img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
73 bilder i galleri
Putin mener alvor
Det skulle bare mangle. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.

Jeg har jo ikke kjørt den, men første inntrykk er at det er like før russerne ut-Rollser Rolls-Royce.

To enorme biler kom uventet til Genève-utstillingen. Vi har jo sett dem på levende bilder, første gang med Putin i baksetet sist sommer.

Inntrykket var formidabelt – det var ikke noe her som gjorde bilen mindreverdig i forhold til dronningens Bentley, Trumps Cadillac «The Beast», eller Xi JinPings Hongqi.

Bortsett fra navnet kanskje – skal du lage en nesten Rolls-Royce er kanskje ikke Aurus det beste navnet. 

En spesiell Auris-art?

Russerne hadde med seg den lange Putin-utgaven og den korte for-deg-og-meg-versjonen, sammen med det modultenkte chassiset. 

Bilene var ekstremt luksuriøse på innsiden, nesten på grensen til å tippe, men greide på forunderlig vis å holde seg unna overfladisk, vulgær russisk bling.

Flere folk jeg kjenner med den uvanlige kombinasjonen av vanvittig mye penger og meget god smak, snakket positivt om innslaget.

Og chassiset med firehjulsdrift og ganske udramatisk oppskrift, så ut til å være ekstremt velbygget.

Det hele utviklet ved NAMI, de statlige automobiltekniske instituttet som har eksistert i 100 år nå, og som en tid blant annet var tett knyttet opp mot Henry Fords virksomhet. 

Jeg var der et par ganger på 70-tallet, de må ha hatt det vanvittig morsomt med de sinnssyke prototypene de utviklet, fullstendig uten tanke for at de kanskje skulle i produksjon.

De siste 30 årene har de åpenbart blitt seriøse igjen, de nye Aurus-bilene er et klart bevis.

Det er også klart at russerne er ikke hemmet av at de MÅ gjøre alt selv. For å få kick-startet dette prosjektet hentet de inn Franz Gerhard Hilgert. Han har jobbet for blant andre Daimler i Russland i mange år – selv om det nå er ti år siden.

Jeg skulle selvfølgelig spurt om det var han som var liaison da Putin kastet sin gamle Zil på dynga og måtte gå over til S-Klasser i Pullmanutgaver.

Men han sa så mye annet at akkurat den glemte jeg. For eksempel at de, ved hjelp av et investeringsfond fra Abu Dhabi, nå er i ferd med å selge produktene globalt, etter å ha opprettet to flaggskip-sjapper i Moskva. At de tar bestillinger hjemme nå, og at de skal ha sine utenlandske representanter oppe i løpet av et år.

«Litt dyrere enn Mercedes, langt under Rolls-Royce», var det han hadde å si om prisen.

Men hvordan han skulle klare å bygge opp et renomme, en metaverdi, som plasserer Aurus der oppe, sammen med de andre storspillerne, ville han ikke gi oss oppskriften på. 

For en fantastisk jobb for en merkevarebygger.

Her kan det nemlig ikke være tvil om at det menes alvor. Ikke en gang russerne er lenger uinteressert i å tjene penger på store investeringer.

Og her er det garantert snakket STORE.

Fabrikken er innrettet til 150 biler per år, men nå bygges det et nytt anlegg med kapasitet på 5.000 biler i året. «Som kan økes til 10.000 hvis det blir behov», som han sa.

Og da snakker vi selvfølgelig ikke først og fremst 6,63 meteren med «enestående nivå på beskyttelse mot ballistikk og eksplosjoner», som det het. Det ble antydet av de som ikke hadde lov til å si det, at den veide 7 tonn!

Senat L700 heter den, men jeg tror nok Hilgert trodde mer på Senat L600 på beskjedne 563 cm. Der er også akselavstanden krympet, fra det lange Senatets 4,3 meter til 3,3.

Med bakseter som kan slås ned 45 grader, med designer-puter (!) med dun, vipp-ut bord og innebygget kjøleskap med graverte krystallglass.

I den lange har du selvfølgelig full soveplass, samtidig som tjeneren fremdeles kan sitte ved fotenden, på klappseter med ryggen mot kjøreretningen.

Det hang eksempler på interiørskinn og andre innvendige materialer på standen, det er tydelig Aurus-planleggerne har vært innom en og annen luksus-manufaktur før de satte i gang med sin.

I tillegg til disse to modellene ligger det to andre i pipeline. En minivan som skal hete Arsenal (kanskje ikke det heldigste navnevalget) og en SUV som skal hete Komendant. 

Blir det ikke litt militært dette her? Studebaker droppet jo både Dictator og Director etter en stund, og det er ikke mye Admiral og Kaptein igjen hos Opel.

Det hele altså bygget rundt denne elegante plattformen med en V8 4,4-liters motor der også Porsche har hatt med mer enn en finger i spillet.

Men det ligger også en V12-mulighet på 6,6 liter og 848 hester og lurer i kulissene.

Den lille motoren, som vi så på standen, er koblet mot et hybrid-system der det hele når 590 hk. Sammen med 880 Nm og en ni-trinns automat tar den seg til 100 på seks. Elektronikken sier stopp ved 250 km/t.

Mens vi snakket om modeller føyde forresten Hilgert til at en kabriolet og en coupé ikke ville ødelegge det imaget han håper å bygge opp.

Dersom dette ikke bare er et bilprosjekt, men også et prestisjeprosjekt der deler av Russlands ære står på spill, kan vi nok regne med å få høre mer til denne debutanten fremover.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer