img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Jakter grønne løsninger
Zeros fagsjef for transport, Christine Holtan Bøgh (50), har yrkesbakgrunn fra lastebilbransjen, veimyndighetene og politikk. Nå vil hun hjelpe transportnæringen med å finne grønne løsninger, og mener utslippskravene må bli enda strengere.

**Artikkelen ble opprinnelig publisert i bladet YrkesBil nr. 3-2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få det viktigste bransjestoffet først**

– Jeg er veldig glad i transportbransjen, sier Christine Holtan Bøgh til YrkesBil.

Den setningen kunne nok alle som hadde begynt i jobben som fagsjef for transport i klimaorganisasjonen Zero ha uttalt, men ikke nødvendigvis med samme tyngde og troverdighet som denne femtiåringen:

Hun kommer fra stillingen som daglig leder for Oslo Høyre, men har tidligere jobbet i Vegdirektoratet med forskning på utslipp fra lette og tunge kjøretøy, som PR- og markedsansvarlig i Volvo Trucks Norge, som miljørådgiver i Norges Lastebileier-Forbund og hun har ledet samfunnspolitisk avdeling i Norges Automobil-Forbund – for å nevne noe.

– Ikke strengt nok
Den nye fagsjefen varsler allerede nå at kampen for et «grønt skifte» i transportsektoren vil bli et enda større satsningsområde for Zero i tiden fremover. Kort tid etter at hun startet i klimaorganisasjonen kom det melding fra Brussel om at EU vil skjerpe reglene for CO2-utslipp fra tunge kjøretøy:

Alle nye lastebiler fra 2025 til 2029 skal i gjennomsnitt ha et CO2-utslipp som ligger 15 prosent lavere enn 2019-gjennomsnittet, og to prosent av alle solgte lastebiler skal være lav- eller nullutslipp.

Fra 2030 strammes kravene ytterligere inn, da skal snittet reduseres med 30 prosent i forhold til 2019-utslippene. For lastebilprodusenter som ikke klarer å nå disse målene er det foreslått betydelige økonomiske sanksjoner.

– Det er en forutsetning for å nå klimamålene at det gjøres noe med tungtransportens CO2-utslipp. Nye EU-krav er vi for, men kravene burde være strengere. Dette er langt unna hva som trengs for å minst halvere klimagassutslippene innen 2030, og holde oss under 1,5 graders global oppvarming, som EU er forpliktet til, sier Bøgh.

For Zero er målet null utslipp, også innen nyttetransporten. Fagsjefen mener regjeringens mål om at alle tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av alle nye lastebiler skal være nullutslipp innen 2030 er bra.

– Det kreves kraftfulle virkemidler for å få dette til, og selv om EU nå gradvis strammer inn på kravene overfor produsentene må det sørges for at nye drivlinjer kan bli konkurransedyktige i markedet raskt, understreker Bøgh.

– Produsentene sier de trenger tid til å utvikle teknologien, og ikke minst teste at nyttekjøretøyene fungerer til formålet. Er dere for utålmodige?  

– Jeg har respekt for det, særlig fordi det er snakk om nyttekjøretøy, men vi må være litt utålmodige for å få fremgang. Nå har Volvo levert ut de første elektriske lastebilene til kunder i Sverige, innenfor renovasjon og distribusjon. Noen segmenter innen godstransporten er raskere klare for elektrifisering, for eksempel mye av transporten i og rundt byene, sier Bøgh.

LES OGSÅ: Disse elektriske lastebilene kommer til Norge i 2019

Må være lønnsomt
En utfordring er imidlertid at tungtransporten består av mange segmenter med ulike behov. Ikke alt kan elektrifiseres med dagens teknologi.

– Derfor trenges et bredt spekter av virkemidler. Vi kan ikke bare si at «alt skal over på nye drivlinjer og elektrifiseres i morgen». Problemet med lokale utslipp av NOx er så godt som løst med dagens Euro 6-lastebiler. Det man ikke har løst er CO2-utslippene, så lenge det benyttes fossilt drivstoff. På veien til nullutslipp for all transport og overgang til el og hydrogen i nyttetransporten, må det nå også jobbes målrettet for større volumer av konkurransedyktig, bærekraftig biodrivstoff.

– Ikke alle i norsk transportnæring har økonomi til å prøve seg frem med ny teknologi, slik som for eksempel Asko og Tine. Hva vil du si til dem?

– Jeg vet veldig godt at marginene i transportbransjen er lave. I mine seks år i NLF møtte jeg veldig mange seriøse, staute og redelige lastebileiere som har en samfunnsoppgave med å flytte gods som mange tar for gitt, og de gjør sitt beste for å gjøre en god jobb. Det handler ikke om vond vilje når alle ikke går over til alternative drivstoff eller drivlinjer. Derfor kan vi ikke bare forlange endringer, vi må også sørge for at det lønner seg for bedriftene.

– Hvordan kan man få til det?

– Jeg har tro på støtteordninger som får ny teknologi inn i de deler av markedet hvor det lar seg gjøre først. Kjøretøyene med lave eller ingen utslipp må også ha fordeler i bomringer eller veiprisingssystemer i en lang periode fremover. Politikerne må sikre forutsigbare rammebetingelser. I tillegg må transportkjøpere, og da særlig i det offentlige, etterspørre høy kvalitet og lav- eller nullutslippsteknologi hos transportleverandørene – og de må betale for det.

– Om løsningene må subsidieres er de vel ikke lønnsomme i seg selv?

– Det kan du si, og det er jo i prinsippet riktig. Nå er det ikke sikkert subsidier er riktig ord, men i overgangsperioder mener vi det er fornuftig med støtteordninger som får i gang et skifte. Enova-midler er et eksempel, mens CO2-fondet vi har foreslått sammen med NHO og mange andre næringslivsaktører er et annet. Fond og støtteordninger der næringslivet selv disponerer midlene, mener vi er smart. Fordelene for nullutslippsteknologi må være så store at flertallet etter hvert ønsker å gå over til disse, sier Bøgh.

LES OGSÅ: Nye EU-regler åpner for dramatisk endring i lastebildesign

Tror på nullutslipp
Samtidig mener hun det er nødvendig med en målrettet satsing på god infrastruktur for fylling av fornybare drivstoff og lading av batterier.

– Dette vil også kreve tilgang på både nye og større arealer, og smart lokalisering etter nyttetransportens behov og leverandørenes investeringsvilje, sier Bøgh.

– Dersom tungtransporten skal elektrifiseres vil det medføre stort behov for energi i form av strøm, og råvareutvinning for batteriproduksjon. Er konsekvensene utredet nok til at dere er trygge på at dette er gjennomførbart på en bærekraftig måte, sosialt og miljømessig?

– Dette er det fokus på og det arbeides systematisk med hele verdikjeden i produksjon av elektriske kjøretøy. Zero kom i fjor med innspill til flere grep knyttet til infrastruktur som må på plass for at nye markeder skal ta i bruk elektriske kjøretøy og fornybare drivstoff. Bærekraftig utvinning av råvarer og produksjon av batterier er viktig, både miljømessig, sosialt og økonomisk. Her må det stilles høye krav. Det er fullt mulig å få til et nullutslippssamfunn, men vi må ta ett steg av gangen, bruke flere virkemidler samtidig og gjøre det målrettet så det ikke tar for lang tid. Hvor god fremtiden blir avhenger av hva vi gjør nå, sier Holtan Bøgh.

------------

Mini-CV

Navn: Christine Holtan Bøgh

Stilling: Nyansatt fagsjef for transport i klimaorganisasjonen Zero

Bakgrunn: Utdannet ressursgeograf fra Universitetet i Oslo og bedriftsøkonom ved BI.

Kommer fra stillingen som daglig leder for Oslo Høyre og har tidligere jobbet blant annet i Vegdirektoratet, Ruter AS, Volvo Trucks Norge, Norges Automobil-Forbund og Norges Lastebileier-Forbund, hovedsaklig med områdene politikk, kommunikasjon, FoU, ledelse og organisasjon.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer