Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opp- og nedturer for Mads Siljehaug Mads Siljehaug har sikret seg jobb som profesjonell racerfører for tyske Reiter Motorsport. De to siste helgene har han deltatt i to mesterskap, og selv om nordmannen har gjort solid innsats har resultatene variert. |
||||||||||||||||
Sesongen startet med European Series GT4 på Monza for to uker siden. Der ble det to brutte løp etter påkjøringer hvor bilen ble så skadet at det var umulig å fullføre. De første løpene i ADAC GT4 Germany-serien som ble kjørt i Oschersleben sist helg gikk imidlertid betraktelig bedre. I GT4-seriene er det to sjåfører som deler bil i et løp som strekker seg over en time. De kjører også hver sin kvalifisering. Til det første løpet lørdag kjørte Mads kvalifisering. Det hadde regnet om natten og banen var delvis våt, noe som skulle bli skjebnesvangert. På den første oppvarmingsrunden i kvalifiseringen snurret han og ble stående fast i en grusfelle. Dermed fikk Team Norway-føreren ikke satt noen kvalifiseringstid. og måtte han dermed helt sist av 24 biler. Dette satte ekstra press på 23-åringen som måtte prestere for å rette opp fadesen. Mads startet veldig bra og kjørte seg sakte og sikkert oppover i feltet. Han passerte den ene bilen etter den andre, og da han kjørte inn til sjåførbytte etter halvkjørt løp, var han på bakfangeren til lederbilen og hadde passert hele 22 konkurrenter! Teamet hadde et perfekt depotstopp, og co-driver Eike Angermayr fra Østerrike kunne kjøre ut i ledelsen. Denne posisjonen holdt han til ca. 10 minutter av løpet gjensto. Da gjorde han en feil og var utenfor banen – noe han tapte mange plasseringer på. Han kjørte inn til en likevel grei femteplass. Til søndagens løp var det Eike Angermayr som kjørte kvalifisering, noe han gjorde veldig bra slik at teamet fikk startposisjon andre startspor. Østerrikeren fikk en middelmådig start på løpet og fant ikke flyten i kjøringen, så da han kom inn etter halvkjørt løp og skulle bytte med Mads var de nede på 10. plass. Mads fant fort rytmen, startet opphentingen og kjørte seg opp til andreplass. Han hadde høy nok fart til også å innhente lederbilen, som også var en KTM fra samme teamet. Dermed kom team-ordren om å ta det rolig på slutten og sikre dobbeltseier for Reiter Engineering i stedet for å konkurrere internt. Allerede neste helg skal Mads Siljehaug på ny i ilden, denne gang i European Series GT4 sammen med co-driver Phil Hill på Brands Hatch i England. Der finner vi også Marcus Påverud på startstreken i sin Mercedes-AMG GT4.
|