Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I Europa er DAF «kongen av trekkvogner», med markedslederskap i segmentet gjennom flere år. Og det er ikke rart at DAF-gjengen er i godt humør når de snakker om 2018-tallene. Fjoråret ble nemlig et rekordår for den nederlandske produsenten, med 67.000 produserte lastebiler. De ble også nest største lastebilmerke i Europa, med en markedsandel på 16,6 prosent i tungtransportklassen. Ambisjonene om ytterligere vekst er selvsagt der, men nederlenderne innser at det kan bli tungt å vokse mye mer innenfor trekkvognsegmentet. – Derfor har vi besluttet å trappe opp satsningen på chassisbiler, og da starter vi med anleggssegmentet. Her ser vi et stort potensial for våre produkter. Chassisbiler og anleggsbiler er selvsagt ikke nytt for oss, men vi kommer til å fokusere mer på dette fremover, sier Raoul Wijnands, testsjef i DAF Trucks til YrkesBil. 10-tonns foraksel Blant annet kommer de nå med en forsterket foraksel. I tillegg til de eksisterende 7,5-, 8- og 9-tonns forakslene, tilbyr DAF også en 10-tonns versjon i CF og XF fra andre halvdel av inneværende år. Dette er spesielt interessant for bruksområder i anleggssegmentet, der forpartiet av lastebilen er svært tungt lastet, for eksempel når en lastekran er plassert rett bak førerhuset. Forakselen har parabelfjæring med tre bladfjærer, og er tilgjengelig for versjoner av CF og XF som har én foraksel og PACCAR MX-11- eller MX-13-motor. Tridemløsning Det nye 8x4 FAW-chassiset har en teknisk GVW på 37 tonn, og takket være den styrte slepebakakselen kan den manøvreres med stor nøyaktighet. Svingradiusen er oppgitt til cirka 7,8 meter, noe som sikkert kan komme godt med for transport av store og tunge lass på anleggsområder der det er relativt trangt om plassen. Det nye chassiset passer perfekt for en dumper, betongblander, påbygg med en bakre lastekran eller for en kombinasjon av lastekran og et krokløftsystem. 30 prosent anlegg Nå forklarer han at anleggssatsningen blir viktig for å komme dit. – Jeg tror anleggsbiler vil utgjøre 25-30 prosent av totalen vår på 250 biler i 2021. Vi er sterke på trekkvogner og selger bra med LF, blant annet som bergingsbiler og distribusjonsbiler. Der vi ser det store potensialet er innen chassisbiler, og da først og fremst anlegg, sier Gustavsson. Han påpeker at rundt 70 prosent av alle lastebilene som selges i Norge er chassisbiler. – Anleggsmarkedet er litt annerledes i våre land enn sørover i Europa. Det er fortsatt mange mindre transportforetak, som trenger fleksible biler med løsninger som kan brukes til «alt». Derfor velger de gjerne en tridem-bil, fordi det gir fleksibilitet. Derfor er det viktig for oss at vi nå kan tilby en fabrikkløsning for et sånt produkt, sier Gustavsson. **Du kan lese mer om DAFs anleggsplaner i kommende utgave av bladet YrkesBil. Ikke abonnent? Bli det her!**
|