Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Reagerer kraftig på utspill om å skrinlegge E18-utbygging – Lysbakken må finne ut hvor 2000 lastebiler skal ta vegen, sier NLF-direktør Geir A. Mo. |
||||||||||||||||
Han reagerer sterkt på utspillet fra SV-leder Audun Lysbakken, som tar til orde for å skrinlegge den vedtatte E18-utbyggingen mellom Østfold og Vinterbro. – Det er vanskelig å forstå logikken bak Lysbakkens forslag. Det ligger en årelang NTP-prosess bak, med prognoser for en fremtidig trafikkutvikling som helt klart krever større kapasitet på E18 mellom Østfold og Vinterbro. Å skrinlegge hele prosjektet nå, like før realisering, og samtidig kalle satsingen «meningsløs», faller på sin egen urimelighet, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, i en pressemelding. NTP-prognose: 147 prosents økning mot 2040 NLF-direktøren viser til grunnlagsdokumentet for Nasjonal Transportplan, hvor det er gjort detaljerte analyser av den forventede økningen i godstransport på veg i årene som kommer. – Frem mot 2040 er det forventet mer enn en dobling i behovet for lastebiltransport i forhold til i dag. Utviklingen vi har sett i tiden etter at dokumentet ble fremlagt, viser så langt at prognosene er treffsikre. 2.000 flere lastebiler i døgnet – I 2040 må man ifølge NTP-prognosene ta høyde for mer enn 2000 flere lastebiler i døgnet på E18 mellom Østfold og Vinterbro. Hvis ikke E18 bygges ut slik man har planlagt, vil denne trafikken tvinges ut på andre strekninger som er mindre tilrettelagt for tungtransport. Det er ikke bra for hverken trafikksikkerheten eller miljøet, sier Mo.
|