikasjonene er ganske drøm de også. 4,7 meter lang, overklasseluksus hele veien, elektrisk selvfølgelig, med litt over 1000 hester, og oppgitt rekkevidde på 400 km. Selv om Marti sier at neste år får han mer energitette batterier (inntil 105 kWh), så da blir den lengre.

Men antagelig ikke om du bruker opp alt det den har, hundre på tre og toppfart begrenset til 250.

Apropos tetthet. Marti sier også at dette er den karbonfiber-tetteste bilen i verden. Er det noen som kan snakke om sånt, så er det vel han. Derfor har han også greid å holde vekten nede på 1690 kg, med alle batteriene.

Mannen som har pakket inn alt dette er også en gammel bekjent. Arenas har tegnet biler både hos Fiat i Torino og Seat i Martorell, og ikke minst var han frampå den gang spanske Mazel dukket opp med den ene konseptbilen etter den andre.

Og, tro det eller ei, hjemme burde jeg fremdeles ha en skisse han tegnet til meg da det ble vist en Hispano i Genève i 2001. Som han hadde designet.

Ser man på bilder av den gamle er det lett å se at det er samme pennen, men årets er meget mer ekstrem, selv om den har beholdt både grill og skuldre fra den gamle.

Med deksler over bakhjulene og kurver som grenser mot det korpulente (men fremdeles en Cw på 0,325 – langt under mange superbiler) ser den definitivt annerledes ut.

Og han trenger ikke at flere enn 19 mennesker elsker fasongen – det er det antallet den skal bygges i. Til en stykkpris på € 1,3 millioner.

Produksjonen starter til høsten, utlevering starter neste juni, og siste bil skal bli ferdig høsten 2020. 

Noe tilsvarende ble sikkert sagt i 2000. Muligens trodde jeg på det da – også. Denne gangen høres det litt mer usannsynlig ut.

Bilen er ferdig konstruert og beregnet, og det hele er gjort hos noen ganske oppvakte folk som heter QEV technologies. Det er de som også står bak utviklingen og byggingen av Mahindras racerbil som kjører Formel E.

Det er også de som skal bygge Carmen.

Og mannen bak Carmen, denne hr. Matheu, driver noe som heter Grup Peralada – et stort konglomerat som konsentrerer seg om sport og fritid.

Denne gangen ser det altså ut til at det er både penger og kompetanse bak det hele.

Og – etter at jeg pratet med Arenas og Marti i nesten en time, er det ikke særlig tvil om at det er vanvittig mye entusiasme her også.

Og ikke glem sentimentalitet da. Bilen heter Carmen fordi den er kalt opp etter moren til dagens sjef, barnebarnet til den opprinnelige.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer