Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Trolleybil på ordentlig Elbiler med strømavtak fra luftledninger har det vært eksperimentert med en stund. Nå finnes systemet for første gang på en trafikkert motorvei. |
||||||||||||||||
Det er den offentlige instansen Hessen Mobil som er de som organiserer feltforsøket. Det benyttes en hybridbil fra Scania med strømnedtak på taket. Man benytter deler av A5-motorveien mellom Frankfurt og Darmstadt der den er bygget ut til åtte felts motorvei og der det daglig passerer 135.000 biler – hvorav 14.000 tunge lastebiler. De til sammen 229 mastene med ledningene befinner seg bare over høyre fil – i begge retninger – og dekker cirka 5 kilometer. Hessen får et tilskudd på 14,6 millioner euro fra det tyske Miljøverndepartementet for å dekke utgiftene til forsøket som egentlig bare er første ledd i en plan som heter ELISA (Elektrifisert, innovativ, Tungtrafikk på Autobahn). Under denne paraplyen vil det komme flere feltforsøk med tiden, både i Schleswig-Holstein og Baden-Württemberg. Hessen Mobil har flere samarbeidspartnere med på dette programmet. Den første er spedisjonsselskapet Schanz som bruker bilen i sin trafikk. Men med tiden skal det komme flere Scaniaer slik at i løpet av 2022 skal fem slike biler trafikkere denne og de andre strekningene. De neste bilene skal gå til to logistikk-selskaper, Meyer og Contargo, mens byggevareleverandøren Knauf og kjemikonsernet Merck også skal ha hver sin. All denne aktiviteten skal overvåkes av et ELISA2-program, som foreløpig er priset til 3,5 millioner euro. Men med alle tre felt-strekningene på plass vil regningen ha kommet opp i 50 millioner euro. Både tidligere forsøk på Siemens eget forsøksanlegg i Brandenburg og de første turene på A5 bekrefter at det hele fungerer som det skal. Ingen problemer verken ved å koble seg på eller av i maks hastighet, og også forbikjøringer med ut- og inn-oppkobling skjer sømløst. Poenget med trolley-systemet er at hybdrid-bilene skal kunne lade opp batteriene under fart. Bilene vil kunne kjøre rent elektrisk mens de er koblet opp også, men eldrift er først og fremst ment i områder utenfor de store motorveiene der støy- og utslippskrav strammes til.
|