img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.

Roland Gumpert har vært opptatt av en eneste ting siden han forlot Audi som en av Quattro-fedrene og startet for seg selv.

Det han har drevet med siden da, er rendyrking av kjøreglede.

Han har vært innom mye rart, Superleggera Touring, verdens sterkeste, et forsøk med noe med TT-størrelse og -oppskrift (forholdsvis liten motor foran, firehjulsdrift), til og med vært borti en slags Hispano Suiza, men det er en lang historie – inntil han nå har landet på Nathalie

En to-seters coupé som kanskje ikke er helt ulik Nissan GT-R. Elbil, men med eget kraftverk om bord i form av en metanol brenselcelle som du fyller på tre minutter og som gir deg en rekkevidde på 850 km.

Med mindre du gjør som Gumpert og tar noen runder på Nürburgring og tester ut 2,5 til 100 eller de mer enn 300 km/t.

Assistert av mengder av aero, Gumperts biler har alltid måttet beherske luftstrømninger, og en konstruksjon som er så nær baneoppskrift som er mulig for en gatetillatt bil.

Det er 800 hester, fordelt på fire motorer – en i hvert hjørne – som skal holdes i tømme.

Men så var det det med metanol da. En tredel av bensinpris og uendelig mye enklere å håndtere enn hydrogen, sier de. Men den ender tross alt opp, ikke som vann, men som CO2 som er fy.

Og de forteller om en brenselcelle som lader med konstante 5 kW. Som skal holde inntil 600 kW vedlike. For meg høres det ut som å fylle et svømmebasseng med en lekebrannbil.

Enten har jeg lest gæernt eller det er noe jeg ikke skjønner her.

Sånn sett var ikke denne presentasjonen uventet. Ikke heller at de hadde med seg en versjon til, ren banebil med tilhørende kvinnelig sjåfør.

Nei, det som overrasket var en svært tiltalende kompakt femseters SUV.

Ikke akkurat Gumpert kanskje?

Men greia er at Gumpert ble assistert av et kinesisk teknologiselskap, AIWAYS, da han utviklet tekno-bomben Nathalie. Og på grunnmuren til Gumpert har AIWAYS fortsatt å utvikle sine egne biler.

Den første kaller de, av en eller annen grunn, U5 og er så helt åpenbart utviklet for masseproduksjon med en gang.

Det sto nemlig en komplett ramme på standen også – og det var helt klart at denne var samlebåndsklar der den sto.

(Enten er det en myte at det krever vanvittig mye kunnskap, tradisjon og innsikt å bygge en moderne bil, eller så har Tesla og alle disse kineserne funnet et nettsted der du kan laste ned kunnskap, tradisjon og innsikt. Det må være litt flaut å være blant de mange som har funnet opp bilen, men som så åpenbart ikke har fulgt med i timen med hensyn til utviklingsfart.)

Nå starter riktignok ikke AIWAYS helt på bar bakke. Sjefen heter Fu Qiang, han har tidligere vært toppsjefen for Volvo i Kina. Han stiftet selskapet for to år siden sammen med Gu Feng som kom fra SAIC. Biler vet de med andre ord hva er.

Det er ikke noe dramatisk i spesifikasjonene, ikke noe forsøk på å være verdens raskeste kompakte el-SUV eller tilsvarende tøv. Her er det 63 kWt, tetthet som tilsvarer 170 Wt/kg.

140 kW og 135 Nm elmotor som driver forhjulene. 460 km rekkevidde ved noe som tilsvarer WLTP.

Målene er også udramatiske: 468 x 188 x 168 på 280 cm akselavstand. Det hele fylt med de assistentene og komfortutstyret man venter – og kanskje vel så det, i noe som så ut som en svært ryddig oppholdsavdeling.

Men det er allikevel noe ekstra profesjonelt over det hele som ikke uten videre lar seg forklare ved hjelp av noen smarte start’upere og en rev av en gammel tysk superbilbygger.

Forklaringen tok det en tid før jeg oppdaget.

Kineserne gikk til Japan og hanket inn Ken Okuyama. Han er kjent på Genève-utstillingen. I mange år var det han som «eide» standen vis a vis AIWAYS – Pininfarinas.

Han var sjefdesigner der i mange år etter en fantastisk karriere som blant annet inkluderer GM og Porsche, og et langt opphold som sjef for en av verdens beste skoler, Art Center i Pasadena.

Ferrari Enzo, 612 Scaglietti, 599 GTB Fiorano og den forrige Maserati Quattroporten var alle hans.

Det forteller mye om en god designer når han er i stand til å stige ned fra superbil-sfæren (og sine egne ville japanske biler) og gjøre noe så neppå-jorda som denne SUV-en. 

Ikke noen merkverdigheter, ikke noen forsøk på å skryte på seg noe som helst, bare et veldig bra eksempel på god produktdesign.

Litt av et spenn hos AIWAYS: fra nullutslipps superbiler til en fornuft-SUV midt i klodens hotteste segment.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer