Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Modellen får sin verdenspremiere på Commercial Vehicle Show i Birmingham 30. april, og nå har Toyota sluppet de første bildene. Veldig spennende var det ikke å vente på hvordan bilen kom til å se ut, for det har helt siden Toyota varslet at modellen skulle komme vært klart at dette blir et fjerde søsken i PSA-flokken der vi fra før finner Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo. Dermed var det kun et lite spenningsmoment rundt modellnavnet og frontdesignen. Navnet fikk vite helt i starten av april, og nå kjenner vi i tillegg utseendet. Ingen av valgene kan sies å være av det vågale slaget, et trygt og forutsigbart navnevalg og et utseende som er helt i tråd med linjene fra storebror Proace. Vekter og dimensjoner Blant annet to forskjellige lengder – på 4,4 og 4,7 meter. Begge kan leveres med tre seter foran, med lukket varerom eller med vinduer. Den lange varianten kan også leveres som mannskapsbil. Som passasjerbil, Proace City Verso, kan begge registreres med 5 eller 7 seter. Av lastekapasitet snakker vi volum fra 3,3 (kort) til 4,3 m3 (lang versjon med Smart Cargo som åpner for lastelengder på 3,1 (kort) og 3,4 meter (lang). Du skal faktisk kunne få inn 2 europaller. Maks nyttelast er oppgitt til ett tonn og maksimal tilhengervekt (med bremser) er 1,5 tonn. Modellen kan leveres med asymmetriske bakdører (med eller uten vinduer), og kan også spesifiseres med topphengslet dør. Motorutvalget omfatter både bensin- og dieselmotorer med effekter fra 75 til 130 hk med valg mellom 5- eller 6-trinns manuelle eller 8-trinns automatiske girkasser. Varebilen kan forresten leveres med luke i taket bak, som en nyttig løsning ved transport av lang last. Denne kombineres med en lastbærer som har kapasitet opp til 100 kilo. Tre sikkerhetspakker Verso-versjonen har fleksible seteløsninger for passasjerene med enten tre individuelle stoler eller en 60:40 delt benk på andre rad. Både kort og lang versjon kan utstyres med en tredje seterad som gir plass til voksne passasjerer og som kan skyves frem og tilbake i lengderetningen. De individuelle setene på andre rad har Isofix-fester for barnesikringsutstyr. Toyota har lagt sikkerhetsutstyr i tre forskjellige pakker. Den første er standardutstyr og inkluderer kollisjonsvern (PCS), skiltgjenkjennelse, filsentreringshjelp, fartsholder og en varslingsfunksjon når føreren bør ta en hvile- eller kaffepause etter timer bak rattet. Pakke nummer 2 er tilleggsutstyr og inkluderer automatisk fjernlyskontroll, tilhengerkontroll og utvidet skiltgjenkjennelse. På toppen av dette kommer den tredje pakken som omfatter adaptiv fartsholder og blindsonemonitor. Som standardutstyr i alle modellene leveres eCall som automatisk tar kontakt med nødetater i tilfelle en alvorlig ulykke. Oppkoblet Head Up Display, 180-graders ryggekamera star også på menyen. Med Smart Active Vision brukes to egne kameraer og en takmontert 5’’ monitor til å overføre bilde av området bak og på sidene av bilen, som om sidepanelene blir gjennomsiktige for føreren. Under kjøring og når bilen står stille, kan monitoren vise et avstandsbilde av området bak bilen, alternativt et nærbilde under rygging. Bildeutsnittet kan også skiftes til blindsonen på høyre side. Kommer i 2020 Smart Load Indicator som varsler når 90 prosent av nyttelasten er nådd og legger til et varsel i kombinasjonsinstrumentet dersom maksimallasten overskrides, burde flere varebiler hatt. Salget av Proace City starter i Norge i starten av 2020. – Produksjonen starter helt mot slutten av 2019, og vi håper å få bilen hit tidlig i 2020. Toyota har jo per i dag ingen varebil i segmentene under Proace, så vi fyller med dette et viktig «hull» i nyttekjøretøyporteføljen vår, har nyttekjøretøysjef Hans-Petter Bakken i Toyota Norge tidligere uttalt til YrkesBil.
|