Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Snakk om bærekraft: Kumøkk blir til drivstoff Stort mer bærekraftig enn dette kan det vanskelig bli: Med kumøkk foredlet til biodrivstoff på tanken, blir utslipp under kjøring fra en Volvo lastebil med LBG-motor i praksis redusert med 100 prosent – og Volvoen blir tilnærmet CO2-nøytral (tank til hjul). |
||||||||||||||||
Tine fikk denne uken levert tre av i alt syv distribusjonsbiler som kjører på flytende biogass med teknologi fra Volvo. Planen er at disse etter hvert skal kjøre på #kukraft, og dermed bidra til en betydelig reduksjon av CO2-utslipp i hele verdikjeden, fra kua på jordet til melken på bordet. – Dette er god sirkulærøkonomi i praksis, sier Lars Karlsen (til venstre i bildet), flåteansvarlig i Tine Logistikk. LES OGSÅ: Biogass gruser strøm Kukraftanlegg i 2020 – Investeringen i disse biogassbilene fra Volvo er helt i tråd med våre konkrete mål om at all transport skal være basert på fossilfrie kilder innen 2025. – Restene etter foredlingsprosessen for å få ut biogassen blir gjenbrukt som biogjødsel på jordene. Summen av dette blir reduserte utslipp fra landbruket, reduserte utslipp fra transport, redusert bruk av kunstgjødsel og, ikke minst, reduksjon av sprøytemidler som brukes mot ugress, legger han til. Tine venter nå på at det første kukraft-anlegget skal ferdigstilles. Dette vil trolig skje tidlig i 2020. – Ved å utnytte kumøkk til drivstoffproduksjon, skapes et unikt kretsløp av egenprodusert, fornybar energi. Møkk fra en ku gir, sammen med matavfall, nok biogass til å drive en liten personbil i cirka 25.000 km. Tine kjører 52 millioner kilometer tungtransport i året, noe som krever biogass produsert på kumøkk fra 15.300 kyr, om all Tines transport skulle legges over på biogass. Kumøkk på tanken reduserer CO2-avtrykket med over 800.000 tonn, forteller Karlsen videre. – Å redusere klimapåvirkningene fra den tunge trafikken er en meget viktig oppgave, og er fundamentet for vårt arbeid med bærekraftige transporter, sier Kim Christensen (til høyre i bildet), Key Account Manager i Volvo Norge. – Når våre biler kjøres med biogass på tanken, blir de tilnærmet CO2-nøytrale (tank til hjul). Det betyr i praksis at utslipp under kjøring reduseres med 100%. LES OGSÅ: Enklere tilgang på gass Neste leveranse i juni – Volvo har et unikt produkt i Volvo Dynamic Steering (VDS), som reduserer belastningen på armer, nakke og skuldre hos våre sjåfører, sier Karlsen. – I tillegg gir bilene en bedre kjøreopplevelse. – Vi har flere kunder som kan fortelle om redusert sykefravær etter at de byttet til biler med VDS. Dette er bra for sjåførens helse, og ikke minst bærekraftig for selskapet og samfunnet, sier Christensen. De neste biogass-bilene fra Volvo skal leveres i løpet av juni.
|