Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En av dem alene hadde vært nok til å samle enorm oppmerksomhet. Legg i tillegg på en produksjonsklar Valkyrie, en ren racing-versjon og noen produksjons DB-modeller – jeg ber om forståelse for at det hele gikk litt i spinn. Særlig når jeg la på et litt kynisk bakteppe. Hele det tilsynelatende overflødighetshornet minnet meg i skummel grad om Lotus i Paris 2010. En enorm presentasjon av kommende modeller pakket inn i masse overbevisende entusiasme og optimisme. I etterkant vet vi hvordan det gikk – rett til kanten av stupet. Dessuten kom det jo nye, kjedelige Aston-meldinger fra markedet, det såkalte finans-. 3. oktober i fjor gikk Aston Martin på børs. Svært optimistisk – de skulle gjenta Ferraris børs-suksess. Ikke akkurat, allerede på åpningsdagen hadde aksjen sunket fra 19,15 til 18,10. Og den dagen jeg ruslet rundt på superlativ-standen lå den helt på bunnen: 9,91. Man kan være så begeistret som helst, men av og til sniker det seg inn en tanke om hva slags fundament begeistringen egentlig er tuftet på. Men la oss se bilene. Og starte med det vi kjente. Valkyrien har svevet i kulissene en stund. Nå sto den bilen som brukes til verifikasjonsprosessene der. 6,5-liters V12, uten antydning av kompressor, og bygget av Cosworth. 1000 hk ved vanvittige 10.500 omdreininger. Og i tillegg, et Rimac-utviklet hybridsystem som legger på ytterligere 160 hk. Samlet blir dreiemomentet på 900 Nm ved 6.000 omdreininger. Adrian Newey og Red Bull står bak denne nydelige konstruksjonen der motor og girkasse er en del av den bærende strukturen og der girkassen også fungerer som feste for bakstillingen. Men selv om prosjektet stammer fra tidlig 2016 og den første nå er bygget, sier de fremdeles ikke noe om når ivrige kunder vil kunne få sine. Siden det også sto en Project 003 på standen, får vi minne om at Valkyrien var prosjekt en, og racingutgaven av henne var Project 002. Nummer tre er også et prosjekt som gjøres sammen med Red Bull. Den slekter litt på Valkyrien når det gjelder midtmotor og fokus på aero, men den stiller i en helt annen liga og er overhodet ikke like F1-orientert. Når vi ser bort fra V6 og turbo og hybrid og slike vitale ting, er det hele konsentrert rundt en variabel airfoil der bak – ren flyteknologi. Flexfoil kalles det, jeg får høre at det fjerner behovet for en aktiv spoiler Designdelen imponerer med en A-stolpe som nesten er helt skjult og et interiør som er kjølig og avmålt og åpenbart beregnet på en sjåfør som vet hva han vil. Ingen skikkelige detaljer, bare at den skal bygges i 500 eksemplarer «i denne formen» hvilket selvfølgelig åpner for å «ta en McLaren» og fjerne taket etter en stund – på den neste 500. Vanquish Vision ser også ganske rå ut, men er åpenbart ment litt under 003. Og siden den bærer et kjent navn fra produksjonsavdelingen kan vi vel regne med at denne blir mer en GT-bil enn en ren asfaltfreser. Kodenavnet AM9 forteller i hvert fall klart at dette blir en bil som tilhører tjukke familien. Den skal bruke den samme hjemmebygde V6-motoren som 003 – her utvikler altså Aston selv i stedet for å gå til AMG, og den skal legges bak. Aston Martins første sentralmotoriserte produksjonsbil – og det er bare bakhjulene som skal drives. Det høres kanskje ut som mye motor-i-midten fra Gaydon nå, men det er ikke så rart. Maximilian Szwaj som kom dit i 2016 og ble utnevnt til CTO sent i 2017, kom rett fra sentralmotor-paradiset hos Ferrari der han hadde jobbet som sjef for innovasjoner. Hvis den nye bilen skal konkurrere med tilsvarende fra McLaren/Ferrari-segmentet, må de vel sikte på 600 hk og 200.000 euro. Aston Martin sier den skal i produksjon i 2022. Og så, Lagondaen. Den er ganske langt unna den Vision Concept de viste i fjor. Årets versjon ser kjørbar ut, den har blant annet et ratt og både eksteriøret og interiøret er sterkt tonet ned i forhold til fjorårets. At den også er døpt All-Terrain kan tyde på at denne er tenkt mer over i hyperluksus-Outlander segmentet – som åpenbart ikke finnes ennå. Men bortsett fra at den skal bli helelektrisk med induksjonslading og minst 400 km rekkevidde (og bygges på en ny fabrikk i Wales), vet jeg like lite om denne som om de andre. Marek Reichman, designeren, fortalte at denne ble designet samtidig med Vision konseptet, men at dagens bil ble utarbeidet som katalogmodell hele veien. «Ikke mer enn 15-20 % endringer før produksjon» sa han – uten å presisere hva det egentlig betyr. Jeg er fornøyd jeg, dersom dørkonstruksjonen beholdes. Her var det virkelig mulig å sørge for både elegant og/eller effektiv inn- og utgang. Et skisted i Alpene og Operaen i Paris vil begge kunne bli betjent like passende av denne bilen. Også her snakker de om produksjon i 2022. Og da er vi tilbake til den virkeligheten investeringsbanken Jefferies beskriver. (Jefferies sponset Aston Martins racing for ti års tid siden og det var de som samlet og ga råd til investorgruppen som kjøpte Aston Martin fra Ford for £479 mill. i 2007). De har nettopp, ifølge Forbes, skrevet at Aston Martins ledelse hurtigst mulig må gripe tak i problemet med manglende likviditet («Excessively tight liquidity»), men at Jefferies ikke så hvordan det kunne gjøres uten å påføre selskapet mer gjeld eller skaffe mer egenkapital. Med andre ord: tilbake til virkeligheten.
|