Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Vi har truffet spikeren på hodet Kombinasjonen av konferanse og messe er en suksessoppskrift, mener prosjektleder for Transport & Logistikk 2019, Trond Andersen. Et halvår før den store bransjefesten er utstillingshallene nær fulltegnet. |
||||||||||||||||
For første gang slås i år Transport & Logistikk-konferansen, som hver høst blir avholdt på Gardermoen, sammen med den store messen Transport – som sist ble arrangert i Lillestrøm i juni 2016. Fellesarrangementet blir ifølge arrangørene Norges største møteplass for transport- og logistikknæringen, noe som selvsagt medfører høye forventninger. – Vi visste jo ikke hvordan det ville slå an å kombinere de to arrangementene, men den oppslutningen vi har opplevd etter at planene ble kjent er helt formidabel. Vi er allerede over det nivået vi hadde da Transport 2016 åpnet dørene, så det blir rekordoppslutning, forteller Trond Andersen til YrkesBil. Han er kundedirektør i Norges Varemesse og prosjektleder for Transport & Logistikk 2019. Arrangørens mål er å få med rundt 200 utstillere til å fylle de totalt 30.000 kvadratmeterne med utstillingsflater. Ifølge Andersen begynner det allerede å bli fullbooket. – Folk har tatt imot det nye konseptet vårt med storm. Få aktører har sagt nei til å delta så langt. Det tar jeg som et tegn på at vi har truffet spikeren på hodet med miksen mellom konferanse og utstilling, sier Andersen. Alle haller i bruk – Så godt som alle de store lastebilimportørene er representert, og det er jo litt gøy at vi også har fått med nisjemerker som Tatra og Sisu – det gir et fint mangfold, sier Andersen. Den kombinerte messen og konferansen skal bli en arena for lastebilfabrikanter, transportører, transportkjøpere, påbyggere, utstyrsleverandører og øvrige leverandører til transport- og logistikknæringen. – Temaer som rekruttering, miljø, sikkerhet, kompetanse og produktnyheter vil stå sentralt, sier Andersen. Alle utstillingshallene skal tas i bruk, i tillegg til at det settes av et gedigent uteområde for mange av de største redskapene og høyeste kranene. – Uteområdet blir på samme måte som sist. Vår utfordring har vært å rydde «gatene» litt bedre, for det fikk vi litt kritikk for sist – og det mener vi å ha fått til nå. Det blir veldig bra, sier prosjektlederen. Han forteller også at utstillerne denne gangen blandes litt mer på tvers av bransje og kategori. – Vi har for eksempel spredd bilimportørene rundt i de ulike hallene. På den måten blir det en bedre miks av utstillere, noe som vil være bra for besøksstrukturen, forklarer Andersen. Nye aktører – Først og fremst tenker jeg da på at logistikkbransjen er representert i større grad, som følge av det nye konseptet. Blant annet er Bane Nor med, og det er helt nytt for oss. Samtlige norske havner er også med. Dermed favner vi veldig bredt, sier Trond Andersen. – Samtidig jobber vi fortsatt for å få med flere aktører fra verkstedbransjen, varebilimportører, rekvisita, utstyr og andre. Jeg regner med at flere fra disse kategoriene vil komme med etter hvert, legger han til. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener messen og konferansen blir en viktig arena for hele næringen. – I det siste har det vært sterkt fokus på temaer som digitalisering, trafikksikkerhet for tungtransporten og en velfungerende infrastruktur for næringstransporten. For oss er dette viktige områder å motta innspill på og drøfte sammen med bransjen, sier han. Over 100 foredrag – Deres jobb er å finne ut hvordan vi skal tiltrekke oss denne viktige målgruppen, med de riktige skolene og elevene. Rekruttering er viktig for bransjen, det trengs et stort antall nye medarbeidere, forteller Andersen. Jo Eirik Frøise, bransjesjef for organisasjon og samfunnskontakt i Norsk Industri, og mangeårig sjef for Transport & Logistikk-konferansen, er også i år ansvarlig for konferansen som skal gjennomføres torsdag og fredag. – Innovasjon i transportnæringen, digitalisering, terrortrusler, kabotasje og samferdselspolitikk står i høysete. Jeg gleder meg til å offentliggjøre hele programmet 18 mai. I år vil det bli rift om de 1000 plassene på konferansen, mener Frøise. Hvor mange som vil besøke varemessen totalt i løpet av de tre septemberdagene vil ikke prosjektlederen spekulere i, men arrangørens mål er over 13.000 messebesøkende og 1.000 konferansedeltakere. – Dette skal bli et samlingssted, ikke bare for alle med interesse for transport og logistikk, men for alle som har sans for teknologi, innovasjon og nytenkning, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-forbund Geir A Mo. Trond Andersen kan i alle fall love at arrangementet starter med et brak på åpningsdagen, i form av en skikkelig transportfest med god underholdning. – På forrige transportmesse var det 11.000 besøkende, og jeg blir nok skuffet hvis vi ikke klarer å nå det tallet i år. Samtidig er det viktig å få de riktige besøkende hit, sier Trond Andersen. Fra venstre: Geir A Mo Administrerende direktør, Norges Lastebileier-forbund. Trond Andersen prosjektleder og kundedirektør, Norges Varemesse, Jo Eirik Frøise prosjektleder konferanse, Norsk Industri. Are Kjensli Direktør, NHO Transport og Logistikk. Foto: Knut Gravråk, NLF --------------------------------------- Transport & Logistikk 2019 Transportmessen som sist ble arrangert i Lillestrøm i juni 2016, slås sammen med Transport & Logistikk konferansen som i år er flyttet til Norges Varemesse på Lillestrøm. Arrangeres av Norges Lastebileier-Forbund, Norsk Industri, NHO Logistikk og Transport og Norges Varemesse. Konferansen og messen avholdes fra torsdag 26. til lørdag 28. september 2019. Her er utstillerlisten, oppdatert pr. 29. mars:
|