Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sist jeg så en stor del av denne samlingen med over 250 unike, spennende, sære, nydelige, morsomme og merkverdige biler fra Fiat, Lancia og Abarths fargerike historie, var en oktoberdag i 2011. Da ble jeg, etter å ha spurt pent, låst inn i et grått og fullstendig anonymt lagerlokale i utkanten av Torino. Der sto alle bilene stuet så tett sammen at det knapt var mulig å gå mellom radene, og langt mindre få sett skikkelig på klenodiene. Vi snakker altså om alt fra masseproduserte modeller som Fiat Uno og 500, via legendariske rallybiler som Lancia Delta HF Integrale og Stratos, til «one-off»-stilstudier som Lancia Fulvia Coupe (2003) og flere av Agnelli-familiens private spesialbygger. Opplevelsen var litt trist og helt fantastisk på en gang. Fantastisk for meg som fikk se, men litt trist fordi disse bilene – som gjennom årene har skapt så mye entusiasme – hadde fortjent å bli vist frem i andre omgivelser og for et langt større publikum. 15.000 kvadratmeter Men samlingen har aldri fått noen skikkelig utstillingsplass, bortsett fra noen relativt få eksemplarer (blant annet Fiat 8V) som står hos Centro Storico Fiat i Corso Dante. Å vise fram historien for disse tre merkene har – av mer og mindre forståelige årsaker – ikke stått veldig høyt på den lange «to do»-listen til FCA-ledelsen. Men de seneste tre-fire årene har noe skjedd. Etter at Roberto Giolito (mannen bak elsk-hat-objektet Multipla og suksessen 500) i 2015 ble satt til å lede FCAs nyopprettede Heritage-divisjon, med underavdelingene Alfa Romeo Classiche, Fiat Classiche, Lancia Classiche og Abarth Classiche, har det blitt mer sving på sakene. På lik linje med mange andre store bilprodusenter har FCA oppdaget at det er penger å tjene på egen historie. Nå tilbyr de alt fra «fabrikkrestaurering» av veteranbiler, til utstedelse av sertifikater som bekrefter kjøretøyets autentisitet (hvilken dato og klokkeslett «akkurat din bil» forlot samlebåndet og den slags). Dette er mange entusiaster nemlig villig til å betale mye for. Reproduserte originalbrosjyrer, motorolje i kanner med retro-look, reservedeler og for ikke å snakke om capser, t-skjorter og jakker med logo på genererer nok også en del euro i kassa. Nyeste tilskudd i historie-avdelingen er altså Heritage HUB. Et 15.000 kvadratmeter stort lokale i den gamle fabrikkbygningen Officina 81 i Via Plava, som er en del av det store industriområdet Mirafiori. Her står nå over 250 historiske modeller fra Fiat, Lancia og Abarth utstilt. På skiltet utenfor hoveddøra finner man også Alfa Romeo-logoen, men disse bilene skal fortsatt ha tilhold i de relativt nyåpnede lokalene til Museo Storico Alfa Romeo i Arese utenfor Milano. Temaområder I hver sin ytterkant står to rekker med mange av de viktigste modellene, samt en god del gøyale konseptbiler, fra henholdsvis Fiat og Lancia, mens den midtre delen er delt inn i åtte tematiske grupper med åtte utvalgte biler i hver. Under banneret «Archistars» fokuseres det på bilarkitektur og innovative løsninger. Her finner vi blant annet Lancia Lambda (1922) som var den første produksjonsbilen med selvbærende karosseri og Lancia Flavia som var tidlig ute med forhjulsdrift og skivebremser på alle fire hjul. Fiat 500 Topolino, Fiat 600, Panda og Uno – små men viktige modeller – befinner seg også i det samme selskapet. Temaet «Concept and Personalised cars» dekker alt fra urealistiske drømmer til mer konkrete konsepter ment for masseproduksjon. Spennvidden mellom bilene som står her er derfor stor. Vi snakker alt fra Fiat 130 Familiar og Panda Rock Moretti – som begge tilhørte Agnelli-familien, kjent for å få bygget seg spesialversjoner av produksjonsmodeller, til tøffingen Abarth 2400 Coupé Alemanno, nydelige Lancia Astura Farina og meget eksentriske Flaminia Coupé Loraymo. Snakk om blandet drops! «Eco and Sustainable» retter lyset mot Fiat-konsernets innsats for miljøvennlig produksjon og bruk av bil, og viser frem prototyper og modeller som på ulike måter har vært viktige i utviklingen av ny teknologi for lavere utslipp. For eksempel elbil-konseptet X1/23 som ble vist frem på Torino-utstillingen i 1972, og som i 1974 ble bygget som en prototype