img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Auto Shanghai 2019
Bilutstillingene i Kina er som kjempestore forundringspakker. For dem som ønsker å bli med bilindustrien inn i fremtiden er det umulig å holde seg unna.

Auto China heter egentlig den store kinesiske bilutstillingen. Den ble arrangert i Beijing for første gang i 1990 og skulle avholdes hvert annet år.

Men i et land der det selges flere biler enn noe annet sted, og hvor produksjonen er utrolig stor, men så fragmentert at det er nesten umulig å få øye på den, og der det er åpenbart at man er kommet lenger med «ny mobilitet» enn noe annet sted i verden, kan man jo ikke nøye seg med utstillinger hvert annet år.

Dermed kom Shanghai med i bildet, der det nå arrangeres bilutstillinger de årene Beijing ikke gjør det.

Årets skjedde altså i Shanghai og etterlater åpenbart et enda mer forvirret bilde enn noen gang tidligere.

For det første har vi alle fabrikkene du ikke har hørt om noen gang. G3 modellen fra Xpeng var faktisk ganske fin, og hva med Bordrins iV7 – men hvem bryr seg?

For ikke å snakke om Gyon som hele verden ikke husker etter at de holdt en stor pressekonferanse i Los Angeles i fjor, riktignok uten noen bil å vise frem.

Bilen sin, Matchless, veldig spennende, hadde de med til Shanghai, batterielektrisk selvfølgelig, rekkevidde 700 km!

Men hvordan kan man avgjøre hvilke som er seriøse, hvilke som kan overleve? Eller hvilke som er i nærheten av å ha bare en tidel av den produksjonskapasiteten de skryter av?

Det er like vanskelig å lese registreringsstatistikk. Den føres av flere forskjellige organisasjoner og bruker forskjellige definisjoner på kjøretøy.

Og å ha oversikt over myndighetenes innsats på bygda, er også nesten umulig. Plutselig er det noen millioner i en avsides landsdel som blir subsidiert for å bytte ut de gamle bilene sine. Det er ikke lett å få øye på klare trender i et slikt bilde.

Men de jeg har snakket med etter at de har kommet hjem fra Shanghai er enige om én ting. Kvalitet og design er forbedret til det nesten ugjenkjennelige. 

Og kinesernes konsekvente syn på at eldrift er bra, og myndighetenes klare støtte på det feltet, gjør at ingen er i tvil om at her er det Kina som leder.

Dessuten bygges bilene deres på fabrikker som er nyere enn de europeiske og svært ofte med høyere produktivitet. Dessuten er det ikke særlig tvil om at på grunn av batteriproduksjon sitter kineserne med den beste hånden for tiden – dersom de virkelig vil bruke den.

Så kan man selvfølgelig spørre hvorfor de bare eksporterte rundt en million biler i fjor – og det stort sett til markeder som ikke akkurat er modne.

Det er veldig meget som tyder på at det er i ferd med å endre seg. Stadig flere fabrikker ruster seg skikkelig for å kunne begynne å sette et globalt avtrykk. BYD og BAIC er to av de virkelig store som nå åpenbart planlegger å bli enda større.

Og de utenlandske produsentene i Kina er også i ferd med å planlegge biler som skal eksporteres derfra.

En batterielektrisk X3 fra BMW, for eksempel. Eller Lynk & Co som har droppet planer om å bygge i Belgia, men som heller vil sende alle bilene fra Kina. Eller Ford som er «halvveis i planleggingen av en bil Made in China for the World».

At markedet sank med 14 % i første kvartal lot ikke til å legge noen demper på stemningen. Spesielt ikke for utlendingene som fremdeles har en finger med i 60 % av de 24 millioner bilene som ble solgt der i fjor.

Alle regner med en forsiktig økning utover året, spesielt nå som det ser ut til at toll-tullet mellom Kina og USA ikke blir så alvorlig allikevel.

Og hallene i Shanghai var stapp fulle av den type SUV-er som kineserne er ute etter nå – store biler som kan sluke hele den typiske kinesiske en-barn kjernefamilien. Som altså i realiteten består av mor og far og barn – og to sett med besteforeldre. Du kan ikke være bilfabrikk i Kina uten en syv-seter eller tre.

Og i tillegg har man et enormt utvalg av kompakte elbiler med begrenset rekkevidde (150 km), men ideell for byer. Og hva skal man med store og tunge batterier nå bilen stanser og lades hvert kvarter allikevel?

Det vi har fått med fra Shanghai på disse sidene i denne omgangen har bare så vidt skrapt overflaten på alt som ble vist.

Men det vil nok komme flere drypp fremover som sikkert vil vise det mange hevder, at Kina har den mest levende, vitale bilindustrien i verden, med løsninger andre ikke har vært i nærheten av å tenke på en gang.

Dessuten er det mye som tyder på at vi i løpet av året vil få de første seriøse kinesiske personbilene på markedet her hjemme.

Her er våre omtaler fra utstillingen sortert på merke:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer