img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Du velger selv hvor du vil fikse ruta
Ingen kan tvinge deg til å bruke et bestemt verksted når du skal utbedre skade eller skifte rute på bilen din.

Både EU og Konkurransetilsynet er krystallklare på at bileieren selv står fritt i å velge hvor man vil få utbedret en frontruteskade.

– Det skal ikke gå utover bilens garantiordning så lenge man oppsøker et autorisert verksted, og utbedringen skjer i henhold til bilfabrikkens spesifikasjoner.

Det sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening. Han kjenner til eksempler hvor merkeverksteder forsøker å argumentere for at garantien kun gjelder hvis skader blir utbedret hos et merkeverksted.

Mange bileiere opplever rett og slett at de ikke har reelle valgmuligheter.

– Men det blir sjeldnere og sjeldnere. Jeg bruker å sende over Konkurransetilsynets rapport hvis det dukker opp slike hendelser, og da avsluttes saken ganske raskt. Det blåste som verst for 10-15 år siden, og da måtte importørene endre instruksjonsbøkene for enkelte modeller, sier Hansen.

Kan gi inntektstap
For glassmestere med bilglassavdeling eller rene bilglasselskaper er det irriterende og gir et inntektstap hvis merkeforhandleren fortsatt feilinformerer om dette. En bileier blir naturlig nok usikker, og ønsker selvsagt ikke å komme i vanskeligheter i forhold til garantibestemmelsene.

Ekstra uforståelig blir det når glassprodusenter som AGC Automotive, Pilkington, St.Gobain Securit, Fuyao Corporation både produserer direkte til bilfabrikkanter verden over og til frittstående glassmestere med bilglassavdeling. Dermed faller argumentet om at merkeverkstedenes egne produkter er bedre enn andres på steingrunn.

I Konkurransetilsynets rapport om bilgaranti heter det:

«Ved reparasjoner og vedlikehold som bileieren selv betaler for, trenger ikke bileier å bruke bilprodusentens autoriserte merkeverksted eller bilprodusentenes reservedeler for at garantien skal gjelde. Vilkår i bilgarantier kan feilaktig gi inntrykk av det er tilfelle. Konkurransereglene er imidlertid til hinder for at bilprodusenten/importøren stiller garantivilkår som fratar bileieren denne retten til å velge verksted og reservedeler når han selv betaler».

En av årsakene til at rapporten ble utferdiget var at Konkurransetilsynet ønsket å gjøre forbrukerne trygge på valgmuligheten, og ikke minst fremme konkurransen i markedet. Forutsetningen er at uavhengige verksted kan tilby likeverdige tjenester som merkeverkstedene, har samme tilgang til nødvendig bilteknisk informasjon for reparasjoner og vedlikehold, og har tilgang på nødvendige reservedeler.

Bilimportører eller forhandlere kan ikke nekte uavhengige verksteder tilgang til nødvendig teknisk informasjon for reparasjon og vedlikehold og tilgang til bilprodusentenes egne reservedeler.

Et annet sted i rapporten slår konkurransetilsynet fast at bileieren står fritt til å velge andre verksteder enn merkeverkstedene:

«Bileier har en reell valgmulighet. Selv om garantivilkår er uklare og gir inntrykk av at du må bruke merkeverksted, skal du likevel kunne bruke andre verksteder».

– Bruker de beste
Også forsikringsbransjen forholder seg til Konkurransetilsynets bestemmelser. De ønsker å bruke de beste verkstedene til å utbedre skader eller skifte ruter, uavhengig om det er et autorisert frittstående verksted eller et merkeverksted.

– Vi bruker nærmeste autoriserte verksted vi har avtaler med uavhengig av bilmerke. Når det gjelder glass bruker vi bilglasselskaper. Glasset er det samme uansett, og de vi anvender har veltrimmede opplegg rundt ruteskift og vi foretrekker at kundene benytter dem, sier Bjørn Ove Slind, daglig leder ved Gjensidige Stjørdal Forsikring.

Strengere krav
Tidligere var en frontrute en frontrute. Den tiden er forbi. I dag kan en frontrute inneholde både sensorer, laser og kamera.

Fremtidens glassleverandører til bilparken i Norge vil bli utfordret. Stadig nytt og spesialisert diagnoseverktøy vil koste mye penger, og det vil bli mer krevende å holde seg oppdatert på alle bilmerker og modeller.

– Jeg tror vi vil se en endring i bransjen mot mer spesialisering der man dyrker og utvikler en spisskompetanse på det man skal være god på. Det blir det samme som med advokater. Noen er gode på skilsmisser og krangling, andre på skatt og andre igjen på mord.

– Glasskjedene tar dette på alvor, og det finnes mye god kompetanse blant de ansatte. Dessuten blir opplæring av medarbeiderne alfa omega i fremtiden. En bileier som vil skifte en frontrute må føle seg trygg, sier Hansen.

Krever presisjon
Glass blir et stadig viktigere og bærende element i et karosseri. I tillegg inneholder frontruta mer og mer teknologi. Her må alt klaffe ved et ruteskift. Hansen kommer med et par eksempel på hva han mener.

– Hvis assistenten som holder bilen midt i veibanen blir kalibrert noen millimeter feil, vil det utgjøre mange meter på veien. For en glass-spesialist blir det ekstremt viktig at dette blir ivaretatt.

– Et annet eksempel er hvis frontruta ikke er limt inn riktig. Da vil ikke airbagen på høyre side virke, fordi den bruker frontruta som støttepilar. Alt må skje etter bilfabrikkens spesifikasjoner, sier han.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer