Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bygger om fra melkebiler til brannbiler Melketransportør Hans Ivar Slåttøy Transport AS bygger brannbiler med gamle melketanker på. |
||||||||||||||||
Hans Ivar Slåttøy Transport AS (HIST) er mest kjent for melketransport. Du husker kanskje saken om da de tok i bruk den første semitraileren til melkekjøring? Selskapet er faktisk landets største private melketransportør innenfor Tine-systemet. Og nettopp melketransporten er et viktig element når det gjelder produksjonen av brannbiler. – Det begynte så smått i 2001, forteller Hans Ivar Slåttøy i en pressemelding. – En melketank har sitt første liv på i gjennomsnitt 2,5 biler. Da er ikke tanken egnet for melk lenger, men det er fortsatt igjen mye tank, sier han. Startet med en utfordring – Da kom vi på ideen at vi skulle prøve å bygge om melketankbiler til branntankbiler, og den første hadde vi klar i 2001. Den gikk til Sømna kommune som var godt fornøyd med å få en fullt ut brukbar brannbil til en rimelig pris, sier Slåttøy. Og dermed var man i gang. Felles for mange kommuner er dårlig råd, men brannbiler må de ha for nødvendig beredskap. En brannbil skal i prinsippet gå minst mulig, og ideelt sett ikke i hele tatt. Et brukt chassis med en brukt melketank, som selvsagt får sin nødvendige ombygging og overhaling, blir dermed en prisgunstig branntankbil i mange år etter at den ikke lenger egner seg som melkebil. – Til nå har vi landet bestilling nummer 21, men ikke alle er levert, forteller Helge Stolpnes, som jobber mest med påbyggoppgavene hos HIST. Han har blant annet en fortid hos Landteknikk Fabrikker, som i dag heter Scala Fabrikk og er en betydelig leverandør av både transporttanker og stasjonære tanker. – Vi har opparbeidet oss gode kunnskaper og lang erfaring med brannbiler, og i dag kan vi klare å levere det meste, ikke bare tankbrannbiler. Vi har blant annet levert både vannkanoner og skumanlegg, forteller Stolpnes. – Vi har nå så lang erfaring med branntankbiler at vi faktisk tenker litt i den retning når vi anskaffer nye melketankbiler. Noen av melkebilvariantene vi kjøper, vil kunne egne seg som brannbiler om et antall år, og da prøver vi å tenke utstyr som er nødvendig i bilens neste liv og som kanskje er praktisk å få levert på chassiset når det er nytt, forteller Slåttøy. Bygger på MAN Påbygget er riktignok brukt, men i fortsatt god stand og vil i tillegg få en oppgradering med tidsmessig utstyr. – TGM egner seg ypperlig som basis for en moderne brann- og redningsbil, sier Stolpnes. – Chassiset er smalt og dermed velegnet for en mellomstor brannbil som skal operere på trange steder. Videre har man muligheten til å velge mellom bakhjulsdrift og allhjulsdrift, og dobbeltkabineren trenger man ikke gjøre så mye med for at den skal være velegnet til brann- og redningsbruk. Dessuten er chassiset relativt lett, slik at man får stor nyttelast. Vi er veldig fleksible og kan stort sett klare å levere alt brannbilkundene vil ha. Helge Stolpnes ved en brukt melketank som nå får et nytt liv på en brann-tankbil. – En treroms melketank er noen ganger for stor for en brannbil, så da bygger vi gjerne inn et skap i den midtre tanken, sier han.
|