img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Raskere og enklere byggeprosess
Tettere og mer systematisk samarbeid mellom chassisleverandør, påbyggprodusent, påbygger og bileier skal gi mer effektiv byggeprosess, mener aktørene bak det nye konseptet «Team Alucar». Målet er å redusere byggetiden for en tømmerbil med 20 prosent.

**Artikkelen ble opprinnelig publisert i bladet YrkesBil nr. 4-2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få det viktigste bransjestoffet først**

– Dette er en ny måte å jobbe på for oss, og vi har høye forventinger til resultatene, sier daglig leder Kjetil Dale hos påbyggerbedriften Rolands AS i Kristiansand til YrkesBil.

Han sikter til et nytt konsept som er utviklet i samarbeid mellom den finske produsenten av Alucar tømmerpåbygg, deres norske importør, Bevola AS, og seks norske påbyggbedrifter (se faktaboks).

Team Alucar, som konseptet heter, går ut på at påbyggprodusent og påbygger, i samråd med bilkjøper, jobber tett opp mot chassisleverandør helt fra starten av en bestilling, samt før og under bygging, av bil.

Tanken med den tette dialogen er at både påbygg og chassis i størst mulig grad skal leveres slik at påbygger kun utfører selve monteringsjobben, uten alt for mange spesialtilpasninger.

Den første bilen som er bygget etter den nye oppskriften, en Volvo FH levert av Trucknor i Kristiansand, er nettopp ferdigstilt.   

– Vanligvis får jo vi en bil hvor vi må lage et påbygg som passer til det aktuelle chassiset. Men her har vi snudd på rollene: påbygget har vært «sjef» fra starten av, ved at det ble konstruert først, så har vi bedt chassisleverandøren lage en bil som passer til påbygget, sier Dale.

Mål om 100 timer
De seks norske påbyggerbedriftene har sammen med Bevola og Alucar jobbet med prosjektet i ett år før byggingen av den første bilen startet i slutten av mars. Blant annet har Kjetil Dale ringt rundt og intervjuet tømmertransportører for å høre hva som er viktig for dem når bilene skal utstyres.

Påbyggerne besøkte også Alucar-fabrikken i Finland og gikk gjennom hele byggeprosessen med målsetting om å forenkle og effektivisere. Her tar de utgangspunkt i produsentens eget «konsept» ASK (Alucar Support Kit). Dette er et byggesett som kommer komplett levert til påbyggeren med alle nødvendige deler til påbygget, alt pakket i kasser. 

Deretter har aktørene sammen prøvd å lage en standardisert påbyggkonfigurasjon. Tanken er at denne konfigurasjonen i de fleste tilfeller kan være utgangspunktet, og så kan kundene be om sine spesialtilpasninger ut fra dette.

– For å vise hva og hvordan vi tenker, startet vi med å lage en «norsk» bil som kan gå inn i den mest vanlige kjøringen i Norge. Den kan kjøre 2x3 meter og seks meters lengde, som er de mest vanlige. Vi bygger opp denne med to 10-tonns banker, men konfigurasjonen er fleksibel og rammen er bygget slik at bankene kan plasseres akkurat der kunden måtte ønske, sier Dale.

Normalt bruker påbyggeren 130 timer på å bygge en bil som dette.

– Målet med Team Alucar er å redusere byggetiden med 20 prosent. Det betyr at ambisjonen er å komme ned i 100 timer, sier Kjetil Dale.

Tilpasses i forkant
Tor Erik Romnes, selger i Bevola, forteller at konseptet handler mye om god planlegging og det at ting gjøres i riktig rekkefølge.

Spesielt godt samarbeid mellom Alucar og chassisleverandøren er viktig.

– Normalt får påbyggerne overlevert et chassis som de må ta hensyn til: «Sånn er bilen», og så må de bare gjøre alle tilpasninger i etterkant. Her har vi fått bilfabrikken til å gjøre mange av endringene i forkant, sier Romnes.

Han viser til at rammen kommer med riktig hullbilde ferdig stanset ut, klart for å montere på akkurat dette påbygget.

– Volvo-fabrikken har også tilpasset chassislengden, lagt inn kabelmatter og forberedt strømopplegg for kran og henger. I tillegg er rammen skråskjært i bakkant, for å få en åpen vinkel til hengerdraget. Alt dette må selvsagt tilpasses på ulike bilmerker og chassislengder, sier Romnes.

Marcus Peth fra Alucar forteller at lastebilprodusentene stort sett er positive til denne type forespørsler.

– Vi har etablert et godt samarbeid med både Volvo og Scania. Volvo-fabrikken og Trucknor i Kristiansand har vært veldig entusiastiske i arbeidet med denne første bilen, sier Peth.

Unngår galt utgangspunkt
Dialogen mellom påbygger og chassisleverandør er også tilstede gjennom hele bestillingsprosessen.

– Dermed unngår vi at påbygger får et chassis hvor de kanskje må starte med å flytte dieseltanker, lufttanker eller forlenge bilrammen, legger han til.

Det er Kjetil Dale glad for.

– Ofte er dette bare masse ekstraarbeid som ingen får betalt for. I de fleste tilfeller har vi avtalt fast pris med kunden, så slike ting som dukker opp må vi bare ta på egen regning, sier han.

– Det er en god følelse for mekanikerne også, når de slipper å gjøre mange unødvendige omarbeidelser. Her har vi god fremdrift, fordi alt passer og man kan gå direkte i gang med det man skal gjøre. Vi slipper å starte med galt utgangspunkt og mye ekstra arbeid, poengterer Dale.

På selve påbygget er også mye ferdig. Blant annet er det forberedt for hydraulikk, kabelmatter med rør til å trekke kabler i og det er lagt opp slanger til varme i kranhytta (vannet fra motoren brukes som oppvarming).

– Alt i påbygget er også forboret med tanke på montering av kranbukken bak, ferdig lakkert og passer til chassiset. Da er det bare for oss å skru alt sammen, sier Dale.

Tøff konkurranse
Alucar bygger årlig hundre tømmerbiler i Finland, hovedsakelig til hjemmemarkedet og Sverige. Den største virksomheten er produksjon og eksport av komplette byggesett. De leverer cirka 350-400 slike i året.

– Men den måten vi nå samarbeider på i Norge har vi ikke gjort tidligere, og jeg kjenner heller ikke til andre som gjør det så systematisk som dette, sier Marcus Peth.

Dale forteller at en viktig bakgrunn for å dra i gang «Team Alucar» er at de ønsker at norske påbyggere, som bygger for det norske markedet, skal være konkurransedyktige i møte med utenlandske aktører.

– Vi ønsker å bygge påbygg til lokale transportører, og at de også kan få den skreddersømmen som de vil ha, samtidig som byggetiden og kostnadene reduseres. Vi skal få ned prisene og levere konkurransedyktige påbygg. Sluttproduktet blir også bedre når man samarbeider som dette, sier han.

Overføringsverdi
Dale understreker at det ikke er nytt med dialog mellom sluttkunde, chassisleverandør og påbygger i forkant.

– Det nye er at det aldri har vært så detaljstyrt og systematisk som vi gjør det nå, og det er her vi mener effektiviseringsgevinsten ligger, sier han.

Totalmarkedet for tømmerpåbygg i Norge er rundt 30 vogntog i året. Påbyggeren mener imidlertid potensialet for «Team Alucar»-tankegangen er langt større.

– Dette kan være en døråpner for tilsvarende løsninger på andre typer påbygg også. Så lenge chassisleverandørene er villige til å være med og gjøre tilpasninger etter våre ønsker, ser jeg stort potensial, sier Dale.

Han nevner blant annet at det snart kan bli aktuelt å gjøre noe tilsvarende på kroklift, hvor han snart skal i gang med et prosjekt.

– Jeg sitter i styret i Påbyggergruppen i Norsk Industri, med 37 medlemmer. Jeg ønsker å dele denne erfaringen med de andre så flere kan lykkes i Norge. Vi er så få igjen i denne bransjen at det er viktig for meg at alle består, sier Kjetil Dale.

------------------

Team Alucar

Disse påbyggerne er med i prosjektet, sammen med påbyggleverandøren Alucar i Finland deres norske importør Bevola Norge AS i Larvik:

  • HE-plan AS, Namsos
  • Rognskog Bil AS, Rindal
  • W-Mek AS, Espa
  • Trailerbygg AS, Sokna
  • Bil og Hengerservice AS, Hønefoss
  • Rolands AS, Kristiansand

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer