img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
161 bilder i galleri
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».

  • Vanquish Vision Concept
  • Project 003
  • Lagonda All-Terrain Concept

En av dem alene hadde vært nok til å samle enorm oppmerksomhet.

Legg i tillegg på en produksjonsklar Valkyrie, en ren racing-versjon og noen produksjons DB-modeller – jeg ber om forståelse for at det hele gikk litt i spinn.

Særlig når jeg la på et litt kynisk bakteppe.

Hele det tilsynelatende overflødighetshornet minnet meg i skummel grad om Lotus i Paris 2010. En enorm presentasjon av kommende modeller pakket inn i masse overbevisende entusiasme og optimisme.

I etterkant vet vi hvordan det gikk – rett til kanten av stupet.

Dessuten kom det jo nye, kjedelige Aston-meldinger fra markedet, det såkalte finans-. 

3. oktober i fjor gikk Aston Martin på børs. Svært optimistisk – de skulle gjenta Ferraris børs-suksess.

Ikke akkurat, allerede på åpningsdagen hadde aksjen sunket fra 19,15 til 18,10. Og den dagen jeg ruslet rundt på superlativ-standen lå den helt på bunnen: 9,91.

Man kan være så begeistret som helst, men av og til sniker det seg inn en tanke om hva slags fundament begeistringen egentlig er tuftet på.

Men la oss se bilene. Og starte med det vi kjente. Valkyrien har svevet i kulissene en stund.

Nå sto den bilen som brukes til verifikasjonsprosessene der. 6,5-liters V12, uten antydning av kompressor, og bygget av Cosworth. 1000 hk ved vanvittige 10.500 omdreininger. Og i tillegg, et Rimac-utviklet hybridsystem som legger på ytterligere 160 hk.

Samlet blir dreiemomentet på 900 Nm ved 6.000 omdreininger.

Adrian Newey og Red Bull står bak denne nydelige konstruksjonen der motor og girkasse er en del av den bærende strukturen og der girkassen også fungerer som feste for bakstillingen.

Men selv om prosjektet stammer fra tidlig 2016 og den første nå er bygget, sier de fremdeles ikke noe om når ivrige kunder vil kunne få sine.

Siden det også sto en Project 003 på standen, får vi minne om at Valkyrien var prosjekt en, og racingutgaven av henne var Project 002. Nummer tre er også et prosjekt som gjøres sammen med Red Bull.

Den slekter litt på Valkyrien når det gjelder midtmotor og fokus på aero, men den stiller i en helt annen liga og er overhodet ikke like F1-orientert.

Når vi ser bort fra V6 og turbo og hybrid og slike vitale ting, er det hele konsentrert rundt en variabel airfoil der bak – ren flyteknologi. Flexfoil kalles det, jeg får høre at det fjerner behovet for en aktiv spoiler 

Designdelen imponerer med en A-stolpe som nesten er helt skjult og et interiør som er kjølig og avmålt og åpenbart beregnet på en sjåfør som vet hva han vil.

Ingen skikkelige detaljer, bare at den skal bygges i 500 eksemplarer «i denne formen» hvilket selvfølgelig åpner for å «ta en McLaren» og fjerne taket etter en stund – på den neste 500.

Vanquish Vision ser også ganske rå ut, men er åpenbart ment litt under 003. Og siden den bærer et kjent navn fra produksjonsavdelingen kan vi vel regne med at denne blir mer en GT-bil enn en ren asfaltfreser. 

Kodenavnet AM9 forteller i hvert fall klart at dette blir en bil som tilhører tjukke familien.

Den skal bruke den samme hjemmebygde V6-motoren som 003 – her utvikler altså Aston selv i stedet for å gå til AMG, og den skal legges bak. Aston Martins første sentralmotoriserte produksjonsbil – og det er bare bakhjulene som skal drives. 

Det høres kanskje ut som mye motor-i-midten fra Gaydon nå, men det er ikke så rart.  Maximilian Szwaj som kom dit i 2016 og ble utnevnt til CTO sent i 2017, kom rett fra sentralmotor-paradiset hos Ferrari der han hadde jobbet som sjef for innovasjoner.

Hvis den nye bilen skal konkurrere med tilsvarende fra McLaren/Ferrari-segmentet, må de vel sikte på 600 hk og 200.000 euro.

Aston Martin sier den skal i produksjon i 2022.

Og så, Lagondaen. Den er ganske langt unna den Vision Concept de viste i fjor. Årets versjon ser kjørbar ut, den har blant annet et ratt og både eksteriøret og interiøret er sterkt tonet ned i forhold til fjorårets.

At den også er døpt All-Terrain kan tyde på at denne er tenkt mer over i hyperluksus-Outlander segmentet – som åpenbart ikke finnes ennå. Men bortsett fra at den skal bli helelektrisk med induksjonslading og minst 400 km rekkevidde (og bygges på en ny fabrikk i Wales), vet jeg like lite om denne som om de andre.

Marek Reichman, designeren, fortalte at denne ble designet samtidig med Vision konseptet, men at dagens bil ble utarbeidet som katalogmodell hele veien. «Ikke mer enn 15-20 % endringer før produksjon» sa han – uten å presisere hva det egentlig betyr.

Jeg er fornøyd jeg, dersom dørkonstruksjonen beholdes. Her var det virkelig mulig å sørge for både elegant og/eller effektiv inn- og utgang. Et skisted i Alpene og Operaen i Paris vil begge kunne bli betjent like passende av denne bilen.

Også her snakker de om produksjon i 2022. Og da er vi tilbake til den virkeligheten investeringsbanken Jefferies beskriver. (Jefferies sponset Aston Martins racing for ti års tid siden og det var de som samlet og ga råd til investorgruppen som kjøpte Aston Martin fra Ford for £479 mill. i 2007).

De har nettopp, ifølge Forbes, skrevet at Aston Martins ledelse hurtigst mulig må gripe tak i problemet med manglende likviditet («Excessively tight liquidity»), men at Jefferies ikke så hvordan det kunne gjøres uten å påføre selskapet mer gjeld eller skaffe mer egenkapital.

Med andre ord: tilbake til virkeligheten.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer