img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
81 bilder i galleri
Master i egen mesterklasse
Trafic, Master og Kangoo er bestselgere i Europa, og med lansering av helt nye modeller satser Renault på å øke markedsandelen ytterligere.

Versailles, Frankrike: Renault presenterer Trafic og Master som helt nye, og Kangoo som et 80 prosent ferdig elektrisk konsept. Kangoo vil bli lansert i 2020, mens Trafic og Master leveres fra høsten 2019.

Nyhetene finner vi først og fremst i fronten, og bak denne skjuler det seg både nye motorer og et mer personbilaktig kabindesign. At resten av bilene er omtrent det samme som før betyr ikke at bilene er de samme som før – sier Renault.

Renaults logo, diamanten skapt av Vasarelli (kunstner), er litt tykkere enn vanlig, men de færreste vil legge merke til dette.

Derimot leveres Trafic og Master med komplet LED-belysning, som også inneholder dagslystema formet som en «L» og liggende «U». Dem om det. Dette sammen med vertikale striper i grillen, forskjønnet med plastkrom, skaper Renaults nye LCV-utrykk (LCV, light commercial vehicle – varebiler).

Master vil blant annet lanseres med en 2-liters dieselmotor på 180 hk med 400 Nm dreiemoment og et forbruk på 1 liter per mil.

Master kommer også i en elektrisk versjon med batterikapasitet på 33 kWh og en ytelse på 57 kW (tilsvarende 76 hk). Dette kan tilsynelatende virke lite men dreiemomentet er 100 prosent fra første omdreining.

Det tar 7 timer å lade fra 32 A/7,4 kW ladestasjon på jobb eller hjemme. Toppfarten er 100 km/t og rekkevidden avgjøres med last og effektbruk.

Ny Master Z.E kommer i seks forskjellige varianter. Tre lengder og to høyder. Lastekapasitet fra 8 til 13 m3.

Trafic får også nye 2-liters motorer med ytelser fra 120 til 170 hk og opp til 380 Nm dreiemoment. Den typiske versjonen med 145 hk vil ha et forbruk på 0,6 liter per mil.

Vi vet foreløpig ikke mye om dette, men utstillingsmodellene hadde naturlig nok AdBlue-påfylling, som betyr at disse dieselmotorene er meget rene. Alle motorene i de nye bilene følger Euro 6d-TEMP standarden. Trafic vil også bli levert med automat, les dobbeltclutch girkasse.

De nye motorene og bilene får vi ikke prøvekjørt før i juni.

Nyhetene vi fikk se var altså først og fremst et nytt og moderne utseende. Dette betyr mindre for brukeren, som trenger fire ting: Først og fremst god lastekapasitet, men viktigere for brukeren er en god, trafikksikker bil med fine kjøreegenskaper, godt kjørelys og moderne sikkerhetsdetaljer anno 2020, samt et moderne kontor, les arbeidsmiljø i kabinen. Det kan virke som om Renault oppfyller kravene til dette i begge bilene.

Det blir ikke nevnt, men EU setter nye krav til biler produsert fra 2021, og det er like greit at Master og Trafic følger disse fra 2019, fordi konkurrentene kommer med disse sikkerhetssystemene i fremtiden.

Renault er dermed tidlig ute i modernisert personbilformat. Her er det blindsonevarsling og nødbremsassistent. I tillegg er det fint at Renault også har sidevindassistanse, eller filholder som det heter på personbilspråket.

Dessuten ryggekamera og parkeringsassistanse. Jeg er litt skeptisk til ryggekameraet, som er plassert rett over bakdørene. Is, snø og vask vil gjøre sitt til «slitasje», men det er kun skribentens tanker.

Legg til klimaanlegg, fartsholder, hastighetsbegrenser, lysassistent og regnsensor, samt nøkkelfri start.

Master er virkelig i mesterklasse. Riktig nok ser vi at mye av det tekniske i interiøret er hentet fra delelageret til snart syv år gamle personbiler. Innholdet er likevel oppdatert, utprøvd og praktisk. 

Her er det tilrettelagt med ekstra mye ekstra plass i kabinen. Vi liker rommet under passasjersetet på mer enn 150 liter! Vi liker den hyggelige detaljen med «spisebord om bord». Vi liker den personbilaktige kjørestillingen med særlig god benplass og utsikt til et moderne, personbilaktig dashbord.

Det er heller ingenting å utsette på arbeidsforholdene når bilen står stille og datamaskinen skal brukes. Dessuten trådløs mobillading, og et multimediaanlegg som ikke står tilbake for personbiler.

Trafic er oppdatert på samme måte, med høy trivselsfaktor og nær personbilaktig utførelse.

Jeg trekker på smilebåndet av det nye dashbordet, som jeg gjenkjenner fra Captur, og Captur skal skiftes ut i disse dager. Likevel er det helt nytt og til dels svært moderne. Igjen er kjørestillingen og arbeidsforholdene om bord i toppklasse.

Nå er bilen på Sprinter-nivå. Opel lanserer ny Vivaro i slutten av juni. En sammenligning kommer. Spennende.

Det som er sikkert er at Trafic også er sikker med de samme egenskapene og EU-kravene som Master. Nytt og praktisk er også bedre belysning i lasterommet og håndtak når du skal inn i rommet.  Hele 275 versjoner blir tilgjengelige.

Renault solgte globalt 118.176 Master, 97.422 Trafic og 152.853 Kangoo i 2018. De er ledende i Europa på LCV. De satser stort på elektriske biler, og dermed også varebiler.

Kangoo ble presentert som et elektrisk konsept, nær 80 prosent ferdig til lansering i 2020.

Bilen er virkelig et friskt pust innen transportsektoren, og med rekkevidde på 300 km (kanskje mer) vil denne være meget aktuell for Norge. Mange storbyer i Europa setter krav til bruk av utslippsfrie biler i sentrum. Renault forbereder seg på dette.

Utskiftningen av varebiler har en langsommere takt enn personbiler. Når det først skjer er ikke endringene så radikale, kanskje bortsett fra når enkelte bilprodusenter, som for eksempel Opel eller Toyota, skifter partnere.

Av trender ser vi nå at kjøreegenskapene, interiøret og sikkerheten i varebiler kan sammenlignes med personbiler.

Så trekker vi litt på smilebåndet. Østblokk blåfarge, med et snev av uniform, eller grått som det også heter, og som er populært blant personbilprodusenter, er nå også kommet til varebilene. Da blir de enda gråere enn vanlig. Renault på sin side er svært fornøyd med det de kaller den nye «urban-grå» fargen. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer