img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
116 bilder i galleri
Ford Ranger Raptor
Marokko, Essaouiria: Ford Ranger er oppdatert og leveres i flere versjoner. Den tøffeste er helt ny og heter Raptor. En moderne dinosaur med en heftig prislapp på 675.000 kroner. Det er med dobbel-kab og bakdører, men uten registrerte bakseter.

Dette verktøyet er ikke laget for å pendle mellom hjem, jobb og barnehage. Derimot skal den mestre det meste av natur.

Slikt blir ganske synlig under prøvekjøringen utenfor allfarvei i Marokko, der esler fortsatt gjør dagens arbeid, mens geitene henger i trærne og kuer og sauer blir gjetet på tradisjonelt vis.

Raptor er like tøff, sterk, og den har kamelens fremkommelighet i opplevd virkelighet, samt det nevnte dyrets tålmodighet og styrke. Faktisk er den konstruert i Australia, og produseres blant annet i Sør-Afrika og Thailand.

Dette er altså ingen nedtunet versjon av USAs «mest solgte bil» Ford F150. Tvert imot. Dette er en moderne fem meters lastebil, med 213 dieselhester og et dreiemoment på 500 Nm i kombinasjon med en helt ny 10-trinns automatgirkasse.

Legg til seks kjøremoduser og differensialsperre på bakhjulene. Den er breddet og hevet i forhold til standard Ranger. På innsiden sitter jeg fremragende, og den kjører på spesialutviklede Goodrich-dekk. Legg til spiralfjærer, Fox-Pro-dempere med stor vandringsvei og annet understellsnacks vi ikke er vant med i en pickup.

Velutstyrt
Endringene i den nye Ranger-utgaven er altså store. Nye motorer, ny automatgirkasse, Bi-Xenon hovedlys, LED kjørelys, ny front støtfanger, ny grill og tåkelys, aluminiumsfelger og interiørkvaliteten.

I Raptor er alt tilgjengelig utstyr standard, med unntak for låsebolter til felgene, metallic farge og dieselvarmer for vinteren. Utgangspunktet er 675.000 kroner, som stiger til langt over 700.000 kroner med det nevnte ekstratilvalget og vinterhjul.

Ranger Raptor er hyggelig på vanlige veier. Her er alle modernitetene tilgjengelige, som de må være. Antikollisjonspakke, hastighetsassistanse, filskiftevarsler og filholder, trafikkskiltgjenkjenning, navigasjon og multimedia. Alt er som forventet i en moderne bil.

Og den kjører slik også. Riktig nok litt høyreist og kanskje ikke med Porsches millimeterpresisjon i styringen, men hva skal man forvente med grovmønstrede 285/70 dekk på 17-tommers felger? Den kjører helt fint på vanlige veier, og forbruket er lavt.

Tar seg frem
Det er når Raptor blir satt på ordentlige prøver at jeg blir imponert. Her er seks kjøremoduser. Normal, sport, gress/grus/snø, leire/sand, Baja og fjell. Og du merker forskjell. Dette er alvor.

Jeg kjører med tohjulsdrift på vanlig vei, kobler inn firehjulsdrift når forholdene tilspisser seg, legger til lavserien når jeg må, og låser bakdfiffen når det er nødvendig. Alle disse kombinasjonene sammen med det nye 10-trinns automatgiret.

Hvorfor 10 trinn?

Etter å ha kjørt bilen spør jeg ikke om dette, det bare fungerte, selv når jeg valgte manuell modus og brukte hendlene bak rattet. Dette er ikke noe å diskutere. Ford har laget en fabelaktig god bil.

Under prøvekjøringen var virkelig «veiene» elendige. Jeg fikk ikke kjøre standard Ranger under de samme forholdene. Dermed blir den økte markfrigangen på 5,1 cm, den økte sporvidden på 17 cm, samt Fox-demperne og de spesialkonstruerte dekkene bare tall og beskrivelser, men du verden som bilen fungerte.

Hvordan kan jeg vite hvor god den er? Fordi Ford torde å presentere veier, eller ikke veier, der kun esler, kameler og geiter tar seg frem.

Den klatrer over steinrøyser og kjører i finkornet dyp sand der du vet at de fleste biler ville ha stoppet. Den kjører rett oppover, eller rett nedover, med gode angrepsvinkler og beskyttelser av front og understell.

Det er da dreiemomentet blir viktig, og at du ikke setter deg fast. Kjører så sakte, men fort nok, til at det ikke setter seg, akkurat som når den vader. Og det gjør den på 65 cm dyp.

Tilpasningsdyktig
Ranger ble i fjor solgt i et opplag på nær 1000. Raptor er en liten lastebil som er konstruert for å gjøre skitne, tunge jobber langt bortenfor de urbane sykkelfilene. Det er forventet at den vil ta 20 prosent av Ranger-markedet i Norge.