på «den nye bybilen». Men prosjektet kom aldri lenger. Temaområdet «Epic Journeys» forteller historier om bilen som redskap for eventyrlyst. Her finner vi blant annet Fiat Campagnola AR 51 som i 1952 ble brukt til å krysse Afrika, fra Alger til Cape Town og tilbake, på elleve dager, og en Fiat 124S som brukte femti dager fra Cape Town til Nordkapp. Det hevdes også at en Fiat 1100 E som står her var bilen som ble brukt til den første «en-sjåfør-turen» på 72.000 kilometer rundt jorden, i 1953. Smått og stort Den ene er Fiat S61 («The Beast of Turin») som med sin voldsomme firesylindrede motor på 10.087 kubikkcentimeter, opp mot 125 hestekrefter og toppfart på nær 160 km/t var imponerende for sin tid. Den andre er Lancia 12 HP «Alfa» Sport, en lettere konkurranseversjon av den aller første bilen Vincenzo Lancia bygde. Opprinnelig het bilen bare 12 HP, men i 1919 foreslo Vincenzos bror, Giovanni – som kunne antikk gresk og latin, å gi bilmodellene navn etter det greske alfabetet. Dermed ble den første hetende Alfa. Vant blant annet International Light Car Race i Savannah, Georgia i USA, i 1908 med en gjennomsnittshastighet på 93 km/t over en distanse på 315 kilometer. Temaområdet innbefatter også formelraceren Lancia D50, Abarth 750 Record, Abarth 1000 Monoposto Record Classe G, Endurance-raceren Lancia LC2 og en Beta Montecarlo Turbo. Småbiler har alltid vært viktige i Italia, både hos Fiat og Lancia, så temaområdet «Small and Safe» er naturligvis viet oppmerksomhet. Lancia Augsta (1933) og Ardea (1939) var begge tidlige ute som lukkede biler med selvbærende karosseri, noe som ga forbedret vridningsstivhet og økt sikkerhet ved kollisjon. Fiats forskning på sikkerhet har gitt mange interessante prototyper, og noen av dem får vi se her. Som lille City Taxi fra 1968, og prototypene ESV 1500 og ESV 2000, basert henholdsvis på modellene 500 og 128. Prototypene skiller seg ut med sine overdimensjonerte støtfangere/støtputer foran, bak og langs sidene (disse får «US-bumpers» til å se både nette og fine ut). Ifølge selskapet fikk bilene rettet oppmerksomhet mot sikkerhetsaspekter som «rollover»-beskyttelse, fotgjengerbeskyttelse og bruk av deformasjonssoner for å minimere personskader – områder bilprodusentene stadig jobber med å forbedre. Skal man først velge ut noen temaer for en samling italienske biler, må design selvsagt med. «Style Marks» heter området hvor noen av de virkelige stilikonene er plassert. Her finner vi vakre kreasjoner som Lancia Aurelia B20 (av mange regnet som opphavet til begrepet Gran Turismo), Aurelia B24 Spider, racerbilen Lancia D25 Sport, Flaminia Coupé, Gamma Coupé og Fiat Dino Spider. Det åttende temaområdet er døpt «The Rally Era», og har utstilt flere av samlingens virkelig legendariske modeller: Lancia Fulvia HF 1600 (Sandro Munari), Stratos HF, Delta HF, Delta S4, 037 Rally, Fiat 124 Abarth Rally, 131 Abarth Rally og en Lancia ECV2 Prototipo (Experimental Composite Vehicle). Planlegger «Auto Tour» i Torino Mange kjente konseptbiler og spesialmodeller fra Fiat, Abarth og Lancia er også produsert av ulike designhus og karosserimakere opp gjennom årene, disse kan nå være i deres besittelse eller de kan være solgt til privatpersoner og er ikke en del av konsernets samling. Umberto Fabrizio Hardouin, presseansvarlig for FCA Heritage, forteller til BilNorge.no at utstillingen i HUBen vil være i nærmest konstant endring. Lokalene er også det nye hovedkontoret til Heritage-avdelingen. Om du får lyst å bestille flybillett og komme deg til Torino for å se samlingen med en gang, er det greit å være klar over at Heritage HUB foreløpig ikke er åpen for allmenn inngang. Du finner altså ingen åpningstider eller en billettluke hvor du bare kan møte opp og betale deg inn. Du må ha en avtale på forhånd eller være del av en gruppe som har avtale om omvisning. – På sikt er tanken at utstillingen skal være åpen, men i første omgang vil det være grupper som besøker FCAs Mirafiori-anlegg som også vil kunne få «guided tours» i Heritage HUB. Vi jobber også sammen med Museo Nazionale dell'Automobile og Centro Storico Fiat om å lage en historisk «Auto Tour» i Torino, hvor besøk her vil bli en del av opplegget, forteller Hardouin.
|