Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Egentlig trodde jeg vel ikke jeg skulle se dem igjen, første gang jeg møtte DR for nesten ti år siden. Oppskriften låt sprø: importere kinesiske småbiler av tvilsom kvalitet, la dem gjennomgå en sjekk, sette eget navn på dem og selge dem. Men dette har altså Massimo di Risio klart, og i år var han på plass i Genève med et utvalg som kanskje kan være av interesse. Bilene kommer fra Chery og JAC og blir sluttmontert på en håndverksaktig bedrift i Sør-Italia, 5-6 mil østenfor Napoli. Det er ikke snakk om store tall – rundt 1.500 biler i fjor, men nå går de ut og leter aktivt etter forhandlere både i Spania og Tyskland (der tidligere Daihatsu-forhandlere er målgruppen). – Dessuten har vi snakket med Norge, ble jeg fortalt da jeg sto og så på den batterielektriske utgaven av DR3. Den skal være klar i slutten av 2019, med 122 hk, et batteri på 53,3 kWh og en påstått rekkevidde på 400 km. 150 km/t er det også snakk om. I vanlig form er den utstyrt med en 1,5-liters bensinmotor – og måler 417 cm. Denne kompakte SUV-en koster 15.000 euro. Hva batteriversjonen av DR3 skulle komme på, hadde de foreløpig ingen idé om, «men i Norge vil den kunne konkurrere». Bilen er i prinsippet Chery’s Tiggo 3X, en 2017-konstruksjon som ble batterielektrisk for ikke så lenge siden. I tillegg selger de DR4, et nummer større med 435 cm og 1,6 liter. 17.000 euro. Og på toppen DR 6 – 451 cm, samme motor som DR3, og 20.000 euro. Alle SUV-er. Og så er det en DR5 Evo på gang – kanskje litt i Subaru Forester-familien.
|