Sannsynligvis vil den bli kjøpt på grunn av «tøffheten». Det er litt synd, for bilens virkelige gode egenskaper ligger i kombinasjonen av komfort og ekstreme kjøreegenskaper i ubesudlet terreng.

Ford Ranger Raptor er en av de aller beste off road-maskinene jeg noensinne har kjørt. Det inkluderer militære kjøretøy. Toppkarakteren får den fordi den mestrer alle forhold. Det finnes alltid noen som er bedre på enkelte områder, men Raptor fikser alt mulig.

Kanskje er den eneste mangelen en følelse av eksklusivitet a la Range Rover, men det er ikke jeg ute etter i en slik type bil. For øvrig er de innvendige kvalitetene overraskende fine. Dette er rett og slett en bil jeg blir glad i ganske fort.

Den har lasteplan, dieselmotor og fremragende fremdrift under krevende forhold. Samtidig er den politisk ukorrekt. For grønne urbanister er det ikke mulig å lage det verre. Så skal alle være klar over at dette ikke bare er en bil – den er et verktøy.

Og, når arbeidsuken er over og helgen kommer er det bare å laste på snøscooteren, cross-syklene, kite-utstyret, eller teltet og soveposen og dra rett til skogs. Det er da denne bilen virkelig kan nytes.

Fakta om nye Ford Ranger:

  • Første fabrikkbygde Ford off-road performance pick-up i Europa
  • Ny Ford EcoBlue 213 hk med 500 Nm og 10-trinns automat
  • 58 mm høyere bakkeklaring, 150 mm økt sporvidde
  • Store endringer utvendig og innvendig
  • Ekstreme off-road egenskaper
  • Hele 6 forskjellige kjøremoduser
  • Alt tilgjengelig utstyr er standard (Eneste tilvalg er metallic og låsbare hjulbolter)
  • Europas mest solgte pickup i 2018 med 51.500 enheter
  • Nr. 2 i Norge med 942 biler i 2018, vekst på 7,2%
  • Vekst hittil i 2019 er på hele 15%

Nye motorer

  • Ny Euro 6.2 EcoBlue motor med sterkt redusert forbruk
  • Fra 200 hk til 213 hk Bi-Turbo og fra 470 Nm til 500Nm
  • Fra 160 hk til 170 hk og fra 385 Nm til 420 Nm
  • Klasseledende 10-trinns automat, samme type som F-serien og Mustang

Endringer med Ford Ranger i forhold til dagens utgave:

  • Nye motorer
  • Ny automatgirkasse
  • Bi-Xenon hovedlys  
  • LED kjørelys
  • Ny front støtfanger
  • Ny grill og tåkelys
  • Nye aluminiumsfelger
  • 5 nye utvendige farger
  • Økt interiørkvalitet

Standard med Raptor-utgaven:

  • Unik Raptor grill
  • Aluminiums skidplate foran
  • Beskyttelsesplate under motor på 2,3 mm i forsterket stål (1,4 mm på øvrige)

Større hjulbuer        

  • Forsterkede aluminiums stigtrinn
  • 17’’ unike aluminiumsfelger med BF Goodrich 285/70 tommer all terrain dekk
  • 58 mm høyere bakkeklaring
  • Sporvidde økt med 150 mm, bredde økt med 178 mm
  • Støtfanger foran laget av lettere kompositt materiale (samme som på F-150 Raptor)
  • Hengerfeste
  • Raptor Fox Pro støtdempere: 30% lengre vandringsvei som gir bedre ytelser i tøft terreng
  • Bærearmer av aluminium for å redusere vekt og økt vandring
  • 332 mm ventilerte skiver foran og bak. (Øvrige modeller har 302 mm foran/trommel bak)
  • Chassis med forsterkede sidearmer

Dette liker vi:

  • Meget gode terrengegenskaper
  • Tør stole på bilen
  • Interiørkvaliteter som er bedre enn forventet
  • Seter og sitteposisjon

Dette liker vi ikke:

  • Høy pris på «varebilen»
  • Vanvittig pris som personbil
Fakta Ford Ranger Raptor

Motor:

4-syl. turbo dieselmotor, 1996 ccm

Effekt:

157 kW (213 hk) v/3750 o/min.

Dreiemoment:

500 Nm v/1750-2000 o/min.

Mål LxBxH:

537 x 202 (eskl. speil) x 187 cm

Akselavstand:

322 cm

Bakkeklaring:

28 cm

Egenvekt m/fører:

2510 kg (oppgitt vekt)

Tillatt totalvekt:

3130 kg

Maks hengervekt:

2500 kg

Bagasjerom:

156/157/56 cm

Aks. 0-100 km/t:

10,5 sek.

Toppfart:

170 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,89 l/mil

CO2:

233 g/km

Pris fra:

kr 676.000

Pris som prøvekjørt:

kr 676.000







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer