img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
226 bilder i galleri
Viser skjulte skatter
Etter mange år i trauste og lukkede lagerlokaler har FCAs samling av historiske Fiat, Lancia og Abarth endelig fått et verdig tilholdssted. Heritage HUB i Torino er som en godtebutikk for bilinteresserte.

Sist jeg så en stor del av denne samlingen med over 250 unike, spennende, sære, nydelige, morsomme og merkverdige biler fra Fiat, Lancia og Abarths fargerike historie, var en oktoberdag i 2011.

Da ble jeg, etter å ha spurt pent, låst inn i et grått og fullstendig anonymt lagerlokale i utkanten av Torino. Der sto alle bilene stuet så tett sammen at det knapt var mulig å gå mellom radene, og langt mindre få sett skikkelig på klenodiene.

Vi snakker altså om alt fra masseproduserte modeller som Fiat Uno og 500, via legendariske rallybiler som Lancia Delta HF Integrale og Stratos, til «one-off»-stilstudier som Lancia Fulvia Coupe (2003) og flere av Agnelli-familiens private spesialbygger.

Opplevelsen var litt trist og helt fantastisk på en gang. Fantastisk for meg som fikk se, men litt trist fordi disse bilene – som gjennom årene har skapt så mye entusiasme – hadde fortjent å bli vist frem i andre omgivelser og for et langt større publikum.

15.000 kvadratmeter
Mange av bilene har gjennom årene riktig nok vært tatt ut og vist frem ved spesielle anledninger, og enkelte av de «hotteste» objektene i samlingen opptrer innimellom på klassikerutstillinger rundt om i verden.

Men samlingen har aldri fått noen skikkelig utstillingsplass, bortsett fra noen relativt få eksemplarer (blant annet Fiat 8V) som står hos Centro Storico Fiat i Corso Dante.  

Å vise fram historien for disse tre merkene har – av mer og mindre forståelige årsaker – ikke stått veldig høyt på den lange «to do»-listen til FCA-ledelsen. Men de seneste tre-fire årene har noe skjedd.  

Etter at Roberto Giolito (mannen bak elsk-hat-objektet Multipla og suksessen 500) i 2015 ble satt til å lede FCAs nyopprettede Heritage-divisjon, med underavdelingene Alfa Romeo Classiche, Fiat Classiche, Lancia Classiche og Abarth Classiche, har det blitt mer sving på sakene.

På lik linje med mange andre store bilprodusenter har FCA oppdaget at det er penger å tjene på egen historie.

Nå tilbyr de alt fra «fabrikkrestaurering» av veteranbiler, til utstedelse av sertifikater som bekrefter kjøretøyets autentisitet (hvilken dato og klokkeslett «akkurat din bil» forlot samlebåndet og den slags). Dette er mange entusiaster nemlig villig til å betale mye for.

Reproduserte originalbrosjyrer, motorolje i kanner med retro-look, reservedeler og for ikke å snakke om capser, t-skjorter og jakker med logo på genererer nok også en del euro i kassa.

Nyeste tilskudd i historie-avdelingen er altså Heritage HUB. Et 15.000 kvadratmeter stort lokale i den gamle fabrikkbygningen Officina 81 i Via Plava, som er en del av det store industriområdet Mirafiori.

Her står nå over 250 historiske modeller fra Fiat, Lancia og Abarth utstilt.

På skiltet utenfor hoveddøra finner man også Alfa Romeo-logoen, men disse bilene skal fortsatt ha tilhold i de relativt nyåpnede lokalene til Museo Storico Alfa Romeo i Arese utenfor Milano.

Temaområder
Heritage HUB er imidlertid ikke ment å være et museum i tradisjonell forstand. De gamle fabrikklokalene er lett pusset opp og fremstår lyse og fine med de originale 60-tallskulørene grønn og sennepsgul, men innredningen er svært enkel og ikke i nærheten av mer gjennomførte bilmuseer.

I hver sin ytterkant står to rekker med mange av de viktigste modellene, samt en god del gøyale konseptbiler, fra henholdsvis Fiat og Lancia, mens den midtre delen er delt inn i åtte tematiske grupper med åtte utvalgte biler i hver.

Under banneret «Archistars» fokuseres det på bilarkitektur og innovative løsninger. Her finner vi blant annet Lancia Lambda (1922) som var den første produksjonsbilen med selvbærende karosseri og Lancia Flavia som var tidlig ute med forhjulsdrift og skivebremser på alle fire hjul. Fiat 500 Topolino, Fiat 600, Panda og Uno – små men viktige modeller – befinner seg også i det samme selskapet.  

Temaet «Concept and Personalised cars» dekker alt fra urealistiske drømmer til mer konkrete konsepter ment for masseproduksjon. Spennvidden mellom bilene som står her er derfor stor. Vi snakker alt fra Fiat 130 Familiar og Panda Rock Moretti – som begge tilhørte Agnelli-familien, kjent for å få bygget seg spesialversjoner av produksjonsmodeller, til tøffingen Abarth 2400 Coupé Alemanno, nydelige Lancia Astura Farina og meget eksentriske Flaminia Coupé Loraymo. Snakk om blandet drops!

«Eco and Sustainable» retter lyset mot Fiat-konsernets innsats for miljøvennlig produksjon og bruk av bil, og viser frem prototyper og modeller som på ulike måter har vært viktige i utviklingen av ny teknologi for lavere utslipp. For eksempel elbil-konseptet X1/23 som ble vist frem på Torino-utstillingen i 1972, og som i 1974 ble bygget som en prototype på «den nye bybilen». Men prosjektet kom aldri lenger.

Temaområdet «Epic Journeys» forteller historier om bilen som redskap for eventyrlyst. Her finner vi blant annet Fiat Campagnola AR 51 som i 1952 ble brukt til å krysse Afrika, fra Alger til Cape Town og tilbake, på elleve dager, og en Fiat 124S som brukte femti dager fra Cape Town til Nordkapp. Det hevdes også at en Fiat 1100 E som står her var bilen som ble brukt til den første «en-sjåfør-turen» på 72.000 kilometer rundt jorden, i 1953.

Smått og stort
Konkurranse har på mange måter vært en viktig driver for bilindustrien i alle år, så en egen temaavdeling for «Records and Races» hører med. Her finner vi også samlingens to eldste biler, fra 1908.

Den ene er Fiat S61 («The Beast of Turin») som med sin voldsomme firesylindrede motor på 10.087 kubikkcentimeter, opp mot 125 hestekrefter og toppfart på nær 160 km/t var imponerende for sin tid.

Den andre er Lancia 12 HP «Alfa» Sport, en lettere konkurranseversjon av den aller første bilen Vincenzo Lancia bygde.

Opprinnelig het bilen bare 12 HP, men i 1919 foreslo Vincenzos bror, Giovanni – som kunne antikk gresk og latin, å gi bilmodellene navn etter det greske alfabetet. Dermed ble den første hetende Alfa. Vant blant annet International Light Car Race i Savannah, Georgia i USA, i 1908 med en gjennomsnittshastighet på 93 km/t over en distanse på 315 kilometer.

Temaområdet innbefatter også formelraceren Lancia D50, Abarth 750 Record, Abarth 1000 Monoposto Record Classe G, Endurance-raceren Lancia LC2 og en Beta Montecarlo Turbo.

Småbiler har alltid vært viktige i Italia, både hos Fiat og Lancia, så temaområdet «Small and Safe» er naturligvis viet oppmerksomhet. Lancia Augsta (1933) og Ardea (1939) var begge tidlige ute som lukkede biler med selvbærende karosseri, noe som ga forbedret vridningsstivhet og økt sikkerhet ved kollisjon.

Fiats forskning på sikkerhet har gitt mange interessante prototyper, og noen av dem får vi se her. Som lille City Taxi fra 1968, og prototypene ESV 1500 og ESV 2000, basert henholdsvis på modellene 500 og 128. Prototypene skiller seg ut med sine overdimensjonerte støtfangere/støtputer foran, bak og langs sidene (disse får «US-bumpers» til å se både nette og fine ut).

Ifølge selskapet fikk bilene rettet oppmerksomhet mot sikkerhetsaspekter som «rollover»-beskyttelse, fotgjengerbeskyttelse og bruk av deformasjonssoner for å minimere personskader – områder bilprodusentene stadig jobber med å forbedre.

Skal man først velge ut noen temaer for en samling italienske biler, må design selvsagt med. «Style Marks» heter området hvor noen av de virkelige stilikonene er plassert. Her finner vi vakre kreasjoner som Lancia Aurelia B20 (av mange regnet som opphavet til begrepet Gran Turismo), Aurelia B24 Spider, racerbilen Lancia D25 Sport, Flaminia Coupé, Gamma Coupé og Fiat Dino Spider.

Det åttende temaområdet er døpt «The Rally Era», og har utstilt flere av samlingens virkelig legendariske modeller: Lancia Fulvia HF 1600 (Sandro Munari), Stratos HF, Delta HF, Delta S4, 037 Rally, Fiat 124 Abarth Rally, 131 Abarth Rally og en Lancia ECV2 Prototipo (Experimental Composite Vehicle).    

Planlegger «Auto Tour» i Torino
Totalt har FCA en samling på rundt 600 historiske biler i Italia, så det er naturligvis mange av disse som ikke er å finne i Heritage HUB.

Mange kjente konseptbiler og spesialmodeller fra Fiat, Abarth og Lancia er også produsert av ulike designhus og karosserimakere opp gjennom årene, disse kan nå være i deres besittelse eller de kan være solgt til privatpersoner og er ikke en del av konsernets samling.

Umberto Fabrizio Hardouin, presseansvarlig for FCA Heritage, forteller til BilNorge.no at utstillingen i HUBen vil være i nærmest konstant endring. Lokalene er også det nye hovedkontoret til Heritage-avdelingen. 

Om du får lyst å bestille flybillett og komme deg til Torino for å se samlingen med en gang, er det greit å være klar over at Heritage HUB foreløpig ikke er åpen for allmenn inngang.

Du finner altså ingen åpningstider eller en billettluke hvor du bare kan møte opp og betale deg inn. Du må ha en avtale på forhånd eller være del av en gruppe som har avtale om omvisning.

– På sikt er tanken at utstillingen skal være åpen, men i første omgang vil det være grupper som besøker FCAs Mirafiori-anlegg som også vil kunne få «guided tours» i Heritage HUB. Vi jobber også sammen med Museo Nazionale dell'Automobile og Centro Storico Fiat om å lage en historisk «Auto Tour» i Torino, hvor besøk her vil bli en del av opplegget, forteller Hardouin.








toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer